datasub Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Hvis jeg har en ide til et produkt som passer i porteføljen til firmaet jeg jobber i og presenterer denne for firmaet. Hvis da firmaet sier at de ikke ser et potensiale for ideen og ønsker ikke å utvikle den. Kan jeg da selge ideen til et annet firma eller er løpet kjørt? Hva om de sier at vi skal se på det siden og så blir det ikke noe av. Eier jeg fortsatt ideen? Kan jeg bli betraktet som illojal hvis jeg selger ideen selv om mitt firma ikke ville utvikle den? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Her mener jeg at du bør være kynisk. Dersom ideen er utviklet som en del av ditt virke hos arbeidsgiver, så har du blitt betalt for å utvikle ideen. Men ellers mener jeg at ideen er din. Ta kontakt med uavhengig part for at de kan se på din ide. (Typisk gründer firma som innovasjon Norge eks.) Men er svært vanskelig å stå som privatperson og forsvare en ide. Med en gang du melder patent inn, så vil patent bli snappet opp i alle land der du ikke har tatt ut patent. Og der du har patent vil ideen din bli snappet opp og benyttet på en måte sånn at selve patent blir omgått. Og så har vi det gående som med Mac / Samsung osv med tvister og rettsaker. Mange velger strategi å komme først ut på markedet uten patent og prøver å skape et merkenavn. Lykke til og gjerne post en oppsummering her til dine gamle forumvenner når du har blitt rik! Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Vær obs på arbeidskontrakten din. Jeg mener jeg har en formulering i min som sier noe slikt som at "alle ideer/konsepter jeg kommer på innenfor firmaets kompetanseområde i ansettelsestiden tilhører firmaet". Hvis du har en slik klausul så må du være sikker på at det at firmaet ikke vil gå videre med ideen løser deg fra denne. Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Dersom du skriver en bekrivelse av ideen din postlegger det til deg selv (får det poststemplet med dato), har du ett godt bevis for at du hadde ideen først dersom noen andre skulle prøve å snappe den opp og utvikle den før deg. du har opphavsrett i norge selvom du ikke har patent! Dette innlegget svarer imidlrtidig ikke på spørsmålet ditt i forhold til arbeidsgiver, men det er ett meget billig og godt alternativ til å ta et dyrt patent. Har fått det anbefalt av innovasjon norge, hvis jeg ikke husker feil . Lenke til kommentar
datasub Skrevet 23. november 2011 Forfatter Del Skrevet 23. november 2011 Jeg er involvert i produkt utvikling i firmaet som jeg jobber for, så på en side kan en si at jeg er betalt for å komme med ideer. Firmaet har også patentert noen produkter som har blitt utviklet fra mine ideer. Det er ingen klausul i ansettelseskontrakten som sier at alle ideer tilhører firmaet. Jeg får heller ikke noen form for godtgjørelse for ideer som blir brukt. Derfor er det jo fristende å selge dem som firmaet ikke vil ha. På den annen side så har jeg jo stilt ideene min til disposisjon for firmaet og de har kunnet velge hvilke ideer som skal utvikles. De ideene som vrakes er det jeg lurer på om jeg juridisk kan selge til andre. Dette er ikke ferdig utviklede produkter men en ide til et produkt "tegnet på en serviett" for å spisse det. Kjøper må satse endel utvikling for å få frem et produkt fra ideen. Kan jeg bli saksøkt/sparket hvis jeg selger en ide som firmaet ikke ville satse på til noen andre? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Ta en titt på lov om arbeidstakeroppfinnelser, særlig §§ 4, 5, og 6. Loven gjelder imidlertid bare patenterbare oppfinnelser (så hvis det ikke er en oppfinnelse eller ikke er patenterbart faller det utenfor loven), og den viker for avtale. Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 (endret) Dersom du skriver en bekrivelse av ideen din postlegger det til deg selv (får det poststemplet med dato), har du ett godt bevis for at du hadde ideen først dersom noen andre skulle prøve å snappe den opp og utvikle den før deg. du har opphavsrett i norge selvom du ikke har patent! [...] Du blander opphavsrett som reguleres av åndsverksloven, patent som reguleres av patentloven, og ordet "ide" som ikke nødvendigvis er noen av delene. For å få innvilget en patent på en oppfinnelse så er det ikke et krav at ingen andre har funnet opp den samme oppfinnelsen tidligere, det er derimot et krav at oppfinnelsen ikke er kjent tidligere. Så hvis du pønsker ut en oppfinnelse men holder den for deg selv, så kan andre som finner opp den samme oppfinnelsen patentere den. Hvis du pønsker ut en oppfinnelse og publiserer informasjon om den (gjør den kjent), så er ikke oppfinnelsen lenger patenterbar, verken for deg eller andre. Begge deler følger av § 2 i patentloven. "§ 2. Patent meddeles bare på oppfinnelser som er nye i forhold til hva som var kjent før patentsøknadens inngivelsesdag, og som dessuten skiller seg vesentlig fra dette. Som kjent anses alt som er blitt alment tilgjengelig, enten dette er skjedd ved skrift, foredrag, utnyttelse eller på annen måte. [...]" Opphavsrett derimot gir deg kun rett i forhold til et åndsverk (bok, musikk, ol). Hvis du f.eks skriver en bok om den nye oppfinnelsen din lyspæren ("Hvordan lage lyspærer-boken") , gir ikke opphavsretten til en slik bok deg enerett på å lage lyspærer, den gir deg kun enerett på å mangfoldiggjøre selve boken (åndsverket). Og som du ser av § 2 vil en offentliggjøring av en slik bok gjøre det umulig å etterpå søke patent på lyspærer både for deg og andre. Hvis boken derimot holdes hemmelig så kan både du og andre søke patent siden oppfinnelsen ikke er kjent. En ide f.eks "la oss selge trygghetsforsikring sammen med de elektriske produktene vi selger, da tjener vi enda mer", er verken patenterbar (det er ikke en oppfinnelse) eller beskyttet av åndsverksloven (det er ikke et åndsverk). Ordet "trygghetsforsikring" kan kanskje beskyttet som et varemerke, men det er ikke til hinder for at konkurrenter kan selge den samme ideen under et annet navn f.eks "vareforsikring". Se http://www.lovdata.no/all/hl-19671215-009.html for patentloven. Se http://www.lovdata.no/all/nl-19610512-002.html for åndsverkloven. Se http://www.lovdata.no/all/hl-20100326-008.html for varemerkeloven. Endret 24. november 2011 av what_no2000 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå