Marvil Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Jeg har fått hint om at jeg må legge inn noe anti-aliasing på noen bilder.. Jeg har et bilde og åpner det i Adobe PhotoShop. Hva skal jeg da gjøre for å få lagt inn anti-aliasing..? Det går an å gjøre på et "gammelt" bilde..? Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 først bør du nesten finne ut hva antialiasing er for noe.. prøv google, du.. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 14. august 2003 Forfatter Del Skrevet 14. august 2003 Heh.. Har fått vite det.. Sånn at kantene ikke blir hakkete.. Noen som vet..? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Antialiasing er å glatte ut kantene på objektene i bildet. Dette tror jeg gjøres ved å legge farger som er halvparten så lyssterke som orginalfargen utenpå strekene, og dermed blander strekene seg mere inn i bakgrunnen. Eksempel: du tegner en skrå strek i photoshop. Zoom så inn på streken, så ser du veldig tydelig "hakking". Smør på med antialiasing, så zoomer du inn, så ser du masse små punkter utenpå streken med mørkere lysstyrke, slik at streken ser mindre taggete ut. Grafikkortene gjør dette hardwaremessig ved å blande inn slike "halvfarger" i bildene, og dermed se penere ut. Du har sikkert en funksjon i Photoshop som heter "smooth", denne vil gjøre samme funksjon som antialiasing tror jeg. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 14. august 2003 Forfatter Del Skrevet 14. august 2003 Ja, jo.. Har vært borti den, men det er en egen avmerkingsboks det det står anti-aliasing, men den er umulig å få haket på.. Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 En måte jeg fant som virker litt.. blir kanskje ikke helt perfekt, men..: Bruk magnetic lasso tool og kjør den rundt kanten på den tingen du vil ha antialiasert. Slett det utenfor. Pass på at det er avmerket for Anti-Aliasing i den.. eh... hva heter det? Der det kommer slike "egenskaper" for toolet du bruker. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 Ja, jo.. Har vært borti den, men det er en egen avmerkingsboks det det står anti-aliasing, men den er umulig å få haket på.. Tror dette henger sammen med bildeformatet... Sjekk at det er RGB format og forsøk igjen... Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 Antialiasing er ikke en "funksjon" eller "knapp" som gjør noe med bilde. Det er en teknikk som brukes i samspill med andre verktøy. En paintbrush kan være antialisert når du maler med den, en font kan være antialisert når du skriver, en markering kan være antialisert når du klipper ut et objekt. For å fjerne jaggies på bilder i Phototshop så ville jeg lagt på en lett blur, og så strammet dem inn med levels. Slik: 1. sjekk at bilde er i RGB modu. (GIFer er som regel i index farger og kan være notorisk uantialisert) Gå til Image - mode og velg RGB Color. 2. Legg på en liten Gaussian blur. Trykk Filter - Blur - Gausian blur. Her må du prøve deg frem avhengig av hvor stor bilde er, men det skal bare være liiiiitt for å mykne opp kantene. 3. Nå ser bilde litt uskaprt, så nå skal vi stramme det litt inn med Levels. Trykk på image - adjustments - levels. Du har et diagram med 3 trekanter under. Dra de to i hver ytterst inne litt innover til du synes bilde er fint og skarpt men med jevnere streker. Steg 2 og 3 må du kanskje teste et par ganger til du finner best mengde blur og opp stramming med levels. Det er ikke sikker du får det helt som du vil, for utgangpunkte kan være ganske dårlig. AKIRA Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 16. august 2003 Forfatter Del Skrevet 16. august 2003 Det ble ikke så bra.. Om noen hadde gidda å lagt ut en like fin bruksanvisning (den var meget fin og oversiktlig) om hvordan få til anti-aliasing så hadde det vært fint.. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 I Frykt for å repetere meg selv: Antialiasing er ikke en "funksjon" eller "knapp" som gjør noe med bilde. Det er en teknikk som brukes i samspill med andre verktøy. En paintbrush kan være antialisert når du maler med den, en font kan være antialisert når du skriver, en markering kan være antialisert når du klipper ut et objekt. Det beste er å tegne det du har tegnet engang til, med en antialisert brush. Om du kan poste bilde på nette et sted så vi kan se hva problemet er så vil det hjelpe mye. btw, for spm av denne typen er http://www.storedyret.com forumet meget bra. Sjekk ut 2D forumet der. AKIRA[/url] Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 17. august 2003 Forfatter Del Skrevet 17. august 2003 Jeg har fått hint om at det hadde gjort seg med noe anti-aliasing på hjemmesiden min; http://www.aroneid.com Gjelder helst toppen.. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 hei, for å være en personlig hjemmeside så synes jeg ikke du skal stresse med det. Det var ikke noe der som skrek ut at det var overdrevent stygt. Behold det som det er, og innen du skal lage din neste site så har du sikkert lært hvordan du bruker antialisering. btw...på bildene dine så står det "mopeden min"..du har ikke moped, det er en scooter! AKIRA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå