Gå til innhold

Hvorfor er solenergi lite lønnsomt ?

Qwseyvnd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

Hvorfor raser REC aksjen nedover... Den burde tjene penger på energi hvis hele verden gidder å ha solcellepaneler i 1,7% av Sahara-økenen, da er det nok til hele verdens energibehov.

Men hvorfor skjer det ikke ?

Kort og godt: Det er dyrt å produsere ting i Norge. Vi skal ha masse penger for å jobbe. Kina kan gjøre dette langt mye billigere som gjør at sluttproduktet blir veldig mye rimeligere og utkonkurerer REC.

Hvorfor vi ikke bygger solcellepaneler i ørken? Du må jo transportere energien en plass, som gir strømtap. Så selv om du kan produsere all verdens behov en plass betyr ikke at hele verden får den energien du har. Du må sannsynligvis produsere langt mer enn behovet for å sende strøm jorda rundt.

For å svare på tittelen din: Solenergi er lite lønnsomt fordi det krever veldig mye ressurser å lage panelene, som gjør at utbyttet ift. ressurser lagt ned er dårlig. Det er da mye mindre ressurskrevende å grave i fjellet og brenne kull som gir mer energi.

Lenke til kommentar

Kort og godt: Det er dyrt å produsere ting i Norge. Vi skal ha masse penger for å jobbe. Kina kan gjøre dette langt mye billigere som gjør at sluttproduktet blir veldig mye rimeligere og utkonkurerer REC.

Må ikke glemme at produsentene i kina får statlig støtte.

Hvis jeg husker rett er lønninger til ansatte rundt 10% av det totale produksjonskostnaden til REC i porsrgunn. Og hvis jeg fortsatt husker rett er lønningsutgiftene ca. 1/5 del for fabrikkene REC har i Singapore.

Vi får håpe for REC sin del at nok produksjonsfirmaer går konkurs før de gjør det, slik at de kan være en del av et mer levedyktig marked. Ppd. produseres det store mengder til lager selv med 2/4(dog de to eldste) fabrikker lagt ned i porsgrunn.

Lenke til kommentar

Hvis jeg husker rett er lønninger til ansatte rundt 10% av det totale produksjonskostnaden til REC i porsrgunn. Og hvis jeg fortsatt husker rett er lønningsutgiftene ca. 1/5 del for fabrikkene REC har i Singapore.

Vi får håpe for REC sin del at nok produksjonsfirmaer går konkurs før de gjør det, slik at de kan være en del av et mer levedyktig marked. Ppd. produseres det store mengder til lager selv med 2/4(dog de to eldste) fabrikker lagt ned i porsgrunn.

Har veldig lyst å se kilder på dette. For det må være første gang norsk arbeidskraft er billigere. Og det er ikke fordi industrien er så voldsomt frampå (altså ferre ansatte).

Lenke til kommentar

Har veldig lyst å se kilder på dette. For det må være første gang norsk arbeidskraft er billigere. Og det er ikke fordi industrien er så voldsomt frampå (altså ferre ansatte).

Lønningsutgiftene er altså 20% i singapore i forhold til norge.

Edit: Kan legge til at jeg ikke er uenig med deg, ville bare komme med sånn ca. hvor mye større utgiftene var i norge i forhold til et annet land.

Endret av Sink
Lenke til kommentar

Det er viktig at strømprisene er høye og at alternative kilder er høyt priset, samtidig som finanskostnadene er lave slik at noen får lyst til å investere i å ha en park med solceller, noe som ikke er tilfellet nå. Det spiller ingen rolle om et solcelleanlegg ikke gir tilbake energien det tok å produsere det, hvis det er mulig å ha en fortjeneste i forhold til finansiering og drift av en park.

Lenke til kommentar

Lønningsutgiftene er altså 20% i singapore i forhold til norge.

Edit: Kan legge til at jeg ikke er uenig med deg, ville bare komme med sånn ca. hvor mye større utgiftene var i norge i forhold til et annet land.

Beklager! Jeg misforsto :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...