Gå til innhold

Spørsmål: lånerente på eksisternde lån ved fall i panteverdi

halin666

Anbefalte innlegg

Det er usikkre tider, og jeg har vært i en del samtaler om hvor gærnt det kan gå, skjebner fra boligkrakket på slutten av 80-tallet, osv - og lurer på en ting:

I et scenario der boligprisene faller, vil selvfølgelig verdien på boligen min gå ned. Hvis den synker så det er åpenbart at lånet f.eks har gått fra å være innenfor 60% av panteverdien til innenfor 80% - kan banken da gå inn endre vilkårene på mitt lån til rente innenfor 80% av panteverdi?

Jeg skjønner at ting vil skje med renten som sådann i et boligkrakk. Kanskje vil den fly opp. Men jeg synes det høres ut som mye arbeid for en bank å "tvangstaksere" alle boliger der de mener verdien er i grenseland, i en situasjon der de meget mulig ikke ville være veldig tjent med å måtte drive inn pantet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke kjent med at en "omtaksering" pleier å være en del av en standard låneavtale.

Likevel er det ikke nødvendigvis mye arbeid for banken å gjøre dette på de fleste pantene. I de fleste banker er detaljene om pant (gnr/bnr) lagret elektronsik og dette kan kobles med eiendomsregistert hente ut mer data om boligen som trenges for å esimere en pris basert på prisstatistikk.

Lenke til kommentar

Det er usikkre tider, og jeg har vært i en del samtaler om hvor gærnt det kan gå, skjebner fra boligkrakket på slutten av 80-tallet, osv - og lurer på en ting:

I et scenario der boligprisene faller, vil selvfølgelig verdien på boligen min gå ned. Hvis den synker så det er åpenbart at lånet f.eks har gått fra å være innenfor 60% av panteverdien til innenfor 80% - kan banken da gå inn endre vilkårene på mitt lån til rente innenfor 80% av panteverdi?

Jeg skjønner at ting vil skje med renten som sådann i et boligkrakk. Kanskje vil den fly opp. Men jeg synes det høres ut som mye arbeid for en bank å "tvangstaksere" alle boliger der de mener verdien er i grenseland, i en situasjon der de meget mulig ikke ville være veldig tjent med å måtte drive inn pantet...

Så lenge du ikke har fastrente, kan banken gjøre akkurat som de vil med renten din. Mange banker skiller ikke mellom 60% og 80%, men har fortløpende individuell vurdering. Hvis de av en eller annen grunn ikke ønsker deg som kunde, kan de øke renten så mye de vil. Samtidig står du fritt til å bytte bank når du vil...

Mvh Jultomten :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...