Mann1982 Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Jeg har noen psykiske lidelser og har nedsatt arbeidsevne. Og jeg får arbeidsavklaringspenger. NAV og det hele greia sier at det må lages et handlingsplan til å skaffe meg et jobb, og at jeg må følge denne planen. Hvis jeg ikke følger, blir jeg fratatt retten til aap. Og de sier at det må være et praksis, jobb, kurs eller utdanning. Men jeg er ikke frisk, jeg tviler på at jeg kan lykkes i et kurs, praksis, jobb eller utdanning. Så hvis jeg mislykkes med handlingsplanen, jeg mener hvis jeg ikke klarer å følge med handlingsplanen, blir jeg bare fratatt retten til aap? Lenke til kommentar
Lufthode Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 En handlingsplan skal jo lages i samarbeid med deg, og du kan selv være med på å forme både målsetning og innhold. Jeg tror det er veldig nyttig å se NAV som en samarbeidspartner, og ikke en motstander. Du kan miste retten til AAP om du ikke gjennomfører handlingsplanen, men da gjelder det jo å finne den rette handlingsplanen; Noe du gjør ved å ta opp dine tanker rundt dette med NAV. Et fornuftig tiltak vil jo kunne være et avklaringstiltak, hvor NAV, eller ofte firma NAV samarbeider med, utreder din tilstand, dine muligheter, og veien videre. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Handlingsplanen skal, som sagt over her, være utarbeidet i samarbeid med deg. Hvis saksbehandleren tar med noe dere ikke er blitt enige om så har du rett til å klage på vedtaket. Forøvrig så trenger ikke handlingsplanen å være at du skal på kurs eller lignende 100%. 'Handlingen' kan også være f.eks behandling hos psykolog. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Det ligger i navnet at du får penger for abreidsavklaring. Når det er sagt skal man få utarbeidet en handlingsplan. Du og saksbehandler velger da gjerne om du skal konsentrere deg om å komme ut i arbeids/ utdanning og/ eller være under behandling. Når det er sagt så har NAV ulike tilbud til deg. Det finnes også bedrifter som er tilrettelat for de som er i en slik situasjon som deg. Det er nok heller ikke snakk om at du skal ut i full jobb med en gang, her har man mulighet til å gradere arbeidstiden. det finnes også tilretteleggingsbedrifter, jeg ville undersøkt mulighetene for dette. Det beste er at du tar opp denne problemstillingen med din saksbehandler, og generelt har en god dialog med vedkommende. Det er nok også viktig at du sette deg noen mål angående hva DU ønsker. Da blir det lettere for alle parter å utarbeide en oppfølgingsplan. Positive med dette er at du faktisk blir fulgt opp, og at det er noen som ønsker dge tilbake i aktivitet som er tilpasset deg. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Hvis du ikke følger vil du miste retten til AAP. Hvis du ikke klarer å følge, skal handlingsplanen revideres. Du skal ikke ha en aktivitetsplan du ikke kan gjennomføre. 2 Lenke til kommentar
Ytid Skrevet 4. desember 2013 Del Skrevet 4. desember 2013 Det ligger i navnet at du får penger for abreidsavklaring. Når det er sagt skal man få utarbeidet en handlingsplan. Du og saksbehandler velger da gjerne om du skal konsentrere deg om å komme ut i arbeids/ utdanning og/ eller være under behandling. Når det er sagt så har NAV ulike tilbud til deg. Det finnes også bedrifter som er tilrettelat for de som er i en slik situasjon som deg. Det er nok heller ikke snakk om at du skal ut i full jobb med en gang, her har man mulighet til å gradere arbeidstiden. det finnes også tilretteleggingsbedrifter, jeg ville undersøkt mulighetene for dette. Det beste er at du tar opp denne problemstillingen med din saksbehandler, og generelt har en god dialog med vedkommende. Det er nok også viktig at du sette deg noen mål angående hva DU ønsker. Da blir det lettere for alle parter å utarbeide en oppfølgingsplan. Positive med dette er at du faktisk blir fulgt opp, og at det er noen som ønsker dge tilbake i aktivitet som er tilpasset deg. Enn hva med de som ikke blir fulgt opp i det hele tatt? Er bare å kjøre på med hva man vil eller kan det få konsekvenser? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå