Gå til innhold

Sjel, bevissthet, en kvantedatamaskin?


Gjest bruker-45896

Anbefalte innlegg

Gjest bruker-45896

Hei

 

Jeg så en veldig interessant dokumentar som spurte spørsmålet "Is there life after death?". Et interessant spørsmål som jeg tror de fleste i dag vil være enige om at ikke er så lett å komme til enighet om fordi folk vektlegger forskjellig kunnskap når de gjør opp sin mening.

 

Dokumentarserien det er snakk om har ofte med mye om vitenskapen rundt det de tar opp, men denne dokumentaren syns jeg hadde en meget bra blanding av personlige observasjoner og vitenskap derfor følte jeg at den passer bedre i denne delen av forumet.

 

Jeg føler nå et håp om at denne tråden ikke forfaller til en klisjé ateist-troende debatt :)

 

Del 1

 

 

 

Del 2

 

 

 

Del 3

 

 

 

Jeg orker ikke/vil ikke gå inn i for mye detalj om innholdet i dokumentaren, men jeg vil nevne en ting jeg syns var interessant.

 

Idéen om at hjernen er en avansert datamaskin, men til forskjell fra de fleste datamaskiner i dag behandler den informasjon på kvantenivå, noen forskere tror at sjelen vår ligger lagret som informasjon i hjernen, men at siden denne informasjonen ligger på kvantenivå så er det mulig at den overlever etter at hjernen slutter å eksistere.

 

For å få en bedre forståelse av hjernen og kanskje verifisere disse påstandene må det nok mer forskning til, men jeg tror vi er på god vei. Det er uansett spennende idéer som kommer fram her!

 

Det må være endel av dere som har noen tanker rundt dette, jeg gleder meg :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel ja, men en kopi er jo en overføring av informasjon fra en plass til en annen :)

Joda, men du som originalen vil jo være igjen i kroppen og til slutt dø av naturlige (eller unaturlige) årsaker.

 

Om du og en evt Robot med kopiert hjerne(aktivitet) lever side om side så vil dere meget trolig utvikle dere forskjellig også (såfremt roboten har den funksjonen).

 

Hvorfor skal noen ville dette?

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Spørsmålet er jo forsåvidt ganske filosofisk.

 

Om jeg legger meg å sove, er jeg samme person når jeg våkner igjen?

Om jeg legger meg å sove, og får bevisstheten min flyttet til en annen kropp mens jeg sover, er jeg fremdeles samme "meg" når jeg våkner igjen?

Om jeg legger meg å sove, og får bevistheten min kopiert til en annen kropp mens jeg sover, er begge kopiene da meg, eller er ingen av dem meg, eller en av dem?

 

Og inni der blir alt bare mindfuck :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror nok vi i framtiden kan overføre bevistheten eller innholdet i hjernen vår , over til en minnebrikke av noe slag, og så leve videre på den måten.

En gang i fremtiden vil bevistheten og under bevistheten bli overført til helt nye kropper. Dette er et program de kristne har jobbet med i to tusen år.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok vi i framtiden kan overføre bevistheten eller innholdet i hjernen vår , over til en minnebrikke av noe slag, og så leve videre på den måten.

En gang i fremtiden vil bevistheten og under bevistheten bli overført til helt nye kropper. Dette er et program de kristne har jobbet med i to tusen år.

 

Til helt nye fysiske kropper, eller er det nok en metafor for symbolsk gjenfødelse?

 

Har de kristne drevet med kloning og kunstig fremstilling av kropper i to tusen år?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når menneskekroppen dør, stopper innflyten av energi og materie, og den blir, i termodynamisk forstand, nær et lukket system. Hvilket fører til at termodynamikkens andre lov kommer inn. Orden forsvinner, og entropi øker. (Bakterier og andre organismer øker selvsagt farten.) Summen av masse og energi konserveres, men strukturen tapes. Derfor ingenting som kan leve videre, hvilket, såvidt jeg kan se, umuliggjør energiargumentet for spøkelser.

-Stephan Brun

 

 

 

http://skepsis.no/forum/index.php/topic,2553.0.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så den posten selv, og ja - entropi er en aldri så liten ghost-killer :) (stort pluss til Stephan)

 

En annen ting med denne "sjele" debatten, er at vitenskapsmenn ofte (men ikke alltid) er komplett distanserte fra den semantiske betydnignen av ordet "sjel", og andre uklare konsepter som "fri vilje".

 

Skal man først gjøre en sak for en "kvantesjel", så må man først gi en dekkende beskrivelse for hva pokker dette er for noe, og hvordan man ev. skulle klart å skille en hjerne styrt av hjernen selv (reduksjonistisk, naturalistisk), og en hjerne som har en liten "kvantetrollmann" bygget inn som styrer hjernen som den vil (hva styrer så denne kvantedemonen, og hva styrer det som styrer kvantedemonen (ad infinitum)?).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror nok vi i framtiden kan overføre bevistheten eller innholdet i hjernen vår , over til en minnebrikke av noe slag, og så leve videre på den måten.

En gang i fremtiden vil bevistheten og under bevistheten bli overført til helt nye kropper. Dette er et program de kristne har jobbet med i to tusen år.

Til helt nye fysiske kropper, eller er det nok en metafor for symbolsk gjenfødelse?

 

Har de kristne drevet med kloning og kunstig fremstilling av kropper i to tusen år?

Ja til helt nye fysiske kropper som den kroppen Jesus Kristus hadde etter oppstandelsen. Den psykiske gjenfødelsen skjer nå, den kroppslige fornyelsen kommer senere.

 

De kristne deler ut deler av Jesu Kristi kropp til alle de som vil være med i dette fornyelses programet.

 

Den primitive ånden og den primitve kroppen mennesket nå har, kan ikke leve i det nye universet mennesket er på vei mot.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

For å si det slik:

 

Min iPhone har mer evig liv enn jeg har. Jeg har tatt backup av den, og denne befinner seg nå i "nettskyen" altså himmelen. Om telefonen dauer,kan jeg laste ned denne backupen til en ny telefon og telefonen lever igjen.

 

 

Når JEG dauer, så er det ikke en som står klar med USB kabel for å ta backup av min siste konfigurasjon. Sjel og slikt er et fint ord. Men dersom det innbefatter vår bevisthet, er det ingen måte denne kan "forlate" kroppen vår uten en eller annen form for kommunikasjonslink.

 

Men om denne sjelen forlater kroppen, og ender i himmelen, nettskyen eller en ny kropp. Er man da fremdeles en selv? Eller er man en ny?

 

soulless,

 

Du faller i samme gruppe med de som trodde flyet, toget, romskipet enhjørninger, nisser, hulder osv. bare var eventyr.

 

Den fremtidige kristne menneske kroppen er ikke et eventyr.

Fixed :)

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

soulless,

 

Du faller i samme gruppe med de som trodde flyet, toget, romskipet osv. bare var eventyr.

 

Den fremtidige kristne menneske kroppen er ikke et eventyr.

 

Kan jeg få avkristnet min fremtidige kropp?

Er du mot Jesus Kristus (det nye mennesket) får du ikke denne nye fremtids kroppen alle de kristne venter på, for å kunne ferdes og leve i det nye universet.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Hvis bevisstheten/sjelen til et menneske ligger i hjernen på kvantenivå hvor går dette når hjernen dør/slutter å fungere? Jeg kan lett se for meg at dette ikke dør sammen med hjernen men går sammen med resten av universet på kvantenivå.

 

For meg vil det si at man ikke lenger har eksklusiv tilgang til og enerett på sin egen eksistens fordi man ikke eksisterer lengre. Hjernen vil ikke gå med på dette og prøver til siste slutt å lage en egen fantasiverden (nær døden opplevelser) basert på indoktrinering, minner osv. Kanskje bevisstheten som forlater hjernen har mulighet til å holde på disse illusjonene en kort stund, selv etter døden og at dette er opphavet til nær døden opplevelser.

 

Det fysiske univers har på en eller annen måte gitt opphav til bevisstheten vi kjenner som oss selv, for meg er det ikke så fjernt å tenke seg at bevissthet kan eksistere på andre måter enn kun i enkeltindivider med egne bevisstheter og egoer inni et univers.

 

La meg gjøre det klart en siste gang at jeg tror at idéen om et personlig liv etter døden, hvor din sjel, din bevissthet, din personlighet og evt. din kropp fortsetter å eksistere, er kun en illusjon skapt av hjernen fordi den ikke forstår hvordan universet fungerer og hva som skjer etter at hjernen slutter å fungere.

Lenke til kommentar

For meg vil det si at man ikke lenger har eksklusiv tilgang til og enerett på sin egen eksistens fordi man ikke eksisterer lengre. Hjernen vil ikke gå med på dette og prøver til siste slutt å lage en egen fantasiverden (nær døden opplevelser) basert på indoktrinering, minner osv. Kanskje bevisstheten som forlater hjernen har mulighet til å holde på disse illusjonene en kort stund, selv etter døden og at dette er opphavet til nær døden opplevelser.

 

Jeg holder en finger på at DMT har noe med dette å gjøre.

 

 

The first formal neurobiological model for NDE (Near Death Experience) was presented in 1987 by chilean scientists Juan Sebastián Gómez-Jeria and Juan Carlos Saavedra-Aguilar from the University of Chile.[46] In the 1990s, Dr. Rick Strassman conducted research on the psychedelic drug Dimethyltryptamine (DMT) at the University of New Mexico.[47][48][49] Strassman advanced the theory that a massive release of DMT from the pineal gland prior to death or near-death was the cause of the near-death experience phenomenon. Only two of his test subjects reported NDE-like aural or visual hallucinations, although many reported feeling as though they had entered a state similar to the classical NDE. His explanation for this was the possible lack of panic involved in the clinical setting and possible dosage differences between those administered and those encountered in actual NDE cases. All subjects in the study were also very experienced users of DMT and/or other psychedelic/entheogenic agents. Some speculators consider that if subjects without prior knowledge on the effects of DMT had been used during the experiment, it is possible more volunteers would have reported feeling as though they had experienced an NDE.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Near-death_experience

Endret av Neptjune
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...