xJennyx Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Hei! Går nå vg 3 allmenn og vil ta opp igjen noen fag for å forbedre karakter. Har bestemt meg for samfunnsfag, geografi og sosialkunnskap, men vurderer også matte 1/2 P om disse fagene ikke kræsjer på min skole. Etter vgs vil jeg gå statsvitenskap, men som med så mange andre mangler jeg motivasjon etter 13 år skolebenken. Jeg vil derfor ta et "friår" for forbedre karakterene mine samtidig som jeg jobber. For å få litt avkobling fra skole, samtidig som jeg får noe ut av det. Spørsmålet mitt er egentlig; kan jeg ta disse fagene som deltidselev selv om jeg allerede har standpunktkarakter i faget? Jeg vil ikke ta fagene som privatist, da jeg vet at samfunnsfag og geografi medfører en muntlig eksamen. Lenke til kommentar
Firmus Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Jeg vet ikke hvor du bor, men i Oslo er det ikke noe som heter deltidselev. Du kan søke om å ta Vg3 på nytt, men du har ikke rett til dette og vil havne bak alle med ungdomsrett,voksenrett og fullføringsrett i køen. Du kan imidlertid kontakte skolen du har gått på (evt. andre skoler) og spørre om du kan hospitere i de fagene du trenger. Du har heller ingen rett til dette og det vil i så fall være ren goodwill fra skolens side. Men eksamene må du ta som privatist, og du må selv melde deg opp hos Privatistkontoret. Annet enn dette er det privatskoler som er alternativet. Jeg er litt usikker på dette, men jeg tror ikke privatskoler med statsstøtte har lov til å ta inn deg som ikke har ungdomsrett. Du må i så fall betale mer enn en rettselev må. Jeg vet ikke om dette hjalp noe, men jeg anbefaler deg å snakke med rådgiver og inntakskontoret i fylket der du bor for mer informasjon. Lenke til kommentar
xJennyx Skrevet 23. november 2011 Forfatter Del Skrevet 23. november 2011 Bor i møre og romsdal, og er nå per definisjon deltidselev fordi jeg valgte å ta gym som privatist. Fikk dårlig svar fra hun jeg snakket med på skolen jeg går. Hun sa det samme som deg; at jeg kunne gå som privatist og være hospitant om det var ønskelig. Å gå opp igjen vg 3 hjelper ikke mine problemer, da fagene hører til 1. og 2. året. Gikk i fjor sammen med ei jente som var deltidselev, fordi hun ikke hadde gode nok karakterer til å komme inn på det hun ville. Hun avla alle prøver og møtte til timer sammen med oss andre. Tror ikke hun var privatist. Takk for svar, forresten Lenke til kommentar
BigDeepThoughts Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 Jeg var delkurselev i fjor. Var veldig greit! Jeg sendte en søknad til skolen om å få være delkurselev i tre fag, men ettersom du stiller sist i køen og den ene klassen ble full, fikk jeg bare plass i to av dem. Jeg hadde hatt det ene før, men det var ikke noe problem. VG1-fag hvor det bare er muntlig eksamen tror jeg det ofte vil være enklere å ta dem som privatist, men i alle andre er det nok enklere med flere, små prøver. Jeg vil anbefale deg å sende en søknad, og se hva som skjer. Du får ikke svar før en stund etter at skolen har startet, men hvis du ikke har andre planer får det vel greit Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå