pastis Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Hei! Innledningsvis må jeg si at jeg lever av nettpoker, og derfor er oppløsning alfa omega når det kommer til hvilken laptop jeg skal velge (høyere oppløsning - plass til flere bord samtidig - høyere profitt). Jeg bruker en stasjonær PC med 30" 2560*1600 skjerm tilkoblet når jeg er hjemme. Jeg har fra før av en lenovo thinkpad w500 med 1920*1200 med 15" skjerm . Denne har imidlertid bestemt seg for å dø, og jeg er nå på utkikk etter en ny PC jeg kan bruke til å spille på når jeg er på farten, samt at den også vil bli brukt i studiesammenheng. Har observert at det er flere PCer idag som kommer med 1600*900 oppløsning og ~13" skjerm med bra design til en overkommelig (les: bra mye billigere enn lenovoen som kostet over 20.000 ny) pris. Med tanke på mobilitet har jeg kommet frem til at jeg er villig til å ofre litt på oppløsningsfronten, men er overhodet ikke villig til å gå noe under 1600*900 kriteriet. Jeg har fulgt utviklingen i lagerstatus for Samsungs 14" 700z3a nøye, og hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe et eksemplar, men da det virker som om de bare har tenkt å utsette leveringsdatoen i det lengste har jeg nå begynt å se meg om etter alternativer. Asus Zenbook 13" så ved første øyekast ut som en het kandidat, da den er enda mindre og lettere enn 700z3a, men dessverre virker det som om flere sliter med ustabilt nettverkskort. Stabilt nett er av åpenbare grunner et utrolig viktig kriterie til en pokerPC (Det er ingenting morsomt ved å bli disconnecta midt i hender når det ligger $2000+ i midten). Som det fremgår av de to kandidatene jeg har sett på til nå har jeg også lyst på en laptop som er litt penere å se på enn plastklossen w500. Håper jeg kan få noen interessante forslag som faller i smak! :-) Lenke til kommentar
Spectre Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 (endret) Kanskje ikke prisgunstig, men Sony Vaio Z serie har 13.1" med 1600x900 oppløsning (fås også i 1920x1080 oppløsning utenlands, ikke i Norge pr nå). Endret 23. november 2011 av Spectre Lenke til kommentar
HFidelity Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 (endret) Har ikke testet den selv men sikler litt på en Sony Vaio Z, disse kommer i flere konfigurasjoner men den rimeligste(fortsatt godt speccet med i5-CPU, 4gb-RAM, 128gb-SSD og 1600x900res) koster rundt 15.000,- Ligger også et bildegalleri på sony.no Vaio serien har vel lenge vært kjent for veldig god byggekvalitet og i tillegg gode skjermer. Edit: Ser Spectre slo meg med 5min =p Endret 23. november 2011 av HFidelity Lenke til kommentar
pastis Skrevet 23. november 2011 Forfatter Del Skrevet 23. november 2011 Vaioen så definitivt interessant ut! Den hadde imidlertid nesten helt like specs som zenbooken (128gb ssd, i5 vs i7 på zenbook, intel 3000 skjermkort, 4gb ram, 1600x900) og koster 6500 mer... Synd at nettverkskortet angivelig skal være så latterlig på zenbooken altså, for på papiret ser den vel unektelig ut som et bedre kjøp? Lenke til kommentar
HFidelity Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 (endret) Hadde nok lest meg opp på reviews om begge laptopene, har på følelsen av at det er mer enn kroner som skiller de to Som du sier er det flere som har opplevd problemer med zenbooken, men om det er ultrabook du vil ha så er det flere produsenter(toshiba,lenovo,acer) som er eller snart vil være på markedet med sine. Edit: Vaioen blir kanskje også litt dyrere pga muligheten til å koble til docking med ekstern grafikk Endret 23. november 2011 av HFidelity Lenke til kommentar
Stalthy Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Hva med bærbar og ekstern skjerm? Lenke til kommentar
TT88 Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 (endret) Han har allerede stasjonær pc med stor ekstern skjerm, han trenger noe han kan ta med seg uten trillekoffert. Nå aner jeg ikke hvordan zenbooken er å skru på, men hvis det kun er nettverkskortet som er dårlig kan det være en ide å bytte det ut selv? edit: typo Endret 23. november 2011 av TT88 Lenke til kommentar
pastis Skrevet 23. november 2011 Forfatter Del Skrevet 23. november 2011 HFidelity skrev (På 23.11.2011 den 16.20): Hadde nok lest meg opp på reviews om begge laptopene, har på følelsen av at det er mer enn kroner som skiller de to Som du sier er det flere som har opplevd problemer med zenbooken, men om det er ultrabook du vil ha så er det flere produsenter(toshiba,lenovo,acer) som er eller snart vil være på markedet med sine. Edit: Vaioen blir kanskje også litt dyrere pga muligheten til å koble til docking med ekstern grafikk Tror også wireless display funksjonen trekker prisen et stykke oppover. Har egentlig ikke bruk for dette siden jeg lagrer alt av mediafiler på en Time Capsule og streamer direkte derfra til en jailbreaka apple TV. Det virker som de fleste andre som leverer ultrabooks kjører med 1366x768 oppløsning for å få pressa prisen ned slik at de kan tilfredstille intel sitt priskrav for å få kalle det ultrabook... Man kan jo undres hvorfor utviklingen går i retning dårligere oppløsning enn hva man ble tilbudt før! Det sagt så er det nok helt sikkert noen gode kandidater på vei Leste denne artikkelen på dinside om hvordan man bytter nettverkskortet på laptoper, skal søke litt rundt og se om det er like lett på zenbooken, for forutenom litt kjip touchpad og ventilasjonshullene plassert på undersiden virker den OK hva pris/(design+ytelse) angår. Sykt egentlig at det er så mange produsenter som velger å levere maskinene med elendig nettverkskort, når det er en såpass billig (~100.-) komponent som allikevel er helt essensiell. Må forøvrig takke for responsen! :-) Lenke til kommentar
Stalthy Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Jeg mente at skjermen ikke er så viktig da han har en, men det kommer ann på hvor ofte han får brukt dne skjermen (med tanke på reiser eller andre ting) Lenke til kommentar
Protest Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 (endret) Hva med å gå litt opp i størrelse, og få en 15,6" med en utsøkt 1920x1080 oppløsning. Burde være mange kandidater da. Mitt forslag i så måte er Multicom Kunshan W155 Design-Collection Med følgende konfigurasjon; - 15.6" full-HD LED 1920x1080 matt skjerm uten reflekser - Intel Core i5-2520M tokjernet prosessor, 2.5GHz, 3MB SmartCache - 8GB DDR3 SO-DIMM 1333MHz (2x4GB) - Intel SSD 320 160GB - Internt 3G modem (uten binding, kan brukes med hvilket som helst SIM-kort) - Windows 7 Home Premium - Endre til BluRay (ikke valgt) Der du kan be de ta ut DVD spilleren ved bestilling, og få den erstattet med HDD. Blir jo litt mer å drasse på, men man får bedre skjerm og oppløsning. Skjermene på Multicom/Clevo maskiner er meget bra, og ganske nært opp til IPS panel. Jeg har selv P150 fra samme leverandør. Det som eventuelt trekker ned, er at batterilevetiden ikke er så god, men tester viser likevel at den holder i 4 timer takket være at denne maskinen leveres med to skjermkort. nVidia Optimus teknologi - skjermkortet veksler mellom Intel HD Graphics 3000 og GeForce GT 555M etter behov Om ikke nettverkskortet er bra nok, så kan man be de bytte den allerede ved bestilling. Ellers er det en meget grei sak å bytte den ut selv på disse maskinene. Edit; Her en TRÅD aom omhandler den maskinen, med link til test. Endret 23. november 2011 av Protest Lenke til kommentar
pastis Skrevet 23. november 2011 Forfatter Del Skrevet 23. november 2011 Protest skrev (På 23.11.2011 den 21.15): Hva med å gå litt opp i størrelse, og få en 15,6" med en utsøkt 1920x1080 oppløsning. Burde være mange kandidater da. Forsåvidt sant, men tror jeg ville forsøkt og fått reparert lenovoen før jeg ville kjøpt en annen 15", tror ikke den er så veldig utdatert hardwaremessig, og har en skjerm på 1920x1200 som er hakket over "full-HD" trenger heller ikke en maskin med veldig kraftig grafikkytelse, ettersom jeg bedriver all gaming på konsoll (pokerklienter krever ikke allverdens ressurser). Når vi er inne på det kan jeg jo like gjerne spørre om noen har erfaring med feil på lenovo! Batteriet var så dårlig at jeg stadig fikk opp feilmeldinger om at det trengte å byttes, men det som utløste den altfor tidlige døden var at jeg forsøkte å laste inn omlag 100 råformatbilder i photoshop samtidig, noe som fikk maskinen til å henge. Når jeg så forsøkte å slå den av og på ville ikke windows loade, det frøs bare på loadingskjermen. Smart som jeg liker å tro jeg er forsøkte jeg 3 reboots etter hverandre, bare for å havne i samme loadingscreen. På det tredje forsøket slukket alle lampene (lamper som indikerer at strøm er koblet til, wi-fi etc) og skjermen har vært svart siden. Håper det kan være batteriet som bare er heeelt tomt for juice, men siden jeg alltid bruker den med strømmen koblet i heller jeg mot pessimisme. Med det sagt så kunne jeg allikevel tenkt meg en 13 eller 14" som passer behovet mitt, da jeg synes 15" er akkurat litt for stort og tungt til å drasse på hver dag i sekken. Men takk for tipset ang. Kunshan! Den hadde definitivt vært et alternativ om jeg skulle gjentatt suksessen med 15 tommer. Lenke til kommentar
Protest Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Jeg gikk faktisk over til Multicom og Kunshan maskiner da min Lenovo T60 med IPS skjerm sa takk og farvel, pga elendig service fra IBM/Lenovo. Måtte faktisk kjøpe meg en T61 som reservemaskin da T60 stadig var på verksted. Aldri mer Lenovo på meg. Tror jeg satte i gang batchjobbing med PS og 1000 bilder allerede for sju år siden, med datidens maskiner, og hastighet. Høres merkelig at en W500 ikke skulle takle det. Den serien er faktisk markedsført ovenfor fotografer. Jo, jeg har skjønt behovet ditt, men la inn en god kandidat slik at du også vurderer hva annet du får. Den maskinen har riktignok et ganske godt skjermkort, og vet at du ikke behøver noe mer enn det interne kortet. Dog pleier maskiner med gode komponenter også gjennomgående ha gode komponenter hele veien. Lenke til kommentar
pastis Skrevet 24. november 2011 Forfatter Del Skrevet 24. november 2011 Noen ganger er man bare heldig... Det er visst bare batteriet (som ligger ved siden av maskinen) som har takket helt for seg! Tok det ut og satt strømpluggen i og boota opp uten problem. Må igjen takke for alle forslag til ny laptop! Etter gjennoplivningen blir jeg dog bare å gå for et nytt batteri i første omgang og vente til utvalget av ultrabooks blir bedre! Lenke til kommentar
TT88 Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Hva er dette for noe?? Apple klistremerke på en Thinkpad! Bra det ordnet seg. Den thinkpaden ville hvertfall jeg beholdt lengst mulig. Laptop-batterier finner man billig på ebay, men gå for en selger med bra rykte. Jeg mener å ha lest at batterier har best av å bli utladet til ca 40% og så ladet opp igjen. Alle jeg kjenner som har hatt ladern koblet i hele tiden klager over dårlig batterilevetid etter under et år, mens min 4 år gamle laptop nesten har lik batteritid nå som da jeg kjøpte den. Lenke til kommentar
pastis Skrevet 24. november 2011 Forfatter Del Skrevet 24. november 2011 Haha, jeg vet. Banner i kirken og vel så det. Det har seg slik at min "bedre" og mildt sagt applefrelste halvdel får visse humoristiske ticks avogtil og fant det for godt å "pynte" på thinkpaden :!: Bestilte originalt batteri og lader fra komplett ca. minuttet etter jeg posta bildet, kjekt å ha maskinen nå i disse eksamenstider! Skal ta 40% tipset til etteretning, og la være å ha den kobla til 24/7 Lenke til kommentar
Protest Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Flott at det løste seg. Lenovo har ganske fantastiske maskiner, så fremt man ikke får et mandagseksemplar. Jeg fikk en slik, og det triste er at servicen til IBM/Lenovo også viste seg langt under pari. Min andre Thinkpad (den jeg bruker nå - T61) går mot det gjerde året med samme batteri. Med Lenovo batteristyringsprogramvaren kan en lett forlenge levetiden til batteriet betraktelig. I de 13-14 årene jeg har hatt bærbare, har jeg aldri byttet batteri og batteriet har heller aldri vært et argument for å bytte maskin. Det er ingenting i veien for å ha maskinen koblet til 24/7, særlig ikke Lenovo. Det er bare å overlate til programvaren å styre batteriet. Du legger inn parameterne, og resten fikses av seg selv. Det er bare å gidde å ta seg 5-10 minutt til det. Lenke til kommentar
festen Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 (endret) Jeg kjøpte billig batteri til min lenovo på Ebay. Det har nå holdt lenger enn det originale batteriet. Endret 24. november 2011 av festen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå