Madone69 Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Vi er to naboer som trenger å dele internett. Rent teknisk er det bare jeg som ser Wimax senderen, og jeg må derfor finne en annen måte å dytte signalet videre til naboen på. Husene ligger ca. 150 meter fra hverandre i åpent lende - ingenting av hindringer i mellom. Heller ikke noe betong. Er det noen enkel måte å få distribuert et noenlunde brukbart signal dit? Ser det finnes diverse repeatere - er det en god løsning? Hvor lang kan i praksis en nettverkskabel være?? Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Egentlig skal en nettverkskabel bare være 90m i fast installasjon + 10m beregnet til korte patchekabler fra uttak til PC, altså 100m totalt. Dette er vel den lengden som standarden "garanterer" at bør fungere, og I praksis er det mulig å gå en del lengre, og sannsynligvis vil du få til 150m uten problemer hvis kabelen er uten skjøter og for skarpe knekker (nettverkskabler skal ligge litt løst, og ikke stiftes hardt fast eller bøyes med for skarpe knekker). Om ikke, er det alltid mulig å redusere farten over kabelen til f.eks 10Mbit da jeg regner med at internettlinjen ikke er raskere enn det uansett. Jeg vil anbefale å bruke cat6 utendørskabel, og kabelen bør ligge i rør hvis den skal graves ned. Jeg mener at det også skal finnes kabler som kan graves rett ned uten rør, men har ikke vært borti graving av kabel. Alternativt kan du prøve med 2 wifi-rutere og 2 retningsantenner som disse: http://www.ebay.com/itm/24-dBi-Grid-Dish-Outdoor-2-4GHz-Wireless-Wi-Fi-Antenna-/120519238491?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1c0f81a35b Sett da opp en antenne hos deg og en hos naboen og pek dem mot hverandre. Jeg vil anbefale at de trådløse ruterene som brukes kun blir brukt til den trådløse forbindelsen mellom husene, og at ikke andre enheter kobles til, og at dere heller skaffer flere rutere ved siden av til å koble på PCer i huset. Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Egentlig skal en nettverkskabel bare være 90m i fast installasjon + 10m beregnet til korte patchekabler fra uttak til PC, altså 100m totalt. Dette er vel den lengden som standarden "garanterer" at bør fungere, og I praksis er det mulig å gå en del lengre, og sannsynligvis vil du få til 150m uten problemer hvis kabelen er uten skjøter og for skarpe knekker (nettverkskabler skal ligge litt løst, og ikke stiftes hardt fast eller bøyes med for skarpe knekker). Om ikke, er det alltid mulig å redusere farten over kabelen til f.eks 10Mbit da jeg regner med at internettlinjen ikke er raskere enn det uansett. Jeg vil anbefale å bruke cat6 utendørskabel, og kabelen bør ligge i rør hvis den skal graves ned. Jeg mener at det også skal finnes kabler som kan graves rett ned uten rør, men har ikke vært borti graving av kabel. Alternativt kan du prøve med 2 wifi-rutere og 2 retningsantenner som disse: http://www.ebay.com/itm/24-dBi-Grid-Dish-Outdoor-2-4GHz-Wireless-Wi-Fi-Antenna-/120519238491?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1c0f81a35b Sett da opp en antenne hos deg og en hos naboen og pek dem mot hverandre. Jeg vil anbefale at de trådløse ruterene som brukes kun blir brukt til den trådløse forbindelsen mellom husene, og at ikke andre enheter kobles til, og at dere heller skaffer flere rutere ved siden av til å koble på PCer i huset. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 De grindantennene er litt overkill for 150m. Et par antenner fra DX vil være bra nok. To routere med WDS kan kobles sammen trådløst. Alternativt kan man bruke fiber mellom husene. Fiber + 100Mbit-convertere får man ganske rimelig. På ebay koster 150m terminert fiber 150$ og fiberkonvertere er rimelige, fra 20$ for 100Mbit. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 150m er ganske mye ja, selv uten synlige hindringer. Her trengs det tydeligvis industri hardware. Sannsynligvis vil du trenge du to routere eller en router og en traadloes repeater. Det du maa passe paa er at det er tilstrekkelig signalstyrke på begge delene. Det skal absolutt være mulig å oppnå denne strekningen uten å trekke kabel eller å ha noe i mellom ute på jordet. Bare pass på at du har riktige routere så skal det gå fint. Lenke til kommentar
slacky Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 (endret) ASUS rn-n12 - To stk ASUS RT-n12 i repaeter-mode: Som koster noen hundrelapper hver. Støtter også med ddwrt (enkelt å installere på routeren), gir god ytelsesøkning. Billig antenner (2 stk trengs nok) - Par billige antenner fra dealExtreme gjør susen: - *Har testet denne på 1km med en liten ombygd viasat-dish i andre enden. Det var helt OK resultat, tatt i betrakning at forholdene her ikke er så flotte. Evt. så virker antennen Jan Skrotnes viser til helt ypperlig for denne avstanden. Da slipper du også forlengingskabel. Forlengingskabel? Kjøp en kort kabel, om det ikke rekker med 1 meter for deg: - 3 meter kabel Alt i alt koster dette ca 900kr, ink. frakten fra ps. (DealExtreme har gratis frakt). PS: Jeg har testet å brukt det jeg viser til. Endret 29. november 2011 av warpie 1 Lenke til kommentar
Madone69 Skrevet 30. november 2011 Forfatter Del Skrevet 30. november 2011 Takk for alle svar! Hehe - det ble nesten vanskeligere nå siden det finnes så mye valg! :-) Jeg må innrømme at fiber er mest fristende; MEDIAKONVERTER: http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Nettverk/Mediakonvertere/TP-Link/TP-Link-MC100CM-100Mbps-Media-converter-Kobber-Fiber,-Multimodus,-2km,-SC-kontak-50187-p0000177910.aspx Vil denne gjøre jobben i endene? Det finnes en annen variant Noen som vet hvor man finner "bulk" fiber for denne type bruk? Det finnes så mange varianter, både med antall kjerner og vinkler osv. Det henvises til 150m terminert fiber 150$ på E-bay? Klarer man å få tak i noe tilsvarende på norske webshop? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 http://www.amentio.no/SC-PC-SC-PC-150M-62e5-125-MM-MICROCONNECT/cat-p/c/p1472361.html Lenke til kommentar
GizmoRonimo Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Er ikke "begynt" med fiber ennå, men regner med at terminert fiber betyr at begge endepluggenne er festet. Dette krever spesiellt utstyr = dyrt Så "bulk" kjøp vil nok også kreve kjøp av verktøyet for å terminere denne kabelen.. Kjør heller antenne hvis det kun er snakk om deling av internett.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå