Mrgranhus Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 (endret) Hei, meg og tre andre komiser skal ut på en villmarkstur i to uker neste sommer. Vi skal bare leve av det vi finner, blir det nød, må vi nokk til en butikk... Men vi lurer også på hva slags kjøtt innen forskjellig dyreliv, som skjærer, kråke, hare, ekorn er spiselig? Hva må man gjøre vist det smaker helt forferdelig? Plassen vi skal være på har et ganske stort, tomt område, mye skog og en stor innsjø rett med, ferskvann. Noe planteliv vi også burde holde oss unna/kan spise? Endret 23. november 2011 av Mrgranhus Lenke til kommentar
medlem-173043 Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 Hare er visst godt, men det andre ville jeg ikke spist. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 Hare er luksus! Har hørt flere si at man kan spise kråke og at det ikke smaker så ille hvis de ikke er gamle. Lenke til kommentar
Mrgranhus Skrevet 27. november 2011 Forfatter Del Skrevet 27. november 2011 Jeg har hørt at man kan spise skjære vist man har det i melk i rundt 5-6 timer, men vi skal ikke ha med stort. Ikke melk heller. Lenke til kommentar
vill panda Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Alle dyra som her er nevnt kan spises, det har jeg faktisk prøvd. Men dere må forholde dere til jaktloven og jakt tider på de forskjellige arter. Men er dere ved et vann, så kan dere fiske. Det er ikke lengre så mange muliheter å plukke planter som kan spises, men les dere fram, sjekk hva slags naturmiljø dere skal til og skaff dere kunnskap. Lenke til kommentar
jaakervik Skrevet 4. desember 2011 Del Skrevet 4. desember 2011 Ekorn er vist nydelig, men det må stekes godt. Jakttider er selvfølgelig vesentlig. 1 Lenke til kommentar
vill panda Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 Ekorn er vist nydelig, men det må stekes godt. Jakttider er selvfølgelig vesentlig. Hvorfor steke ekorn? Den jeg spiste ble spist i rå tilstand, og dette var for over 20 år siden og jeg er frisk fremdeles. Lenke til kommentar
jaakervik Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 Hehe, går sikkert greit, men er vel noe med trikiner i kjøttet. Lenke til kommentar
Runinho Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 Driver dere og øver dere i tilfelle Walking Dead blir en realitet, eller no? Lenke til kommentar
jaakervik Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 Tror nok de gjør det mest for opplevelsen, det gjør iallefall jeg. Prøv en tur du også. Ta med deg mat, telt, drikke, fiskestang osv. Viktig å få ett godt førsteinntrykk av friluftslivet. Når denne turen er unnagjort drar du uten telt, men med tau og bygger din egen hytte av det du finner i skogen. Jeg kan love deg at dette gir mye i en stresset hverdag. Til TS. Hare er også fantastisk mat, men ett ekorn og en hare på to uker er lite. Sats heller på å spise røtter, bær og fisk. Ta en hare eller annet vilt som bonus. Lenke til kommentar
vill panda Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 Hehe, går sikkert greit, men er vel noe med trikiner i kjøttet. Jeg er ikke redd for trikiner, da jeg har funnet ut hva trikiner egentlig er for noe. Dessutten spiser ekorn stort sett fugleunger og annet animalsk føde i tillegg til frø fra gran og furu. Lenke til kommentar
Minecrafter Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 bruker dere hagle eller snare når dere fanger harer og ekorn? Lenke til kommentar
fenele Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 Snegler, larver, maur. Gode proteinkilder Lenke til kommentar
Minecrafter Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 snegler skal vist smake ræv i forhold til alt annet man kan finne i naturen. Lenke til kommentar
vill panda Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 snegler skal vist smake ræv i forhold til alt annet man kan finne i naturen. Og maur smaker maursyre, legg merke til at maur har få fiender i naturen. Lenke til kommentar
Minecrafter Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 Driver dere og øver dere i tilfelle Walking Dead blir en realitet, eller no? Tror nok de gjør det mest for opplevelsen, det gjør iallefall jeg. vel... det er jo uten tvil god trening HVIS (eller når) de døde våkner... eller katastrofe, pandemi/epidemi, krig. etc. men for folk flest er det for opplevelsens skyld. Lenke til kommentar
Minecrafter Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 er det forresten lovlig å sette ut snarer for å skaffe mat i norge? Lenke til kommentar
Error Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 (endret) Var et innslag i Banden på P3 (radio) her for en stund tilbake hvor en av radiovertene skaffet seg en kråke, plukket den og lagde kråkesuppe. Svaret var ikke overraskende "smaker egentlig litt som kylling". Så, kråkekjøtt burde altså smake nogenlunde. Vet ikke hvordan det er med sykdom dog, kan være at de ofte bærer noe drit, det burde du egentlig sjekke ut mer nøye. Endret 8. desember 2011 av Error Lenke til kommentar
vill panda Skrevet 9. desember 2011 Del Skrevet 9. desember 2011 Var et innslag i Banden på P3 (radio) her for en stund tilbake hvor en av radiovertene skaffet seg en kråke, plukket den og lagde kråkesuppe. Svaret var ikke overraskende "smaker egentlig litt som kylling". Så, kråkekjøtt burde altså smake nogenlunde. Vet ikke hvordan det er med sykdom dog, kan være at de ofte bærer noe drit, det burde du egentlig sjekke ut mer nøye. Har deres grunneiers tilatelse så kan dere lage ei kråkefelle, da kan dere få bra med fangst. Sykdom hos kråke er normalt ikke noe problem da syke dyr blir utstøtt. Er fjærdrakta normalt pen og ikke noe møkk samlet rundt kloakk åpningen så er fuglen frisk. Kråke smaker som kylling og det gjør også skjære og måker også. Meget god mat. Alt for mye viltkjøtt er blitt kassert fordi jegeren ikke har god nok kunnskap om oppbevaring, tilbereding og kanskje veldig feil orientert om viltet. Det finnes bøker om dette emnet, les de! Lenke til kommentar
Daniboy89 Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 fe dyrene du nevner smaker som vanlig vilt. En klasse testet det en gang, serverte kråke og måkekjøtt til resten av skolen, alle trodde det var rype el. og syntes det smakt godt. Arne Brimi ser på det som en delikatesse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå