Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

nye regler ang pauser på jobb og røyk snus på jobb.

Solosuper

Anbefalte innlegg

er ikke så flink å lete fram lover, og eller bla i dem for å finne det jeg lurer på. Derfor velger jeg å spørre dere som både kan dette, og gjerne vil hjelpe meg litt. Takk Uansett.

Arbeidstid kl 07.00 til 15.00

lunsj inkl i arbeidstiden, men ikke betalt lunsj. 30 minutter.

en stk 5 min pause før lunsj og en stk 5 min etter lunsj.

røyking foregår på en bortgjemt plass på arbeidsplassen sitt område, i alle tre pausene.

plutselig kommer det nye regler fra arbeidsplassen.

det er slutt på 5 minutterene før og etter lunsj.

Det er ikke lov å røyke i arbeidstiden bortsett fra i lunsjen. og når man skal røyke i lunsjen må man utenfor området til arbeidsgiver.

slitsom jobb, så de to fem minutterene ble savnet med en gang. selvfølgelig røykesuget også. Men vi tenkte at det er jo arbeidsgiver som bestemmer, så vi godtar dette. vi byttet ut røyken med porsjons snus.

så ble det forbudt med snus bortsett fra i lunsjpausen, og kun på lunsjrommet.

hvordan er reglene for dette egentlig?

finnes det regler for pauser, og hva er dem? sånn lett lest?

har vi ikke rett på noe annen pause enn lunsjen?

regler for snus?

regler for lunsjpause?

da jeg spurte om dette fikk jeg et kort svar om at vi ikke skulle tenke på om dette var lov eller ikke, for egentlig hadde vi bare rett på 20 min lunsjpause. så ble alle spørsmål avfeid.

det er også snakk om å innføre betalt lunsj slik at vi ikke får forlate området i lunjspausen slik at vi ikke kan røyke eller gjøre andre ting når vi er på jobb har pause.

ingen sutring fra min side, for jeg respekterer arbeidsgiver sine ønsker, men vil gjerne se om de faktisk har lov til dette, at det ikke er noe regelverks om stopper dem. Det som gjør saken litt kjedelig er at de høytstående fortsetter med pauser og røyker når de selv vil.

Det skal jo være forskjell på sjef og ansatt, så man kan vel ikke ta for mye på vei for det.

det sies i loven at Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer, men det gjelder ikek oss som jobber 07 til 15 siden det er 7,5 timer uten lunsjtiden?

takk for at du leste innlegget mitt, og enda en takk om du orker å hjelpe meg litt på vei.

Endret av Solosuper
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En arbeidsgiver kan bestemme hvordan en gitt arbeidstaker skal fremstå på jobb, som bruk av uniform, hygiene, etc. Så lenge deres bruk av snus ikke går utover arbeidsplass eller arbeidet kan ikke jeg se at sjefen har hjemmel i loven for å nekte snusing i pausen. Røyk fremstår derimot anderledes; lukten setter seg i klær, hud og hår og kan være til stor sjenanse. Så lenge dere kaster snusen på et egnet sted (og ikke i søppelbøtten, det både ser og lukter jævlig!) ser dette for meg greit ut.

PS! Er forøvrig ikke advokat, så har ikke finkjemmet lovverket ;)

Lenke til kommentar

fra kandasa ( glemte å linke til innlegget ditt )

Er det noen hygieniske eller andre årsaker til at fotfolket blir nektet, mens ledelse fortsatt har lov?

I så fall hadde jeg satt forbund på det med en gang hvis det ikke er relatert til jobben i seg selv at man kan begrunne det.

dette har nok ikke en regel som er laget på hygiene, fordi det er jo foreløbig lov å snuse og røyke i lunsjpausen. det er egntlig alt for lite nikotin for en såpass periode. det finnes jo plaster tyggis og andre medikamenter, men blir aldri det samme. det er også blitt endel mer knuffing og sure miner, og klart det når man har mange som røyker snuser:)

de høytståede har plutselig noen ekstra ærend på posten i banken på butikken og ellers annet slik at de får røyke å slappe av når de trenger det. slik har de løst den oppgaven.

Endret av Solosuper
Lenke til kommentar

ingen som nekter snusing i lunsjpausen :) men siden vi ikke har 5 minuttere lengre blir det for lenge å vente på en røyk, så vi har da valgt å ta en snus i arb tiden til det ble forbudt.

Du skriver ikke hva du jobber med, så da blir det vill gjetting. Jobber dere mot kunder så venter du med snusen til pausene. Jobber dere på et lager spiller det vel ingen rolle.. Nå er det slik at snus er et rusmiddel, og du kan jo selv skjønne at sjefene ikke vil ha det på arbeidsplassen? Det er snakk om litt respekt for jobben. Sikkert mange som vil ta seg en øl eller to også, men de må nok pent vente til de kommer hjem.

Lenke til kommentar

ingen som nekter snusing i lunsjpausen :) men siden vi ikke har 5 minuttere lengre blir det for lenge å vente på en røyk, så vi har da valgt å ta en snus i arb tiden til det ble forbudt.

Du skriver ikke hva du jobber med, så da blir det vill gjetting. Jobber dere mot kunder så venter du med snusen til pausene. Jobber dere på et lager spiller det vel ingen rolle.. Nå er det slik at snus er et rusmiddel, og du kan jo selv skjønne at sjefene ikke vil ha det på arbeidsplassen? Det er snakk om litt respekt for jobben. Sikkert mange som vil ta seg en øl eller to også, men de må nok pent vente til de kommer hjem.

skjønner godt at arb giver ikke vil ha det på jobben, men å sammenligne det med en øl blir helt feil for meg. snus eller sigaretter finner du på nesten alle abr plasser og i alle yrker. ser ofte politi som snuser, andre yrker. så alle yrkes sjåfører som røyker snuser burde ikke kjøre bil fordi dem er ruset? en dommer som har tatt en røyk før en rettsak burde ikke dømme fordi han er ruset?

dette ble offtopic så jeg vil prøve å ha tråden om hva den gjelder.

Lenke til kommentar
Nå er det slik at snus er et rusmiddel, og du kan jo selv skjønne at sjefene ikke vil ha det på arbeidsplassen? Det er snakk om litt respekt for jobben. Sikkert mange som vil ta seg en øl eller to også, men de må nok pent vente til de kommer hjem.

Kan ikke sammenlignes - snus og røyk reagerer kroppen på, men ikke med å bedøve og minske reaksjoner og dermed er ikke 'rusen' påvirkende arbeidsoppgavene. Sier seg selv, når snus og røyk er lov når man f.eks kjører bil, men ikke alkohol - det er en grunn til det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

bare for å nevnedet en gang til. det er ingen verdens undergang pgr av dette, og velger å ikke sutre. jeg respekterer arbeidsgiver, og lar hverdagen fortsette etter de nye reglene,

men jeg ville bare vite om de faktisk har lov til å fjerne 5 minutters pausene, om det stemmer om vi egentlig bare har rett på 20 minutter lunsjpause.

og om de velger å innføre betalt lunsj om dem som røyker faktisk ikke kan ta seg en røyk mellom arb dagens begynnelse og slutt.

Lenke til kommentar

fant dette via google. det viser vel at så lenge man jobber 8 timer inkl lunsj skal pausen vare 30 minutter. jobber man derimot 7,5 timer inkl lunsj skal eller kan pausen være 20 min. det viser jo da at arbgiver tar feil.

Svaret følger av arbeidsmiljøloven § 10-9. Ansatte har rett til minst en pause i løpet av dagen dersom vedkommende arbeider over fem og en halv time. Det er ikke sagt hvor lang pausen skal være men Arbeidstilsynet har tidligere uttalt at pausen bør vare minst 20 minutter. Dersom arbeidstiden er på minst åtte timer skal pausene til sammen være minst en halv time.

Dersom arbeidstakeren ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes

med i arbeidstiden. Mange barnehager har en slik situasjon og de ansatte er da bare på jobb i 7,5 timer. (pausen regnes som arbeidstid.) De må da regne med å arbeide dersom det er nødvendig under pausen. Andre barnehager velger å la de ansatte ha uforstyrret pause hvor de fritt kan forlate barnehagen. Disse ansatte skal da normalt være på jobb i 8 timer (7,5 timer arbeid + 30 min. spisepause).

I loven presiseres det at pauser kan forskyves når forholdene gjør det nødvendig.

Det eksisterer ikke lovregler som gir arbeidstaker rett til en pause på formiddag og ettermiddag. Heller ikke, slik som noen fortsatt tror, at arbeidstaker har rett på 5 minutter pause hver time.

Lenke til kommentar

Er riktig nok noen år siden jeg sluttet å røyke, men da arbeidsgiveren min spurte om jeg kunne droppe å røyke i arbeidstiden var ikke dette et problem i det hele tatt. Faktisk var det slik jeg sluttet! Utifra et par innlegg her skulle man nesten tro det er en menneskerett å røyke/snuse på jobb..

Endret av elf_man
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Utifra et par innlegg her skulle man nesten tro det er en menneskerett å røyke/snuse på jobb..

Retten er å ha pausene man har krav på. Hva man gjør i disse får være opp til hver enkelt, så lenge dette ikke går utover jobben på noen måte. Det er min menneskerett å da få lov til å velge selv. Om jeg vil ronke,pille nesa, spise godteri, mat(usunn eller ikke), eller røyke, så har egentlig ikke arbeidsgiver noe med det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er riktig nok noen år siden jeg sluttet å røyke, men da arbeidsgiveren min spurte om jeg kunne droppe å røyke i arbeidstiden var ikke dette et problem i det hele tatt. Faktisk var det slik jeg sluttet! Utifra et par innlegg her skulle man nesten tro det er en menneskerett å røyke/snuse på jobb..

bare ute etter å kverulere? som jeg har skrevet flere ganger, ikke noe problem å respektere arbgiver i dette. jeg er ute etter reglene og lovene rundt pauser og slikt for å se hva som er rett og hva som er galt.

Lenke til kommentar

Dette var det jeg fant i arbeidsmiljøloven:

§ 10-9. Pauser

(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves.

(2) Når arbeidstaker arbeider mer enn to timer etter at den alminnelige arbeidstid er avviklet, skal arbeidstaker gis en pause på minst en halv time. Pausen regnes som en del av arbeidstiden. Pause som legges etter alminnelig arbeidstids slutt, godtgjøres som overtidsarbeid, men regnes ikke med i det antall timer det er tillatt å arbeide overtid etter § 10-6. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen kortes ned eller forskyves.

§ 11-5. Pauser og fritid

(1) Personer under 18 år skal ha hvilepause i minst en halv time, om mulig sammenhengende, dersom den daglige arbeidstiden overstiger fire og en halv time.

§ 14-6. Minimumskrav til innholdet i den skriftlige avtalen

(1) Arbeidsavtalen skal inneholde opplysninger om forhold av vesentlig betydning i arbeidsforholdet, herunder:

...

k) lengde av pauser,

I tillegg er det vel en del arbeid som har egne krav til pauser. Jeg har også hørt at ved fysisk tungt arbeid har en rett på 5 minutter pause hver time, men dette fant jeg ikke noen sikre kilder på.

Lenke til kommentar

I tillegg er det vel en del arbeid som har egne krav til pauser. Jeg har også hørt at ved fysisk tungt arbeid har en rett på 5 minutter pause hver time, men dette fant jeg ikke noen sikre kilder på.

Jobber på lager, der vi driver med ganske mye løft. Og her har vi utover den 30 min. matpausen har vi en 10 min pause oppå dette. Dette på en 6 timers vakt. Så høres rett ut det du sier :)

Lenke til kommentar

Trodde man hadde krav på 5 min pause for hver time(?)

Dette er ei myte. Det står ingenting om dette i arbeidsmiljølova.

Men samtidig er dette ei så innarbeida myte at dei fleste arbeidsplassar praktiserer den.

Unntaket er dersom du jobber meir enn 8 timar per dag skal du ha pause eller på pauser på minst ein halv time. Dersom ein rekner på dette då betyr dette at dersom du jobber lengre enn 8 timar (lengre enn ein vanlig arbeidsdag) og du fordeler pausene slik at du har ein pause kvar time så kan du ta ei pause på 3 minutt og 45 sekund kvar heile time. Dette runder ein ofte av til 5 min, eller ein samler opp pausene slik at ein tar ei eller fleire pauser som varer litt lengre.

Men for vanlige arbeidstakere som jobber 7,5 timers dag så har du ikkje rett til slike ekstrapauser. Ofte er det likevell formålstjenelig at dei ansatte får korte pauser då dette vil være positivt for dei ansatte, både med tanke på produktivitet, men også for å unngå belastningsskader.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hepp!

Her var det mange meninger om pauser :)

AML ligger i bunn, utover bestemmmelser der kommer tariffavtalene i inn bildet(som kan regulere pauser).

Her kan det være en del avvik, fra arbeidsplass til arbeidplass.

Så, en del bedrifter praktiserer pausekulturen forskjellig, dog kan reglene aldri være dårlige enn AML legger til grunn. Men bedre kan de være, noe som skjer på mange arbeidsplasser. Verd å merke seg, dette er helt opp til arbeidsgiver og intet krav.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...