Gå til innhold

Hjeeelp! Bestilt klær fra utlandet - TOLL


nibux

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri bestilt klær fra utlandet før og dumme meg tenkte ikke på toll!! Jeg bestilte masse klær fra drjays.com, det ble på 225 USD, altså 1300,- kr. Hvor mye blir dette i toll?? Bestilte 4 bukser, 3 gensere og 3 t-sjorter. Hjeeelp, kommer dette til å bli veldig mye i toll? :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

25% moms.

Klær

Da regjeringen svingte sabelen over tolltariffene ble også klær og tekstiler spart. Her er det fortsatt tollsatser av varierende størrelse. Som regel ligger den på 12-13 prosent, men for enkelte plagg som dykkerdrakter er den bare på 5,9 prosent. Hodeplagg er derimot helt unntatt. Så kjøper du jakke og lue på en utenlands nettbutikk, er det ulike satser på de to produktene.

 

Også her varierer tollsatsen med hvilket land du kjøper fra. Klær og tekstiler fra EU er helt unntatt. Dessuten har noen utviklingsland litt toll, mens andre utviklingsland har fullstendig tollfrihet. Så skal du kjøpe klær i utlandet, kan det være lurt å ta en telefon til Tolldirektoratet først. Du finner ingen utfyllende forklaring av dette heller på nettet.

 

http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbrukerrapporten/2004/1095838890.87

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

chart?cht=tx&chl=1300 \cdot 1.25 = 1625. Videre er det forskjellige tollsatser på forskjellige typer klær, så du må nok øke med litt til.

 

Tror tollen legges på før momsen.

 

Edit: også får du nok fortollingsgebyr fra posten, uten at jeg vet hvor mye dette blir på.

 

Har du sett:

Fortollingsgebyr

For det du ikke må glemme er at alle firmaene, Posten inkludert, tar et fortollingsgebyr. Ett av problemene for deg som forbruker er også at dette gebyret varierer. Posten tar 120 kroner. Hos UPS vil gebyret variere mellom 100 og 150 kroner, alt basert på hvor mye du har handlet for, mens hos Fedex er kostnaden 125 kroner.

 

Det som likevel er likt er at momsen blir lagt til, det vil si at et regnestykke for det du faktisk kjøper vil være som følger:

 

Det du har bestilt for (inklusive porto) + 25 % moms + fortollingsgebyr. Hvis du bestiller for 1000 kr, og det er sendt gjennom vanlig post vil du altså ende opp med å betale 1370 kroner - en økning i prisen på 37 prosent.

 

I tillegg kommer det også toll på 10,7 % på enkelte varer. Det regnes ut fra varens totale verdi, som også inkluderer porto. Er dine varer tollpliktige vil altså 10,7 % i tillegg komme til. Momsen regnes også på toppen av tollen. Det vil si at en bestilling på 1000 kroner vil koste 1504 kroner.

 

http://www.side2.no/mote/article2799188.ece

 

Så det blir fort 2000 totalt.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Håper du svarer på hvor mye du måtte betale - ble svær nysgjerrig ;- )

 

 

Har også et spørsmål når vi først er igang! Bestilte en genser på ebay for 150 kr (kommer unna tollen heldigvis!). Varen er å finne i London og ble sendt idag. Noen anelse om hvor lang ventetid jeg ser på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...