Gå til innhold

Siviløkonomer tjener mye, hvorfor?

Snillingen

Anbefalte innlegg

Hei, noe jeg har lurt på er hvorfor siviløkonmer har så høy gjennomsnittslønn. Forstår jo at det er tilbud etterspørsel, men har noen en forklaringen på hvorfor tilbudet er mindre enn etterspørselen? For også startlønnen til siviløkonomer er høy og det utdannes jo bøttevis av dem. Og i mange jobber konkurrere de jo mot mange andre utdanninger.

Jeg ønsker ikke å rakke ned på siviløkonomer, men i min vennekrets var det også mange ,med dårlige karakterer fra VGS som ble siviløkonomer(tok 3år + 2 år). Selvsagt kan man skjerpe seg når man begynner på høyskolen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig ofte er det jobber som innebærer lederansvar, som kan føre til høyere lønn.

Det er også mange som jobber med en eller annen form for salg slik at man kan få provisjon av det man selger.

Utover dette kan det være ordninger hvor man har resultatansvar og dermed oppnår bonus om bedriften går godt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du sier det jo selv, tilbud og etterspørsel. Det holder ikke da å påpeke at tilbudet er stort. Etterspørselen er jo tydeligvis enda større.

Ellers så kan det jo generelt sies at jo nærmere pengestrømmen man er, jo lettere er det å kvantifisere sin verdi for arbeidsgiver. Siviløkonomer er ofte veldig nært pengestrømmen, det er lett å vise til hvor mye verdt du er for arbeidsgiver i form av økte inntekter/mindre utgifter. Da har man gode kort på hånda i en lønnsforhandling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...