Gå til innhold

Terapikatt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her finner du noen meget dyktige og dedikerte mennesker på dette området. Der tar man det også et skritt lengre fra de "vanlige" besøkshundene, til mer vitenskapelig basert dyreassistert terapi.

De driver jo mest med hund her også, men du kan ta kurs og utdanning her og starte på egen hånd? Ser ingen grunn til at hunder skal ha eksklusivitet og monopol på dyreassistert terapi ;)

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve å ta kontakt med NODAT? Kanskje de kan være behjelpelig.

 

Ser bare om hund, dessverre :(

Jo, men jeg tenkte at siden det er en norsk organisasjon for dyreassistert terapi så kanskje de kunne hjelpe. Ellers så er det ikke sikkert at katter trenger å gå gjennom kurs på samme måte som det en terapihund må? Du kan jo prøve å ta kontakt med f.eks et sykehjem for å høre om de vet hvordan du må gå frem, om du må gjøre noe spesielt eller om du bare kan ta med katten din.

Lenke til kommentar

Ikke for å blande meg inn altså.. men gjennom de riktige prosessene og med de riktige materialene tilgjengelig, er det fint mulig å i teorien gjøre vann til noe som ligner svært mye på vin. Så også med katter.

 

Sol lærte "sitt" på et øyeblikk. Og mer vil nok komme, det er ikke uoverkommelig. Utfordringa var å finne ut av motivasjonen hennes.

 

Her er Sol forresten. Det er den lille, altså.

 

RED:

 

http://www.youtube.com/watch?v=KX740DC0kwE

 

:thumbup:

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Søt video, må prøves! :) Det jeg mente er at jeg ikke tror det går ann å lære opp katter til å få f.eks en annen personlighet. Har også en katt som jeg aldri kunne tenke meg å ta med på noe sånt som å møte masse fremmede mennesker for kos, da hun er nervøs og veldig mammadalt, mens hun som jeg kunne sett for meg som terapikatt bare har det naturlig for seg og liker f.eks godt å være med på bytur.

 

Hva annet skal til for at katten skal kunne ''godkjennes''? Hvorfor får hunder trening for å bli terapihunder? Og hva slags trening?

Lenke til kommentar

Jeg ville snakket med NODAT og Antrozoologisenteret om dette om jeg var deg. Det er bare å ringe eller sende en mail, noen svarer deg helt sikkert.

 

Jeg er ikke dypt innblandet i dette, vaker bare litt rundt i utkanten og gjør andre ting men ser og hører stadig fantastiske historier om hva dyreassistert terapi kan utrette.

Jeg kan ikke i min villeste fantasi forestille meg at de som driver litt seriøst med dette (jeg kjenner et par) er fremmed for å bruke katter også. Men det er selvfølgelig forskjell på dyra, noen egner seg og andre egner seg ikke fullt så bra - som du jo poengterer selv. Hvordan denne "utvelgelsen" foregår vet jeg egentlig ikke mye om, annet enn at om man har en hund (eller ei katt) man tror kan egne seg bør man rett og slett si fra og be dem vurdere det, om de er interessert og vil "bruke" deg liksom.

 

MEN, angående utdannelse. Det er nok minst like viktig, om ikke viktigere, at også Mennesket som skal "styre" med dette også får sin del av utdannelsen. Man skal vite litt hva man driver med her. Fallgruvene er mange og enkelte steder er dette ennå litt kontroversielt og man må trå varsomt.

Om du vil drive med slikt sjøl, må du nok forberede deg på å være litt frampå, proaktiv og jobbe litt for det. Slik kommer ikke av seg selv. Å få kontakt i "miljøet" er en god start.

Om du bare vil se om noen er interessert i å bruke din katt til noe, må du jo bare ta kontakt med dem og spørre.

 

Mitt heteste tips til deg er å lese ALT som står på denne siden og her, og starte derfra ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...