Populært innlegg staleand Skrevet 23. november 2011 Populært innlegg Del Skrevet 23. november 2011 (endret) Hei, Har di siste årene irritert meg i større og større grad over det jeg ser på som "lettvinte" løsninger fra regjeringens side på større og mindre samfunnsrelaterte problemer. Jeg synes de til stadigheter, spesielt SV og Arbeiderpartiet, velger å løse problemene på enklest mulig måte, dvs. i min verden; å forby, innskrenke rettigheter og innføre nye, samt øke norske særavgifter. Jeg skal så godt jeg evner prøve å komme med noen konkrete eksempler og kort belyse det jeg ser på som problematisk. De rød-grønnes forbud Forbud mot spille-automater (1. Juli 07'), forbud mot spill hos utenlandske spillselskaper (1. Juni 10') Spillegalskap tror jeg de aller fleste vil si seg enig i at er både et samfunnsøkonomisk problem et problem for alle pårørende Jeg gidder ikke å gå nærmere inn på hvor mye spillavhengighet kan ødelegge, men kjappe undersøkelser jeg har gjort og tall fra helsedirektoratet tilsier at tallet på spillavhengighet i Norge ligger på ca. 1%. Artikkelen hvor jeg hentet denne prosenten ble sist oppdatert av helsedirektoratet september 09'. [Kilde] En annen måte å se dette objektivt på vil også være at det er anslått at 99% av den norske befolkningen ikke lider av spilleproblemer. Den enkle løsningen er selvsagt å bare bli kvitt all form for spill som kan skape avhengighet og som rammer 1% av befolkningen. Problemet mitt er ikke at jeg mangler sympati for de som er rammet av dette, men at 99% av den norske befolkningen som IKKE er rammet blir FRARØVET muligheten, til tross for at man er erklært myndig etter fylte 18 år. Regjeringen burde ikke fjernet store deler av inntektskilden til veldedige organisasjoner og diverse organisasjoner for ungdom o.l ukritisk. De burde ikke fjernet mulighet for de 99% andre som ikke har et problem. Isteden burde de fokusere på å hjelpe de som faktisk lider og forebygge via å opplyse, ikke via tvang. Bodø kommune innfører snus og røykeforbud i arbeidstiden (1. Sept 10') Ved flertall i rådhuset innførte de rød-grønne politikerne i Bodø røyk og snusforbud i arbeidstiden. Nei, ikke bare på kommunens eiendommer, men uansett hvor du måtte befinne deg, også på privat eiendom. Jeg personlig forstår godt at kommunen ikke ønsker at brukere skal bli utsatt for passiv røyking av ansatte, jeg kan være tilbøyelig til å forstå at kommunen ikke ønsker at det røykes på kommunale eiendommer. Jeg er IKKE tilbøyelig til å forstå at hverken statlige eller kommunale vedtak skal kunne nekte en ansatt å ta seg en snus eller røyk i arbeidstiden så lenge a) andre mennesker ikke blir rammet av det ifm. av passiv røyking eller b) røykingen ikke skjer på kommunal eiendom. Jeg mener at dette er nok et vedtak som står som et eksempel på rød-grønne politikeres mangel på respekt ovenfor voksne menneskers evne til å bestemme selv og føler at dette er nok et eksempel på at venstresiden vil innta foreldrerollen ovenfor innbyggerne sine i alt for stor grad og mistenker at vedtaket er enda et virkemiddel for å få bukt med tobakken som et samfunnsproblem. Problemet mitt er ikke at politikere vil ha folk til å slutte å røyke / røyke mindre for å løse helseproblemene / de samfunnsøkonomiske-problemene relatert til tobakk-industrien, men taktikken de har for å nå dette målet. Det går klart frem både på nasjonalt og kommunalt plan at dette problemet skal løses ved bruk av virkemidler som tvang og økte særavgifter framfor å i større grad satse på å opplyse / fraråde folk. Jeg er f.eks for tv-reklamer som vi har sett i liten grad på bla. TV 2 om kols-pasienter o.l og mener dette er en mye mer demokratisk måte å angripe problemet på. For å oppsummere vil jeg igjen sette fingeren på regjeringens holdninger til økonomisk tvang / tvang ved forbud. Vil forby unge menn å ha passasjerer i bilen Dette er riktig nok et forslag fra stortingsrepresentant Susanne Bratli og således ikke noe regjeringen av presset igjennom enda, men jeg velger å ta det med da jeg mener det er relevant grunnet Bratlis stilling. Susanne Bratli vil, som du kan lese her bla. forby unge menn å ha passasjerer i bilen til en viss tid har passert, samt å forby dem å kjøre i mørket. Igjen føler jeg at terskelen for å forby og innskrenke rettigheter til personer over 18 år er skremmende lav. Igjen vil regjeringen eller en stortingsrepresentant fra AP forby framfor å fokusere på holdningskampanjer, opplysningskampanjer, sikrere biler og bedre veistandard som jeg personlig mener burde vært fokuset. Her er et klassisk eksempel på det jeg mener er en "enkel løsning" på et omfattende problem. Det forundrer meg forsåvidt at ikke Bratli nevner at hun vil senke fartsgrensene også når hun er i gang. Dette er bare tre kjappe eksempler relatert til forbud som rød-grønne politikere har innført eller vil innføre den siste tiden og som jeg kom på i farten. Det finnes mange andre eksempler hvis man graver litt dypere. Dette var tre eksempler jeg mener illustrerer et holdningsproblem hos de rød-grønne og en viktig grunn til at de må få mindre innflytelse etter neste stortingsvalg. Innskrenking av rettigheter Vil forby unge menn å ha passasjerer i bilen Dette punktet går også under forbud og jeg ser ikke vits i å utdype utover det jeg skrev under samme avsnitt under forbuds-seksjonen. Jens vil stenge sjenkekranen klokken 2 Som man kan lese her vil regjeringen stramme inn sjenketiden til kl. 02.00 på nasjonalt plan. Argumentet er åpenbart, å senke sjenketiden til kl. 02.00 vil få ringvirkninger som bla. minsker vold og frigjør politiressurser. Dette har vært utprøvd og det vises til en nedgang på 30% i voldsrelaterte hendelser. Jeg spør dog. meg selv hvorfor Jens ikke vil ha denne ned til 01.00? Dette ville vel redusert volden med nye titalls prosenter? Personlig tror jeg det er godt mulig at kommer til å skje hvis det ikke blir et regjeringsskifte ved neste stortingsvalg, og vil minne folk på at det ikke er lenge siden denne ble justert ned fra 03.30 til 03.00 av nøyaktig de samme partiene. For å konkludere kort mener jeg dette er et eksempel der regjeringen også her velger "den enkle løsningen" framfor å a) bruke politiet der de hører hjemme (i "felten" framfor på et kontor som dessverre er alt for ofte tilfellet idag) og b) bruke penger på prevantive tiltak (et eksempel kan være å f.eks subsidiere kollektivtransport som nattbusser o.l for å unngå taxi-køer mm. hvor det ofte utarter seg voldelige situasjoner og tilnærminger). Rød-grønne kvinner vil forby stripping Denne har jeg vanskeligheter med å plassere, men føler den passer enda mer i "innskrenking av rettigheter" enn den gjør i "de rød-grønnes forbud" fordi tre rødstrømper vil frarøve andre kvinner, med et annet syn, muligheten til å strippe. Du kan lese om saken hos dagbladet. Her vet jeg ikke hva jeg skal si egentlig, kjenner bare jeg får store pusteproblemer og irritasjonen bygger seg opp. Aps Mette Kathrine Ofstad tror ikke at noen stripper fordi de synes det er moro. - Kjenner du noen som gjør det? - Nei, men jeg kjenner heller ingen strippere. - Ikke jeg heller. Jeg vil anta at de fleste drives av nød, sier hun til Dagbladet. Hun vil anta?!? Jeg hadde egentlig tenkt å få utløp for irritasjonen jeg føler ovenfor denne dama her, men jeg kjenner jeg blir så oppgitt at jeg hopper til neste sak for å prøve å opprettholde en viss seriøsitet. Sær-avgifter Avgifter relatert til nybilkjøp I Norge har vi ekstreme avgifter på nybiler, bare slått av Danmark (basert på noe jeg mener å ha lest, mangler kilde - noen må gjerne rette her), bla. en engangsavgift i tillegg til merverdi avgift, totalt utgjør disse i g.snitt ca. 50% av kjøpesummen. En ny familiebil til 200.000,- koster altså i Norge ca. 400.000,- noe som gjør at mange familier i etableringsfasen (dette er gjerne yngre personer) ikke har råd til å kjøpe ny bil, og dermed går til innkjøp av en mye eldre, mindre sikker og mindre utslipps-vennlig bil. Bilteknologien utvikler seg og konkurransen mellom bilmerkene ift. sikkerhet blir større og større - det har skjedd mye på sikkerhetsfronten på bilsiden de siste 5-10 årene. Det samme gjelder utslipp av CO2. Jeg synes det er rart at regjeringen ikke diskuterer virkningen av en langsiktig nedtrapping på engangsavgiften. Jeg har personlig debattert for momsfritak på utstyr som kan klassifiseres som sikkerhetsutstyr (eksempler kan være ryggekamera, rygge-sensorer, utstyr som bremser bilen automatisk om noen hopper ut i veien, Bluetooth handsfree mm.) som jeg mener også kan være et viktig virkemiddel for å komme nærmere null-visjonen. Problemet slik jeg ser det er at regjeringens hovedfokus for å få ned antall skadde og drepte i trafikken går mer på å sette ned fartsgrenser framfor å bygge bedre veier, midt-delere og bedre bilparken. Her vil jeg dog. nevne at jeg føler "Bondevik 2"-regjeringen ikke var noe særlig bedre. Bompenger I mange kommuner, inkl. FRP kommuner, bygges det veier som er helt eller delvis finansiert av bompenger. Veier folk betaler årsavgift for, veier som betaler seg inn i form av eksport / import av varer, veier som bidrar til arbeidsplasser (som resulterer i skatte-inntekter) osv. eller kort og godt INNFRASTRUKTUR. Regjeringen bevilger ALT FOR LITE penger til veier og dermed ser til og med FRP-kommuner seg nødt til å benytte bompenger (alternativet er ofte ingen vei). For meg føles det som om regjeringen ser på utbygging av infrastruktur som en sløsing av penger, en kostnad framfor en mulig inntektskilde. (bedre veier fører til færre skadd og færre drepte, dette resulterer igjen i en økning i skatteinntekter (døde personer driver ikke med verdiskapning og betaler derfor ikke skatt = tapte inntekter for staten, skadde blir ofte trygdet og er enda dyrere fordi de i mange tilfeller bidrar til negativ verdiskapning på grunn av trafikkskaden sin), bedre veier fører også til kjappere import og eksport av varer og løfter viktig norsk innfrastruktur). Poenget mitt er: veiene er allerede forskuddsbetalt. Regjeringen må slutte å tvinge frem dobbelt-fakturering. Bilister blir også enormt skattet ifm. av drivstoffsavgifter. Punktene jeg har nevnt i denne posten er bare noe av det jeg mener gjør at regjeringen og de rød-grønne svikter det norske folk, og illustrerer det jeg mener er en rød tråd som går igjen og igjen. Det er ideologien som er feil. Grunnet mangel på tid vil jeg gå gjennom posten ved et senere tidspunkt og redigere dårlige formuleringer og mulige skrivefeil. Helt til slutt vil jeg takke for meg og si at jeg mer enn gjerne vil ha innspill :-) Endret 23. november 2011 av staleand 13 Lenke til kommentar
PcT Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Bra innlegg! Noe av det som frustrerer meg mest innen politikk er disse forbudsgreiene. Hvordan partier som AP kan si at dem er for folket, når dem egentlig mener at dem skal styre alt vi gjør ned til den siste lille detalj. Personlig tror jeg at et sosialistisk parti som er liberale istedenfor autoritære kunne fått en stor oppslutning her i Norge. Dessverre har vi kun autoritære sosialist partier. Heldigvis viser det seg nå at folk forstår mer og mer av dette, noe som er grunnen til at vi ser tydelig at det ikke blir rødgrønn regjering etter 2013. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Ja, nordmenn er fratatt friheter som blir tatt for gitt i store deler av den vestlige verden. At noen finner seg i det, forstår ikke jeg. Nå ser det også ut til at flere og flere ikke gjør det og jeg håper en eventuell borgerlig regjering i 2013 vil ta en grundig gjennomgang av alle forbud og reguleringer som kan være uheldige og/eller antikverte. Lenke til kommentar
Bjurstrom Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Vil forby unge menn å ha passasjerer i bilen Dette er riktig nok et forslag fra stortingsrepresentant Susanne Bratli og således ikke noe regjeringen av presset igjennom enda, men jeg velger å ta det med da jeg mener det er relevant grunnet Bratlis stilling. Susanne Bratli vil, som du kan lese her bla. forby unge sjåfører å ha passasjerer i bilen til en viss tid har passert, samt å forby dem å kjøre i mørket. Igjen føler jeg at terskelen for å forby og innskrenke rettigheter til personer over 18 år er skremmende lav. Igjen vil regjeringen eller en stortingsrepresentant fra AP forby framfor å fokusere på holdningskampanjer, opplysningskampanjer, sikrere biler og bedre veistandard som jeg personlig mener burde vært fokuset. Her er et klassisk eksempel på det jeg mener er en "enkel løsning" på et omfattende problem. Det forundrer meg forsåvidt at ikke Bratli nevner at hun vil senke fartsgrensene også når hun er i gang Det er ikke unge sjåfører, det er unge MENN. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Enig i mye av det som skrives her ja. Jeg er i utgangspunktet for en politikk der det finnes et sikkerhetsnett for de som av ulike grunner måtte falle utenfor det normale samfunnslivet, men jeg synes detaljstyringen av individenes liv har gått for langt i Norge - vi bikker i mange tilfeller over i hva jeg anser som kollektiv avstraffelse. Personlig tror jeg at et sosialistisk parti som er liberale istedenfor autoritære kunne fått en stor oppslutning her i Norge. Dessverre har vi kun autoritære sosialist partier. Lar ikke sosialisme og liberalisme i grunnen seg vanskelig forene? Et liberalistisk sosialistisk parti vil vel heller måtte betegnes som sosialdemokratisk. Ellers er vel både Venstre og Høyre liberalistiske samtidig som de begge har innslag av sosialdemokrati i sine partiprogram. Men et eksempel på det du nevner er kanskje Venstre i Danmark. Danskene betaler jo faktisk mer i skatt og endog også mer i enkelte avgifter (bil) enn vi i Norge gjør, samtidig som flere offentlige tjenester er gratis (bla. ingen egenandel hos fastlege, psykolog med driftstilskudd). Allikevel er det danske samfunnet langt mer liberalt på mange områder, særlig ift. ruspolitikk. Lenke til kommentar
staleand Skrevet 23. november 2011 Forfatter Del Skrevet 23. november 2011 Det er ikke unge sjåfører, det er unge MENN. Takk, rettet Lenke til kommentar
mofomofo Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Meget bra innlegg Staleand. Jeg tror mye av denne forbuds-/avgiftstankegangen har et solid feste i staten generelt etter mange år med sosialistisk styre (siden krigens dager). Det er en tankegang som baserer seg på å "passe på" folket i steden for å være til for folket. Det er en gjennomgående fokus på symptomer og ikke årsaker til problemene. Et regjeringsskifte kan få denne trenden til å snu bittelitt, men jeg tror ikke vi får en helomvending i gjeldende tankegang i de nærmeste tiårene, uavhengig av (sannsynlige) regjeringsparti. 3 Lenke til kommentar
Investorman Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 (endret) Slettet Endret 8. desember 2012 av Investorman Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 Personlig tror jeg at et sosialistisk parti som er liberale istedenfor autoritære kunne fått en stor oppslutning her i Norge. Dessverre har vi kun autoritære sosialist partier. Jeg tror litt av grunnen til det, ligger i at sosialister allerede er vant med tanken om å tvinge penger fra folk for en god sak, og da er ikke skrittet langt til å ta frihet fra folk for en god sak. Hva som er en god sak, avgjør politikerene. For å gjøre det kvalmt, så er det bakt inn svært mye egeninteresser i "god sak." Det vi da sitter igjen med er en sentralstyring av alle aspekter av livet ditt, omtrent som om det må gjøres en sosialdemokratisk avstemning på hva slags farge på tannbørsten du skal få lov til å ha. Absolutt alt blir da kun tillatt om gjennomsnittet vil det, og i det store og det hele har svært mange av oss mindretallspreferanser på noen områder i livet. Nei, jeg snakker da ikke om wetsex. Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 Det er heller ikke rart å skjønne hvorfor volden øker når skjenketidene øker med et par timer. Du får jo allikevel tvungen sjenkestopp, men med langt fullere folk. I tillegg flere timer hvor man kan sloss innendørs. Hadde man derimot kunnet sjenke folk 24/7, så ville det ikke vært noen stopp hvor folk måtte stå i kø. Problem solved. Lenke til kommentar
Newcast Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Vi har det veldig fantastisk i Norge. Vi er misunnet av veldig mange land, spesielt pga. inntektsnivået og velstanden vår. Men baksiden av den medaljen som veldig få i utlandet vet om når man snakker om Norge er det forbudet vi er underlagt som trådstarter tar opp. Vår regjering er definivt a "Nanny state", vi taes virkelig vare på i alle livets faser. Det er som Jens Stoltenberg og Kristin Halvorsen blir far og mor nr. 2, bare at vi som innbyggere blir aldri voksne, vi skal behandles som om vi sitter i barnevogn fra vugge til grav. Og kommentar til Nihilist1. Jeg er pro at barer og nattklubber kan søke om 24/7 lisens slik det er i England f.eks. Men har bodd i England, og det å tro at taxi køer forsvinner eller volden i gatene forsvinner er veldig naivt. Grunnen til at jeg er for det er bare det at jeg ser ikke på det som staten sin oppgave å ødelegge for majoriteten som faktisk drikker ansvarlig ute og kommer seg hjem utenom å ha vært i slosskamp. 1 Lenke til kommentar
staleand Skrevet 9. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2011 (endret) Da har regjeringen gjort det igjen, tatt på seg foreldreansvaret - denne gangen ved å forby solarium til brukere under 18 år. Noe som på sikt vil føre til massenedleggelser, dårligere tilbud for personer over 18 år, og etter all logisk tenkning en betraktelig prisøkning grunnet mindre konkurranse (pga. de nevnte nedleggelsene og utgifter relatert til håndheving av loven): http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10040554 Endret 9. desember 2011 av staleand Lenke til kommentar
World Of Warcraft Skrevet 10. desember 2011 Del Skrevet 10. desember 2011 Så den VG saken istad og la merke til antallet likes den ene posten i kommentarfeltet hadde fått (550-600 likes), men nå er hele diskusjonen borte?! Flere enn meg som reagerer på at VG fjerner kommentarfeltet på enkelte saker? Ble vell kanskje litt off topic, men men Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 10. desember 2011 Del Skrevet 10. desember 2011 Det er på tide at noen tegner en karikatur av Stoltenberg og Halvorsen med en barnevogn eller lekegrind eller lignende med noe som symboliserer folket. 1 Lenke til kommentar
fenele Skrevet 10. desember 2011 Del Skrevet 10. desember 2011 Å fremdeles går vi å stemmer på de samme partiene år etter år.. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 10. desember 2011 Del Skrevet 10. desember 2011 Å fremdeles går vi å stemmer på de samme partiene år etter år.. Hvem ellers skal vi stemme på? Selv om 90% av befolkningen stemmer blankt så gir det vel ingen resultater eller forandringer? Regjeringskravet er vel at stortinget ikke stiller mistillet mot dem, og ikke folket. 2 Lenke til kommentar
fenele Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Å fremdeles går vi å stemmer på de samme partiene år etter år.. Hvem ellers skal vi stemme på? Selv om 90% av befolkningen stemmer blankt så gir det vel ingen resultater eller forandringer? Regjeringskravet er vel at stortinget ikke stiller mistillet mot dem, og ikke folket. Nå snakker jeg om de tre partiene som sitter i regjering. Nei hvis 90% av befolkningen stemmer blank vil fremdeles AP vinne siden alle statlige ansatte har fordeler ved å stemme på dem. Ingen AP ingen jobb. Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Og i Bergen skal man bare få kjøre bilen sin annenhver dag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå