Gå til innhold

Regjeringens syn på forbud, økte avgifter og innsnevring av rettigheter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra innlegg!

Noe av det som frustrerer meg mest innen politikk er disse forbudsgreiene. Hvordan partier som AP kan si at dem er for folket, når dem egentlig mener at dem skal styre alt vi gjør ned til den siste lille detalj.

Personlig tror jeg at et sosialistisk parti som er liberale istedenfor autoritære kunne fått en stor oppslutning her i Norge. Dessverre har vi kun autoritære sosialist partier.

Heldigvis viser det seg nå at folk forstår mer og mer av dette, noe som er grunnen til at vi ser tydelig at det ikke blir rødgrønn regjering etter 2013.

Lenke til kommentar

Ja, nordmenn er fratatt friheter som blir tatt for gitt i store deler av den vestlige verden. At noen finner seg i det, forstår ikke jeg. Nå ser det også ut til at flere og flere ikke gjør det og jeg håper en eventuell borgerlig regjering i 2013 vil ta en grundig gjennomgang av alle forbud og reguleringer som kan være uheldige og/eller antikverte.

Lenke til kommentar

Vil forby unge menn å ha passasjerer i bilen

Dette er riktig nok et forslag fra stortingsrepresentant Susanne Bratli og således ikke noe regjeringen av presset igjennom enda, men jeg velger å ta det med da jeg mener det er relevant grunnet Bratlis stilling.

Susanne Bratli vil, som du kan lese her bla. forby unge sjåfører å ha passasjerer i bilen til en viss tid har passert, samt å forby dem å kjøre i mørket. Igjen føler jeg at terskelen for å forby og innskrenke rettigheter til personer over 18 år er skremmende lav. Igjen vil regjeringen eller en stortingsrepresentant fra AP forby framfor å fokusere på holdningskampanjer, opplysningskampanjer, sikrere biler og bedre veistandard som jeg personlig mener burde vært fokuset. Her er et klassisk eksempel på det jeg mener er en "enkel løsning" på et omfattende problem. Det forundrer meg forsåvidt at ikke Bratli nevner at hun vil senke fartsgrensene også når hun er i gang

Det er ikke unge sjåfører, det er unge MENN.

Lenke til kommentar

Enig i mye av det som skrives her ja. Jeg er i utgangspunktet for en politikk der det finnes et sikkerhetsnett for de som av ulike grunner måtte falle utenfor det normale samfunnslivet, men jeg synes detaljstyringen av individenes liv har gått for langt i Norge - vi bikker i mange tilfeller over i hva jeg anser som kollektiv avstraffelse.

Personlig tror jeg at et sosialistisk parti som er liberale istedenfor autoritære kunne fått en stor oppslutning her i Norge. Dessverre har vi kun autoritære sosialist partier.

Lar ikke sosialisme og liberalisme i grunnen seg vanskelig forene? Et liberalistisk sosialistisk parti vil vel heller måtte betegnes som sosialdemokratisk. Ellers er vel både Venstre og Høyre liberalistiske samtidig som de begge har innslag av sosialdemokrati i sine partiprogram.

Men et eksempel på det du nevner er kanskje Venstre i Danmark. Danskene betaler jo faktisk mer i skatt og endog også mer i enkelte avgifter (bil) enn vi i Norge gjør, samtidig som flere offentlige tjenester er gratis (bla. ingen egenandel hos fastlege, psykolog med driftstilskudd). Allikevel er det danske samfunnet langt mer liberalt på mange områder, særlig ift. ruspolitikk.

Lenke til kommentar

Meget bra innlegg Staleand.

Jeg tror mye av denne forbuds-/avgiftstankegangen har et solid feste i staten generelt etter mange år med sosialistisk styre (siden krigens dager). Det er en tankegang som baserer seg på å "passe på" folket i steden for å være til for folket. Det er en gjennomgående fokus på symptomer og ikke årsaker til problemene.

Et regjeringsskifte kan få denne trenden til å snu bittelitt, men jeg tror ikke vi får en helomvending i gjeldende tankegang i de nærmeste tiårene, uavhengig av (sannsynlige) regjeringsparti.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror litt av grunnen til det, ligger i at sosialister allerede er vant med tanken om å tvinge penger fra folk for en god sak, og da er ikke skrittet langt til å ta frihet fra folk for en god sak. Hva som er en god sak, avgjør politikerene. For å gjøre det kvalmt, så er det bakt inn svært mye egeninteresser i "god sak." Det vi da sitter igjen med er en sentralstyring av alle aspekter av livet ditt, omtrent som om det må gjøres en sosialdemokratisk avstemning på hva slags farge på tannbørsten du skal få lov til å ha. Absolutt alt blir da kun tillatt om gjennomsnittet vil det, og i det store og det hele har svært mange av oss mindretallspreferanser på noen områder i livet. Nei, jeg snakker da ikke om wetsex. ;)

Lenke til kommentar

Det er heller ikke rart å skjønne hvorfor volden øker når skjenketidene øker med et par timer. Du får jo allikevel tvungen sjenkestopp, men med langt fullere folk. I tillegg flere timer hvor man kan sloss innendørs.

Hadde man derimot kunnet sjenke folk 24/7, så ville det ikke vært noen stopp hvor folk måtte stå i kø. Problem solved.

Lenke til kommentar

Vi har det veldig fantastisk i Norge. Vi er misunnet av veldig mange land, spesielt pga. inntektsnivået og velstanden vår. Men baksiden av den medaljen som veldig få i utlandet vet om når man snakker om Norge er det forbudet vi er underlagt som trådstarter tar opp. Vår regjering er definivt a "Nanny state", vi taes virkelig vare på i alle livets faser. Det er som Jens Stoltenberg og Kristin Halvorsen blir far og mor nr. 2, bare at vi som innbyggere blir aldri voksne, vi skal behandles som om vi sitter i barnevogn fra vugge til grav.

Og kommentar til Nihilist1. Jeg er pro at barer og nattklubber kan søke om 24/7 lisens slik det er i England f.eks. Men har bodd i England, og det å tro at taxi køer forsvinner eller volden i gatene forsvinner er veldig naivt. Grunnen til at jeg er for det er bare det at jeg ser ikke på det som staten sin oppgave å ødelegge for majoriteten som faktisk drikker ansvarlig ute og kommer seg hjem utenom å ha vært i slosskamp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har regjeringen gjort det igjen, tatt på seg foreldreansvaret - denne gangen ved å forby solarium til brukere under 18 år. Noe som på sikt vil føre til massenedleggelser, dårligere tilbud for personer over 18 år, og etter all logisk tenkning en betraktelig prisøkning grunnet mindre konkurranse (pga. de nevnte nedleggelsene og utgifter relatert til håndheving av loven):

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10040554

Endret av staleand
Lenke til kommentar

Å fremdeles går vi å stemmer på de samme partiene år etter år..

Hvem ellers skal vi stemme på?

Selv om 90% av befolkningen stemmer blankt så gir det vel ingen resultater eller forandringer? Regjeringskravet er vel at stortinget ikke stiller mistillet mot dem, og ikke folket.

Nå snakker jeg om de tre partiene som sitter i regjering. Nei hvis 90% av befolkningen stemmer blank vil fremdeles AP vinne siden alle statlige ansatte har fordeler ved å stemme på dem. Ingen AP ingen jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...