halin666 Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Det er usikkre tider, og jeg har vært i en del samtaler om hvor gærnt det kan gå, skjebner fra boligkrakket på slutten av 80-tallet, osv - og lurer på en ting: I et scenario der boligprisene faller, vil selvfølgelig verdien på boligen min gå ned. Hvis den synker så det er åpenbart at lånet f.eks har gått fra å være innenfor 60% av panteverdien til innenfor 80% - kan banken da gå inn endre vilkårene på mitt lån til rente innenfor 80% av panteverdi? Jeg skjønner at ting vil skje med renten som sådann i et boligkrakk. Kanskje vil den fly opp. Men jeg synes det høres ut som mye arbeid for en bank å "tvangstaksere" alle boliger der de mener verdien er i grenseland, i en situasjon der de meget mulig ikke ville være veldig tjent med å måtte drive inn pantet... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Jeg vil tro banken i kontrakten deres har forbeholdt seg retten til å omtaksere boligen din og endre renten. Lenke til kommentar
KS Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Jeg er ikke kjent med at en "omtaksering" pleier å være en del av en standard låneavtale. Likevel er det ikke nødvendigvis mye arbeid for banken å gjøre dette på de fleste pantene. I de fleste banker er detaljene om pant (gnr/bnr) lagret elektronsik og dette kan kobles med eiendomsregistert hente ut mer data om boligen som trenges for å esimere en pris basert på prisstatistikk. Lenke til kommentar
jultomten Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Det er usikkre tider, og jeg har vært i en del samtaler om hvor gærnt det kan gå, skjebner fra boligkrakket på slutten av 80-tallet, osv - og lurer på en ting: I et scenario der boligprisene faller, vil selvfølgelig verdien på boligen min gå ned. Hvis den synker så det er åpenbart at lånet f.eks har gått fra å være innenfor 60% av panteverdien til innenfor 80% - kan banken da gå inn endre vilkårene på mitt lån til rente innenfor 80% av panteverdi? Jeg skjønner at ting vil skje med renten som sådann i et boligkrakk. Kanskje vil den fly opp. Men jeg synes det høres ut som mye arbeid for en bank å "tvangstaksere" alle boliger der de mener verdien er i grenseland, i en situasjon der de meget mulig ikke ville være veldig tjent med å måtte drive inn pantet... Så lenge du ikke har fastrente, kan banken gjøre akkurat som de vil med renten din. Mange banker skiller ikke mellom 60% og 80%, men har fortløpende individuell vurdering. Hvis de av en eller annen grunn ikke ønsker deg som kunde, kan de øke renten så mye de vil. Samtidig står du fritt til å bytte bank når du vil... Mvh Jultomten Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Banken kan nok kreve en ny takst, ja. Det samme gjelder den andre veien også. Om du skulle kreve lavere rente siden boligen har økt i verdi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå