Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Formaterte PC, mistet lyd :(

Anbefalte innlegg

Hey!

Fant ut at Vista PCen var så full av dritt at det var på tide å tømme shiten, og installere Windows 7. Alt gikk smertefritt bortsett fra at PCen påstår jeg ikke har noe lyd hardware.

Mener på jeg hadde Realtek drivere fra før, og har prøvd å innstallere disse på nytt, men uten hell..

Tror det er driverproblem, da det funket helt fint før jeg formaterte. Men aner ikke hvilke drivere jeg skal ha hvis det ikke er Realtek :S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hey!

Fant ut at Vista PCen var så full av dritt at det var på tide å tømme shiten, og installere Windows 7. Alt gikk smertefritt bortsett fra at PCen påstår jeg ikke har noe lyd hardware.

Mener på jeg hadde Realtek drivere fra før, og har prøvd å innstallere disse på nytt, men uten hell..

Tror det er driverproblem, da det funket helt fint før jeg formaterte. Men aner ikke hvilke drivere jeg skal ha hvis det ikke er Realtek :S

er det en ekstern pc eller laptop? Kan du fjerne lydkortet? I så fall bytt plass og se om w7 finner driverne selv.

I device manager, får du opp noe enhet som tilhører lydkortet? I så fall prøv å fjern denne og start pcen på nytt.

Om ikke annet finnes det programmer som søker gjennom pcen og finner de nyeste driverne, men til nå vet jeg bare at disse koster noen slanter.

Lenke til kommentar

er det en ekstern pc eller laptop? Kan du fjerne lydkortet? I så fall bytt plass og se om w7 finner driverne selv.

I device manager, får du opp noe enhet som tilhører lydkortet? I så fall prøv å fjern denne og start pcen på nytt.

Om ikke annet finnes det programmer som søker gjennom pcen og finner de nyeste driverne, men til nå vet jeg bare at disse koster noen slanter.

Har selv svært dårlig erfaring med slike programmer. Da de som regel bare finner det du og jeg kunne funnet ut via enhetsbehandling og prøver å finne nyerer versjoner av de driverene det finner. Altså klarer de som regel ikke å finne ut hvilken driver du skal ha dersom du ikke har en installert fra før av (hvis du skjønner tegningen min?).

On topic:

Er det en prefabrikert pc, eller har du bygd den selv? Hvis den er prefabrikert (altså kjøpt som en hel maskin), så kan du antageligvis bare gå inn på produsentens nettside og finne en driverpakke/liste over drivere til den.

Har mange flere måter å finne ut hvilken driver du skal ha, men den ovenfor er nok den letteste. La oss få vite om det fungerte først ;)

PS: Fjern den realtekdriveren du installerte først. Ikke for smart å ha masse tilfeldige drivere liggende på maskinen.

EDIT: phlake kom meg i forkjøpet med løsningen :)

Endret av Leaκim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...