Gå til innhold

Maskinen vil ikke starte OS, kjøpe harddisk eller?

Christian86

Anbefalte innlegg

Her er historie.

I går før jeg dro ut så lot jeg PCen min stå på, når jeg kom tilbake hadde imidlertid noen slått den av med bryteren av, ikke av/på kanppen. Dette resulaterte i at maskinen ikke greide å starte Windows XP i det hele tatt. Ikke sikker modus, ikke noe.

Ville ikke formatere fordi det ligger info på maskinen som er veldig viktig. Det gikk ikke ann med Repair consoll til XP cden, da frøs bare maskinen.

Prøvde med dual boot Windows 2000, men etter at 2000 hadde startet opp så endte jeg opp med at maskinen fikk noe blå/grønn aktig skjerm og viste ikke noe i det hele tatt.

I dag gjorde jeg dessverre den feilen å innstallere Windows 2000 på en partisjon, som resulaterte i det beskerevt før, deretter prøvde jeg en formatering. Dette gikk ikke, etter 2 timer hadde den bare tatt 22% av 22Gb.

Partisjoner etc er inntakt, men det er ikke mulig med recovery på den. Er det noe point å kjøpe en harddisk og sette inn i maskinen, så gjøre det til hoveddisken og innstallere XP på den, så hente ut informasjonen via den?

har eksterne harddisker til å legge det over på, men hadde trodd den skulle bli slått av riktig i går, noe den ikke ble. Noen som har en løsning?

PS! vet ikke helt om jeg plasserte i riktig kategori? :oops:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var det NTFS du brukte?

Om du hadde fat32 hadde det vært enkelt å starte på en windows 98 opsptartdiskett.. og så kjøre scandisk c: /autofix /surface

har du prøvd å boote recovery console eller noe slikt fra windows 2000 cd'en? tror du får full tilgang til disken da.. om den ikke er defekt da..

annet greit diskverktøy er norton ghost.. men da er du avhengig av en ekstra disk.. ghost over.. og så tilbake.. ordner ofte problem..

Lenke til kommentar
PS! vet ikke helt om jeg plasserte i riktig kategori? :oops:

Lagringsmedier hadde vært et bedre alternativ.

Til saken:

1. Kan du ikke kjøre 2x XP da?

2. Sett hard disken din i en kamerat sin pc og kopier over til dine exsterne hard disker.

3. Kan også instalere over gamle XP. Tror jeg.

Det er vel det jeg kan si :)

Hva slags filsystem var det?

Lenke til kommentar

fikk en CD fra jobben til moren min som lar meg hente ut filene. Snakk om NTFS drives.

Går ikke ann med noen av XP eller 2000. Den brøt fullstendig sammen under system innstallasjoner.

går kanskje ann å reinnstallere, men det fikk ikke jeg velge og maskinen frøs før man kom så langt. Akkurat nå har jeg kopi av det meste, men mangler min kjære .pst fil fra Outlook

Lenke til kommentar

Om du har fått ut dataene dine kan du bruke fdisk å slette partisjonene...

Du kan også gå inn på produsenten's (av harddisken) hjemmesider og laste ned verktøy til å ta en fabrikkformatring.. disken burde vel da bli som når den kom fra farbrikk.. Selvsagt bør du også kjøre de diagnose verktøene som også kan lastes ned fra produsentens sider..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...