Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Corolla '99 fusk/lugging/lite kraft


DuTTZi

Anbefalte innlegg

Hei, har en Toyota Corolla 1999 1,3 l motor: 4E-FE, 170 000 km.

Kjøpte den i vår, ingen problemer med motorgang frem til nå.

 

I september:

- godkjent EU uten anmerkninger

- oljeskift

- skrudde fast lambda-sonden som hang litt løst

 

For tre uker siden gjorde jeg følgende vha. en bilkyndig venn:

- skiftet registerreim

- skiftet luftfilter

- skiftet kjøleveske

Bilen kjørte problemfritt i ca 1-2 uker etter dette.

 

 

Symptomer:

Ved gasspådrag ved ca 1500-2500 omdreininger (stort sett i 2.,3., og 4. gir) fusker/nykker/lugger bilen. Motoren går, men det virker som den mister kraft for i 0,5 sek, for så å ta seg inn igjen 0,5 sek, for så å miste kraft i 0,5 sek. Dette fører til at bilen "rykker" seg bortover, litt som ved kenguru-start. Dette kan avhjelpes ved å slure med clutchen. Når jeg ser på bilen utenfra og andre kjører den ser jeg at eksosen kommer ut av eksospotta i takt med rykkingen.

 

Informasjon:

- min venn sa at tennpluggene så fine ut

- bilen er etter mitt skjønn litt treg til å starte nå som det har blitt kaldere, men kommer alltid på første forsøk

- bilen sto for ca en uke siden en del ute med lite bensin på tanken (minusgrader), kan det være kondens i bensintanken som er problemet?

- går helt gjevnt og fint på tomgang, samt ved gasspådrag i fri

 

Hva kan være problemet? Er det noe jeg kan gjøre for å utelukke noe (elimineringsmetoden)?

Endret av DuTTZi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- ødelagt fordelerlokk/rotor:

Er det noe jeg kan se etter/gjøre for å sjekke om det er her feilen ligger?

 

- daukjørt og sotet:

Tidligere i høst (før registerreimskifte) så reagerte jeg på at eksospotta så veldig svart og sotete ut, men bilen hadde ikke fusking/nykking på dette tidspunktet. Jeg har hele tiden forsøkt å kjøre på høye gir/lave omdr. pga. at jeg har hørt at dette sparer drivstoff, men selvfølgelig kommer man jo opp i 3500-4000 omdr. i løpet av en tur. Siste uken har jeg faktisk også sett at det har blitt litt svart (sot?) utenpå/oppå motorlokket, tror ikke det har vært der før. Eksosen ser hvit/grå ut. Er det noe jeg kan gjøre for å "avsote" eller fikse på "daukjøringa"?

 

Hvilke andre ting er det sannsynlig at kan være galt?

Endret av DuTTZi
Lenke til kommentar

Ang daukjøring; siden dette er bensin, så sparer du mest ved å la den løpe lett. Ergo rett gir til type belastning. Gir ned straks den driver litt tungt, gir opp på flaten/nedover (om ikke du vil ha motorbrems da selvsagt). Turtall er ikke "farlig", det er ikke det som gir høyt forbruk (intill en viss grense), det er mye belastning (for høyt gir, f.eks) som gir høyt forbruk. Om du har f.eks 6.500 o/m som rødgrense, vil jeg tippe at rundt 4000 er ideelt i oppoverbakker, men også 5000 er helt fint. Sot kan komme av flere ting: Feil på blanding, for mye belastning på lave turtall, feil på tenning, skittent luftfilter. På en bensin skal det ikke legge seg noe særlig belegg av mørkt/svart sot i utgangen på eksosen. Har du det, er det noe gale.

Kan anbefale å benytte QMI (www.qmi.no) sin drivstofforbedrer, som erstatter (og er mye bedre enn) vanlig kondensfjerner, den rengjør og smører. Har brukt den selv i flere år, med utmerket resultat. Pga litt lavere forbruk blir det et økonomisk gunstig regnestykke av å bruke det. Der finnes flere andre tilsvarende produkter, men flere/mange av disse er basert på alkoholer som over tid ikke er gunstig for pakninger/etc i drivstofflinjen.

Lenke til kommentar

- tennpluggkabel:

Hvordan kan jeg undersøke dette? Er det bare å se etter synlige rifter/sprekker, eller må man rett og slett bytte kabler?

 

- turtall og drivstofforbedrer:

Det har nok vært sånn at jeg har gitt gass over tid på litt for lave turtall, og kanskje dette har ført til soting eller noe som du sier. Hvor får man kjøpt QMI drivstofforbedrer, og kan man evt. gjøre noe annet? Har hørt noe om å "blåse" rent ved å kjøre på høyt turtall en stund.

 

Takker for mye bra forslag!

Lenke til kommentar

QMI handler du på nettsiden, eller en av forhandlerne (ligger forhandlerliste der). Torshov er også forhandler. Ville vært forsiktig å kjøre for hardt/blåse ut, om motoren har gått å lusket på lave turtall over lang tid. Begynn forsiktig, hold kanskje 1 gir lavere enn hva du pleier, men ikke hold den på rødgrensen over lengre tid.

Men få først sjekket plugger-kabler-rotor og evt innsprøytningen, at alt er som det skal være. Eksosen blir sjeldent særlig sotete bare av daukjøring, det skal helst en feil til.

 

Om ikke pluggkabler har vært byttet siden den var ny, er det uansett en god ting å få det gjort. Disse kablene er forbruksvare, de blir slitt, og du merker det kanskje best at den tuller seg når det er kaldt/vått (men ingen regel uten unntak...).

 

QMI-stoffet kan du med fordel bruke uansett om du har feil eller ei, men den retter ikke på feil :thumbup:

Lenke til kommentar

Da har jeg følgende liste over ting som kan være feil:

- tennplugger

- tennpluggkabler

- fordeler/fordelerlokk

- rotor

- innsprøytning

- sot i motoren (pga. daukjøring?)

 

Snakket med min bilkyndige venn og skal forsøke følgende:

- inspisere tennpluggkabler

- ta ut tennpluggkabler, sett de godt inn igjen, dytte litt på andre enden av kablene

- inspisere fordelerlokk

- "blåse" ren motoren: med varm motor, på rett strekning/bakke jobbe meg opp i turtall opp til turtallsgrensa, fra 1.-3. gir.

- sjekke om noen av overnevte deler er byttet på service før

 

Kommer tilbake med mer info når dette er gjort.

 

Hvis ikke dette funker blir det vel å skifte deler. Hvilke deler burde jeg i så fall begynne å forsøke å skifte ut? Eller er det like greit å skifte alle overnevnte deler når man først setter i gang?

Lenke til kommentar

Du har jo fått mange forslag, og jeg har ikke helt klart for meg hva slags tenning og innsprøytningssystem man finner på 99 Corolla, så jeg har ikke noe bedre forslag. Men en viktig ting som forsåvidt faller inn under innsprøytning, er vakum-slanger. Det kan være lurt å sjekke at du ikke har noen lekkasjer, feks fra morkne slanger, eller noe som har løsnet.

 

Vedrørende sot, så er dette noe man typisk kan få av for fet blanding (for mye bensin ifht luft i forbrenningen), og i den anledning lurer jeg litt på det du nevnte med å skru fast en lamda-sonden som "hang og slang". Lambda sonden, eller som det ofte kalles oksygen-sensoren, er der for å styre blandingsforhold mellom luft og bensin. Den smaker på eksosen og forteller fortløpende tilbake til innsprøytning-systemet om det er for mye, for lite, eller passe mye bensin ifht luft. Hvis man har lekkasjer før eller ved denne kan den bli lurt til å tro det er mer luft i eksosen, og dermed sende avgårde falske bestillinger om "mer bensin, takk".

 

Motoren har uansett bare godt av å bli brukt litt, så dette er ikke ment istedenfor noen av tipsene du har fått, men bare som en mulig teori/forklaring hvis motoren har gått å sotet ned. På den annen side vil man normalt kunne se det på tennpluggene, hvis motoren har gått på riv ruskende gal blanding. :)

Lenke til kommentar

Ok, skal ha det i bakhodet. Takk for tipset! :thumbup:

 

Bilen har imidlertid gått perfekt 1-2 uker etter regreim-skifte, og den oppfører seg ikke slik når jeg gasser når giret er i fri. Kan slakk regreim forårsake problemet? Motoren og regreima går vel like mye rundt når bilen er i fri som når den er i gir? Eller er jeg på jordet nå? :hmm:

Lenke til kommentar

Utsiden av fordelerlokk sier ingenting om noe som helst...

 

Du må inspisere innsiden, og det må inspiseres nøye. De to ting du ser etter er;

 

 

1. Hårfine sprekker. De er vanligvis å finne ut fra en av de fire "stiftene" som stikker ut på innsiden av lokket akkurat under der pluggledningene går inn. Kan også være rundt midten der rotoren henter strøm fra kabel i midten. Alle sprekker i fordelerlokk er skiftegrunnlag.

 

2. Korrosjon og slitasje/tæring på de samme "stiftene".

 

 

 

 

Her fant jeg et bilde av utslitte "stifter". Istedenfor å være en ren og helt flat flate, er det dype sår akkurat der rotor passerer og overfører strøm. Det gir svak gnist på tennplugg.

 

4g4g93distributorcaprotor08.jpg

Lenke til kommentar

Hm, lurer på om jeg kanskje ikke har noen fordeler jeg :blush:

 

Leste følgende i min Haynesmanual:

There are three types of ignition system

fitted to models covered by this manual. [...]

 

The second type, fitted to the 1.3 litre 4E-FE engines, is a distributorless ignition system. Here the crankshaft speed and position is monitored by a sensor fitted adjacent to the crankshaft pulley at the right-hand end of the engine. The engine management ECM calculates the optimum moment to trigger the spark, then interrupts the primary signal to one of the two ignition coils bolted to the left-hand end of the cylinder head. The positive and negative ends of secondary coils are

connected to the spark plugs on cylinders 1 and 4, and 2 and 3. When the primary current is interrupted, the secondary coil generates a spark at the two cylinders it's connected to. However, only one of these sparks occurs at the correct combustion phase and causes ignition, the other spark occurs harmlessly during the exhaust stroke, and is known as a 'wasted' spark. A knock sensor is also fitted, to monitor for any signs of pre-ignition. Should any be detected, the ECM will gradually retard the ignition timing until the symptoms disappear."

 

Gir dette noe ny informasjon som kan hjelpe meg i videre diagnostikk?

 

Videre står det hvordan jeg kan teste "ignition coils" vha. et ohmmeter, dette ser overkommelig ut. Tror jeg skal gjøre det...

Endret av DuTTZi
Lenke til kommentar

De fleste nyere biler har ikke fordeler. Jeg tenkte din kanskje var i grenseland (med gammeldags motor) og ble til slutt helt overbevist da du sa du hadde inspisert fordeler-lokk utvendig. Uansett, det kan godt stemme at du ikke har dette, og dermed har en ting mindre som kan gå galt. :)

 

Du kan gjerne måle coiler, men er nok litt avhengig av "flaks" hvis de skal være defekte nok til at du får det frem. Det er sånn sett mer utfordrende å finne mindre feil som denne med enkle midler, enn en motor som ikke går i det hele tatt, eller går på 3 sylindre, osv.

 

Jeg vil fremdeles anbefale å sjekke vakum-system grundig for lekkasjer. Siden problemene muligens har sammenheng med reg-rem skifte er det ikke så dumt å dobbeltsjekke den som Leo nevner heller. At motor går fint i fri betyr ikke nødvendigvis så mye til eller fra. Det er mange feil-tilstander hvor det vil være tilfellet.

 

Siden du har Haynes manual kan du kanskje finne måleverdier for CPS (Crankshaft Position Sensor) også. Det er den beskrevet i sitatet ditt som styrer tenningstidspunkt, og kan også passe med symptomet om tregere start.

 

Andre ting verdt å måle er CTS og IAS, temperatursensorer for henholdsvis kjølevann og luft inn til innsprøytningssystemet. Du har kanskje verdier for TP-sensor også (sensoren som forteller hjernen hvor gass-spjeld er). Det blir jo ellers litt famling i blinde når man ikke har noe feilkoder, og ting som å sjekke bensintrykk krever utstyr, så du må vel nesten bare måle og sjekke de tingene du kan sjekke, som du finner måleverdier for, og som har med tenning og innsprøytning å gjøre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppdatering!

 

Har ennå ikke fått undersøkt noe konkret, men skal forhåpentligvis få sjekket ut nærmere til helgen. Probleme har endret seg litt, men samme grunnproblem.

 

På lørdag var det kaldt, -5 grader ca, bilen hadde stått ute over natta. Vred om nøkkelen, bilen brukte 2-3 sekunder ekstra enn vanlig på å starte, men kom i gang fint. Dirrer forsiktig på tomgang, *putt*putt*putt*-lyd i takt med eksosen. Kjører videre og har samme problem som før: "lugger" spesielt i 2/3 gir, men nå er luggingen også mer merkbar i 4 gir også. Merker nå også luggingen på et større turtallsområde enn før, alt fra 1500-4000 omdr. Bilen har også merkbart mindre kraft, den aksellerer saktere selv med høyt turtall, men kommer meg opp i 80-100 km/t.

 

Etter ca. 30 min kjøring stoppet jeg bilen, det var litt kaldere (-8 grader ?). Bilen sto avslått i fem minutter. Hørte litt "surkling" av vann eller noe fra motorrommet, som om vann som rant i noe rør (så ingen lekasje under bilen, kan jo være "ingenting"). Skulle så starte bilen igjen, men den ville ikke starte på første forsøk (aldri vært problem før!!). Alle lys i dashbordet og kjørelys var OK. Prøvde igjen, holdt tenningen inne i 3-4 sekunder, hørte motoren forsøkte å starte, den slet merkbart, også startet den endelig.

 

Kjørte så ca 40 minutter igjen, stoppet og forsøkte å starte. Samme problemet. Den starter altså ikke på første forsøk, eller er merkbart vanskeligere å starte, må jobbe litt liksom. I tillegg så jeg at klokka i dashbordet var stilt helt feil og at radioen hadde mistet kanalinnstillinger. Batteriproblemer?

 

Oppdatering 2: Nå starter ikke bilen i det hele tatt! Alt av lys/el. funker, motoren forsøkes å startes (lager lyd), hører at den nesten kommer i gang, men starter ikke.

 

Kan denne nye informasjonen belyse problemet ytterligere? :hmm:

Endret av DuTTZi
Lenke til kommentar

Altså, fjern fjern plugghetta, skru ut tennpluggen. Sett tennpluggen inn i pluggkabelen og legg pluggen mot noe av metall på bilen mens man forsøker å starte bilen?

 

Da er det jo et åpent "hull" ned i motoren når man starter da, er dette ok? Kom gjerne med mer detaljerte instruksjoner :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...