Kaypan Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Jeg har 5 uker ferie i løpet av året(4 uker på sommmeren pluss 1 uke jul/romjul). I tillegg liker sjefen å ha en hel uke påskeferie, så da stenges hele bedriften fordi han vil komme seg på fjellet. Siden det blir stengt i påsken kreves det at vi vanlige ansatte må jobbe inn ekstra timer resten av året, for å ta avspaseringstimer disse tre dagene i påsken som ikke er helligdager. For min del er jeg ikke interessert i å ta disse dagene fri, dersom jeg må bruke/opparbeide meg timer til avspasering. Jeg vil heller arbeide disse dagene, for å kunne avspasere eventuelle timer jeg har til gode senere, eller slippe å jobbe overtid i det hele tatt for å jobbe inn disse tre dagene vi blir "tvunget" til å ta utover våre 5 ferieuker. I arbeidskontrakten står det at arb.giver kan kreve avspasering time for time. Kan arbeidsgiver kreve at vi bruker avspaseringstimer fordi han sier at bedriften nå skal stenges? Vet at arbeidsgiver i det store og hele bestemmer når ferie skal avvikles, men gjelder det samme for avspasering? Og kan det kreves at overtidstimer må opparbeides i etterkant av påsken for å jobbe inn igjen de tre dagene sjefen bestemte at bedriften skulle stenges? Håper dette ble halvveis forståelig, og at noen kan svare på spørsmålene. På forhånd takk! Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Har du lyst til å fortelle hvilken bransje bedriften driver i? Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 I følge AMIL §10-6 (12) så kan "Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at overtidstimer helt eller delvis skal tas ut i form av arbeidsfri på et avtalt tidspunkt." Slik jeg leser lovteksten vil det si at overtidstimer kan avtales uttatt som fri men det kan IKKE avtales at fri skal innarbeides som overtid. Med andre ord så kan ikke sjefen med loven i hånd gi dere fri for så kreve inn at den tiden dere har fått fri skal innarbeides som overtid. Det skal iallfall ikke arbeides inn time for time fordi overtid er overtid og da skal dere minimum ha 40% ekstra kompensasjon. Slik jeg leser situasjonen så er den klausulen i arbeidsavtalen ugyldig da den er uheldig for arbeidstaker. Jeg ser ikke at arbeidsgiver har adgang til å kreve fri som han gir fordi bedriften stenger uten at det foreligger en vektig grunn for dette og etter min mening så skal personene ha betalt for de dagen bedriften holder stengt. Sjefen har ikke adgang til å pålegge dere til å ta fri utover de fem ukene i ferieloven heller. Lenke til kommentar
zoomsalabim Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Mulig jeg er litt gammeldags, men ett halvt liv har lært meg to ting som kan være nyttig i denne sammenhengen. 1. Vær glad du har en betalt jobb å gå til. 2. Hele fridager er verdt mer enn timen man jobber ekstra. Er du sikker på at de andre ansatte er like uenige i ordningen som du er? Vil de sette pris på at du potensielt kan kjøre bedriften i bakken fordi du vil "stå på krava"? 2 Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 (endret) Det er i utgangspunktet arbeidsGIVER som bestemmer når du skal ha ferie kfr ferieloven. Hvis du ikke vil at arbeidsgiver skal pålegge deg å bruke feriedagene i påsken, kan det være lurt å velge avspassering i stedet Ha noen fine påskedager! //Ole Endret 23. november 2011 av Ole3 Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Mulig jeg er litt gammeldags, men ett halvt liv har lært meg to ting som kan være nyttig i denne sammenhengen. 1. Vær glad du har en betalt jobb å gå til. 2. Hele fridager er verdt mer enn timen man jobber ekstra. Er du sikker på at de andre ansatte er like uenige i ordningen som du er? Vil de sette pris på at du potensielt kan kjøre bedriften i bakken fordi du vil "stå på krava"? Flott at du ikke vil at arbeidstakere skal få det de har krav på. Når det gjelder å kjøre bedriften i bakken så er det sjefen som har tatt avgjørelsen om at det skal holdes stengt disse dagene. Da må han også ta den økonomiske belastningen. Det er i utgangspunktet arbeidsGIVER som bestemmer når du skal ha ferie kfr ferieloven. Hvis du ikke vil at arbeidsgiver skal pålegge deg å bruke feriedagene i påsken, kan det være lurt å velge avspassering i stedet Ha noen fine påskedager! //Ole Les første post en gang til er du snill. Trådstarter må ta fire uker ferie på sommeren, en uke ferie til jul og i tillegg jobbe inn tre dager med "pålagt avspasering" i påsken. Det er denne pålagte avspaseringen som er temaet. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Jeg har ikke vært oppi akkurat dette senarioet, eller hørt om det. Men jeg kjenner til bedrifter som gir fri en dag som normalt er halv, som igjen jobbes inn igjen en annen halv dag. Men har også vært borti at bedriften stenger f.eks i slike mellomdager som både påsken og julen har, da har de ansatte bare ikke blitt betalt for de dagene. Har de i motsatt tilfellet avspasseringstimer til gode, er det jo selvsagt lovlig å bruke disse. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 (endret) Det er i utgangspunktet arbeidsGIVER som bestemmer når du skal ha ferie kfr ferieloven. Hvis du ikke vil at arbeidsgiver skal pålegge deg å bruke feriedagene i påsken, kan det være lurt å velge avspassering i stedet Ha noen fine påskedager! //Ole Les første post en gang til er du snill. Trådstarter må ta fire uker ferie på sommeren, en uke ferie til jul og i tillegg jobbe inn tre dager med "pålagt avspasering" i påsken. Det er denne pålagte avspaseringen som er temaet. Første innlegg sier: "Jeg har 5 uker ferie i løpet av året(4 uker på sommmeren pluss 1 uke jul/romjul)". Trådstarter får svare på tolkningen selv, men det fremgår ikke at disse fem ukene er pålagt. //Ole Endret 24. november 2011 av Ole3 Lenke til kommentar
janingar Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Uten at jeg kjenner lovverket, men hos en bedrift jeg hadde sommerjobb var det slik at alle arbeidet et kvarter "ekstra" hver dag. Dvs. 7 timer og 45 min. arbeidsdager + halvtimes lunch. På den måten fikk alle ansatte 4 ukers sommerferie ferie i stedenfor 3 ukers fellesferie som er lovkravet. Vet ikke hvordan denne ordningen ble inngått, men vil tro at flertallet av ansatte var for at de innførte den. Kan også tas med at dette er en industribedrift og er derfor avhengig av faste fellesferier. De 4 sommerukene støperiet er "stengt" blir brukt til omfattende vedlikehold og oppgradering av utstyr. Lenke til kommentar
Kaypan Skrevet 24. november 2011 Forfatter Del Skrevet 24. november 2011 Takk for svar. zoomsalabim sine meninger setter jeg pris på å høre, men jeg er veldig uenig da et arbeidsforhold går begge veier. Mange sjefer mister min respekt når de har null forståelse for hvilken motivasjon en arbeidstaker har/trenger for å yte maksimalt på jobb hver dag. Jeg kommer 15 min før egentlig arbeidsstart, går tidligst 15 min etter egentlig arbeidsslutt, og har ca 15 min lunch. Slik har det vært i flere år, uten at jeg har krevd noe for dette. Når jeg nylig leverte inn en overtidsliste(skriver selvfølgelig dette dersom det er 1-3 timer sammenhengende overtid), ble disse tre dagene fra påsken trukket fra alle overtidstimene. Satt plutselig igjen med noen få timer til avspasering, og 40% tillegget. OG MIN MOTIVASJON FOR Å YTE MAKS PÅ JOBB ER Å TJENE PENGER TIL Å HA MAT PÅ BORDET HJEMME, ALTSÅ LØNN. Tidligere har jeg fått utbetalt all overtid, noe som har vært min motivasjon for å yte mye mer enn strengt tatt nødvendig. Poenget er som BlueEAGLE sa, at jeg blir påtvunget å jobbe inn ekstra timer for å ta fri utover mine 5 uker ferie. Jeg ønsker ikke å ha fri i påsken, men min arbeidsgiver krever at jeg tar disse dagene fri og bruker/opparbeider avspaseringstimer(ikke ferie). Bruker jeg ikke avspasering som er opparbeidet, må jeg jobbe inn dette i det kommende halvåret. De 5 ukene med ferie er bestemt av arbeidsgiver, noe som er helt greit for jeg ville nok valgt å ha ferieukene mine på disse tidspunktene uansett. Jobber forøvrig innen byggevarebransjen, en liten bedrift sentrert rundt ledelsen som er en familie. Igjen, takk for alle svar! Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Kaypan; Krever arbeidsgiver at du tar fire uker sommerferie og en uke juleferie - eller velger du det selv? //Ole Lenke til kommentar
Kaypan Skrevet 24. november 2011 Forfatter Del Skrevet 24. november 2011 Kaypan; Krever arbeidsgiver at du tar fire uker sommerferie og en uke juleferie - eller velger du det selv? //Ole Det blir påkrevet at jeg tar 4 uker på sommeren og 1 uke juleferie. Dette står i sammenheng med arbeidspågang. Kunne jeg selv valgt ferie ville jeg valgt å ha ferie på samme tidspunkt som blir krevd. Så det er jo i bunn og grunn enighet om ferieavvikling. Uansett, dersom det ikke hadde vært enighet; arbeidsgiver har vel rett og mulighet til å bestemme når arbeidstaker skal avvikle ferie dersom det ikke blir enighet? Eneste arb.taker har krav på er 3 sammenhengende ferieuker i tidsrommet 1.juli-30.sept,eller? Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Jepp. Det er poenget mitt. Arbeidsgiver har styringsrett innenfor visse rammer. Iom at 25 feriedager allerede er fastsatt blir jo ditt case annerledes. //Ole Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Første innlegg sier: "Jeg har 5 uker ferie i løpet av året(4 uker på sommmeren pluss 1 uke jul/romjul)". Trådstarter får svare på tolkningen selv, men det fremgår ikke at disse fem ukene er pålagt. //Ole ..og det er ikke poenget i posten. Overskriften er "Arbeidsgiver kreer avspasering". Videre så er det tre spørsmål stilt i første post Kan arbeidsgiver kreve at vi bruker avspaseringstimer fordi han sier at bedriften nå skal stenges? Vet at arbeidsgiver i det store og hele bestemmer når ferie skal avvikles, men gjelder det samme for avspasering? Og kan det kreves at overtidstimer må opparbeides i etterkant av påsken for å jobbe inn igjen de tre dagene sjefen bestemte at bedriften skulle stenges? så skriver du: Hvis du ikke vil at arbeidsgiver skal pålegge deg å bruke feriedagene i påsken, kan det være lurt å velge avspassering i stedet Derfor ber jeg deg lese første post en gang til. Problemstillingen er ikke at arbeidsgiver ønsker at arbeidstakere skal bruke feriedager i påsken men at han vil pålegge dem overtid for å avspasere de timene som han vil være på fjellet. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Kjære BlueEAGLE. Jeg oppfattet dette som noe uklart og anmodet trådstarter om en avklaring. Dette har jeg allerede fått som du sikkert har sett. //Ole Lenke til kommentar
zoomsalabim Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 (endret) Takk for svar. zoomsalabim sine meninger setter jeg pris på å høre, men jeg er veldig uenig da et arbeidsforhold går begge veier. Mange sjefer mister min respekt når de har null forståelse for hvilken motivasjon en arbeidstaker har/trenger for å yte maksimalt på jobb hver dag. Jeg kommer 15 min før egentlig arbeidsstart, går tidligst 15 min etter egentlig arbeidsslutt, og har ca 15 min lunch. Slik har det vært i flere år, uten at jeg har krevd noe for dette. Når jeg nylig leverte inn en overtidsliste(skriver selvfølgelig dette dersom det er 1-3 timer sammenhengende overtid), ble disse tre dagene fra påsken trukket fra alle overtidstimene. Satt plutselig igjen med noen få timer til avspasering, og 40% tillegget. OG MIN MOTIVASJON FOR Å YTE MAKS PÅ JOBB ER Å TJENE PENGER TIL Å HA MAT PÅ BORDET HJEMME, ALTSÅ LØNN. Tidligere har jeg fått utbetalt all overtid, noe som har vært min motivasjon for å yte mye mer enn strengt tatt nødvendig. Poenget er som BlueEAGLE sa, at jeg blir påtvunget å jobbe inn ekstra timer for å ta fri utover mine 5 uker ferie. Jeg ønsker ikke å ha fri i påsken, men min arbeidsgiver krever at jeg tar disse dagene fri og bruker/opparbeider avspaseringstimer(ikke ferie). Bruker jeg ikke avspasering som er opparbeidet, må jeg jobbe inn dette i det kommende halvåret. De 5 ukene med ferie er bestemt av arbeidsgiver, noe som er helt greit for jeg ville nok valgt å ha ferieukene mine på disse tidspunktene uansett. Jobber forøvrig innen byggevarebransjen, en liten bedrift sentrert rundt ledelsen som er en familie. Igjen, takk for alle svar! Jeg tviler sterkt på at du kan kreve å få jobbe når resten av bedriften er stengt. Du får sikkert lov til å jobbe lavere % (og få mindre betalt) om du absolutt ikke vil jobbe overtid. Se dette fra arbeidsgivers side. Hvor er motivasjonen til arbeidsgiver om en enkeltansatts krav til endring av arbeidsrutiner fører til økte utgifter? Den dagen motivasjonen til arbeidsgiver blir lav nok er det kroken på døren. For meg høres det egentlig ut som du bør finne deg en ny jobb. Det vil sannsynligvis spare både deg, sjefen din og dine kollegaer for frustrasjon. For hvordan så du egentlig for deg å ta dette opp med sjefen din? Spasere rett inn og smelle lovteksten i bordet? Eller ta det litt mer forsiktig, hinte frempå om at du ikke er helt fornøyd med arbeidstiden, og deretter smelle lovteksten i bordet når sjefen sier at "slik er det her"? Uansett hvordan du går frem kommer du til det punktet der du må "så på krava", og jeg kan love deg at det er rød klut å vifte med juridiske spisfindigheter foran nesen på en eier av en mindre privat bedrift. Endret 25. november 2011 av zoomsalabim Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Når du har tatt ut dine fem vekers ferie på tidspunkt som arbeidsgiver har angitt så er du ferdig med dine forpliktelser. Det lettaste er nok uansett å be arbeidsgiver om å begrunne sin rett til å pålegge deg overtid for at du skal avspassere på ein bestemt dag. Arbeidsmiljølova seier dette: § 10-6. Overtid (1) Arbeid utover avtalt arbeidstid må ikke gjennomføres uten at det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for det. (2) Varer arbeidet for noen arbeidstaker ut over lovens grense for den alminnelige arbeidstid regnes det overskytende som overtidsarbeid. (3) Før arbeid som nevnt i denne paragraf iverksettes skal arbeidsgiver, dersom det er mulig, drøfte nødvendigheten av det med arbeidstakernes tillitsvalgte. (4) Overtidsarbeidet må ikke overstige ti timer i løpet av sju dager, 25 timer i fire sammenhengende uker og 200 timer innenfor en periode på 52 uker. (5) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale kan skriftlig avtale overtidsarbeid inntil 15 timer i løpet av sju dager, men slik at samlet overtidsarbeid ikke overstiger 40 timer i fire sammenhengende uker. Overtidsarbeidet må ikke overstige 300 timer innenfor en periode på 52 uker. (6) Arbeidstilsynet kan etter søknad i særlige tilfeller tillate samlet overtidsarbeid inntil 20 timer i løpet av sju dager og 200 timer i løpet av en periode på 26 uker. Referat fra drøftingene jf. tredje ledd skal vedlegges søknaden. Fremmer virksomheten søknad om overtid innenfor rammen i femte ledd, skal årsaken til at saken ikke er løst ved avtale med de tillitsvalgte alltid oppgis. Arbeidstilsynet skal ved sin avgjørelse legge særlig vekt på hensynet til arbeidstakernes helse og velferd. (7) Overtidsarbeid utover rammen i fjerde ledd kan bare pålegges arbeidstakere som i det enkelte tilfellet har sagt seg villig til det. (8) Samlet arbeidstid må ikke overstige 13 timer i løpet av 24 timer eller 48 timer i løpet av sju dager. Grensen på 48 timer i løpet av sju dager kan gjennomsnittsberegnes over en periode på åtte uker. (9) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale, kan skriftlig avtale unntak fra grensen på 13 timer i åttende ledd, men slik at den samlede arbeidstid ikke overstiger 16 timer i løpet av 24 timer. Arbeidstaker skal i så fall sikres tilsvarende kompenserende hvileperioder eller, der dette ikke er mulig, annet passende vern. (10) Arbeidstaker har rett til å bli fritatt fra å utføre arbeid utover avtalt arbeidstid når vedkommende av helsemessige eller vektige sosiale grunner ber om det. Arbeidsgiver plikter også ellers å frita arbeidstaker som ber om det, når arbeidet uten skade kan utsettes eller utføres av andre. (11) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent. (12) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at overtidstimer helt eller delvis skal tas ut i form av arbeidsfri på et avtalt tidspunkt. I utganspunktet skal ikkje overtid ileggast med mindre det er særlige grunner for det. I punkt 12 åpnes det for at arbeidsgiver og arbeidstakar kan avtale ei ordnig med å ta ut overtidstimer i fri på eit bestemt tidspunkt, men merk at det her står avtale, ikkje påbud. Arbeidsgiver kan ikkje pålegge deg dette. Men for å også nemne det, løysninga på dette kan for deg som arbeidstaker bli ein ny fordeling av ferie: -3 veker sommerferie -1 veke juleferie -1 veke påskeferie Arbeidsgiver trenger ikkje å gi deg meir enn 3 vekers samanhengande sommerferie. Spørsmålet er derfor om du vil kutte ned sommerferien for å bruke feriedager i påskeferien, eller om du vil inngå avtale med arbeidsgiver om å jobbe inn avspasering som kan brukast i påska. Eg rekner med at du jobber i ei bedrift der ein er avhengig av at alle er på jobb for å kunne halde produksjonen i gang. Då kan det ofte være formålstjenelig at ei slik avtale om avspassering for overtidstimar blir lagt fram av fagforeninga i stadan for kvar enkelt ansatt. 1 Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Arbeidsmiljølova seier dette: § 10-6. Overtid (1) Arbeid utover avtalt arbeidstid må ikke gjennomføres uten at det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for det. [...] (12) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at overtidstimer helt eller delvis skal tas ut i form av arbeidsfri på et avtalt tidspunkt. I utganspunktet skal ikkje overtid ileggast med mindre det er særlige grunner for det. I punkt 12 åpnes det for at arbeidsgiver og arbeidstakar kan avtale ei ordnig med å ta ut overtidstimer i fri på eit bestemt tidspunkt, men merk at det her står avtale, ikkje påbud. Arbeidsgiver kan ikkje pålegge deg dette. Slik jeg leser denne lovteksten så åpner den, slik jeg har nevnt tidligere, for at overtidstimer skal kunne tas ut som avspasering. Dette er noe helt annet enn å pålegge overtid fordi timene allerede har vært avspasert etter pålegg fra sjefen. Dette er en liten men veldig viktig forskjell. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 Takk for svar. zoomsalabim sine meninger setter jeg pris på å høre, men jeg er veldig uenig da et arbeidsforhold går begge veier. Mange sjefer mister min respekt når de har null forståelse for hvilken motivasjon en arbeidstaker har/trenger for å yte maksimalt på jobb hver dag. Jeg kommer 15 min før egentlig arbeidsstart, går tidligst 15 min etter egentlig arbeidsslutt, og har ca 15 min lunch. Slik har det vært i flere år, uten at jeg har krevd noe for dette. Når jeg nylig leverte inn en overtidsliste(skriver selvfølgelig dette dersom det er 1-3 timer sammenhengende overtid), ble disse tre dagene fra påsken trukket fra alle overtidstimene. Satt plutselig igjen med noen få timer til avspasering, og 40% tillegget. OG MIN MOTIVASJON FOR Å YTE MAKS PÅ JOBB ER Å TJENE PENGER TIL Å HA MAT PÅ BORDET HJEMME, ALTSÅ LØNN. Tidligere har jeg fått utbetalt all overtid, noe som har vært min motivasjon for å yte mye mer enn strengt tatt nødvendig. Poenget er som BlueEAGLE sa, at jeg blir påtvunget å jobbe inn ekstra timer for å ta fri utover mine 5 uker ferie. Jeg ønsker ikke å ha fri i påsken, men min arbeidsgiver krever at jeg tar disse dagene fri og bruker/opparbeider avspaseringstimer(ikke ferie). Bruker jeg ikke avspasering som er opparbeidet, må jeg jobbe inn dette i det kommende halvåret. De 5 ukene med ferie er bestemt av arbeidsgiver, noe som er helt greit for jeg ville nok valgt å ha ferieukene mine på disse tidspunktene uansett. Jobber forøvrig innen byggevarebransjen, en liten bedrift sentrert rundt ledelsen som er en familie. Igjen, takk for alle svar! Jeg tviler sterkt på at du kan kreve å få jobbe når resten av bedriften er stengt. Du får sikkert lov til å jobbe lavere % (og få mindre betalt) om du absolutt ikke vil jobbe overtid. Se dette fra arbeidsgivers side. Hvor er motivasjonen til arbeidsgiver om en enkeltansatts krav til endring av arbeidsrutiner fører til økte utgifter? Den dagen motivasjonen til arbeidsgiver blir lav nok er det kroken på døren. For meg høres det egentlig ut som du bør finne deg en ny jobb. Det vil sannsynligvis spare både deg, sjefen din og dine kollegaer for frustrasjon. For hvordan så du egentlig for deg å ta dette opp med sjefen din? Spasere rett inn og smelle lovteksten i bordet? Eller ta det litt mer forsiktig, hinte frempå om at du ikke er helt fornøyd med arbeidstiden, og deretter smelle lovteksten i bordet når sjefen sier at "slik er det her"? Uansett hvordan du går frem kommer du til det punktet der du må "så på krava", og jeg kan love deg at det er rød klut å vifte med juridiske spisfindigheter foran nesen på en eier av en mindre privat bedrift. Altså - en ting er å kreve, og kreve bare fordi en kan...av og til må en plukke sine kamper. Men det du skriver kan egentlig kokes ned til at er du arbeidsgiver, så kan du gjøre som du vil - er det det du prøver å få frem her? Hvis så, så kan du vel forklare hvorfor aml. finnes? Enkelte ting, innenfor arbeidsgivers styringsrett må en dessverre/riktignok finne seg i, men å kreve at de ansatte jobber overtid senere i året, for å dekke inn ens egen ferie i påsken når en selv ikke vil være på kontoret synes noe drøyt for min del... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå