Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

trenger hjelo med å drøfte! hjelpe ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Før jeg begynner vil jeg si at jeg antar det er en artikkel eller noe liknende du skal skrive, i og med at du sier du skal drøfte.

Det første jeg ville gjort var å satt meg ned å funnet meg en mindre og noe mer konkret problemstilling, "individ og sammfunn" er et ekstremt stort tema du neppe vil klare å få sagt mye fornuftig om så lenge du er begrensa til lengden på en skolestil. I tillegg er det veldig diffust og inneholder en mengde undertemaer som mest sannsynlig vil egne seg bedre å skrive om.

Etter å ha funnet en mer håndfast problemstilling kan det være greit å finne fram argumenter/punkter du vil diskutere, samt underpunkter for disse. Finn ut hvilka av disse som er viktige, disse bygger du selve oppgaven rundt. Du må gjerne ta med de andre også, men prøv å la det være en viss proporsjon mellom hvor sterkt et argument er og hvor mye tid du bruker på det.

Så kommer tiden til å faktisk skrive stilen, hvordan du strukturerer den er veldig smak og behag, personlig pleier jeg å finne argumenter jeg kan binde naturlig sammen etter hverandre og helelr strø de andre rundt litt som det passer.

Til slutt, ikke vær redd for å endre på ting underveis, du kommer garantert til å komme på ting som du ikke tenkte på i starten.

Lenke til kommentar

Start med tragedien på Utøya.

Der har enkeltindivider fått lide for sitt samfunnsengasjement.

Smart! kan du fordype deg litt mer? :cool:

Hva mener du med lide for sitt samfunnsengasjement ?

Før jeg begynner vil jeg si at jeg antar det er en artikkel eller noe liknende du skal skrive, i og med at du sier du skal drøfte.

Det første jeg ville gjort var å satt meg ned å funnet meg en mindre og noe mer konkret problemstilling, "individ og sammfunn" er et ekstremt stort tema du neppe vil klare å få sagt mye fornuftig om så lenge du er begrensa til lengden på en skolestil. I tillegg er det veldig diffust og inneholder en mengde undertemaer som mest sannsynlig vil egne seg bedre å skrive om.

Etter å ha funnet en mer håndfast problemstilling kan det være greit å finne fram argumenter/punkter du vil diskutere, samt underpunkter for disse. Finn ut hvilka av disse som er viktige, disse bygger du selve oppgaven rundt. Du må gjerne ta med de andre også, men prøv å la det være en viss proporsjon mellom hvor sterkt et argument er og hvor mye tid du bruker på det.

Tusen takk! stor hjelp! :thumbup:

Men hva om jeg får en påstand som jeg må drøfte..

Så kommer tiden til å faktisk skrive stilen, hvordan du strukturerer den er veldig smak og behag, personlig pleier jeg å finne argumenter jeg kan binde naturlig sammen etter hverandre og helelr strø de andre rundt litt som det passer.

Til slutt, ikke vær redd for å endre på ting underveis, du kommer garantert til å komme på ting som du ikke tenkte på i starten.

Hjelper mye !! takk :thumbup: Men hva om jeg må drøfte en påstand ?

Lenke til kommentar

Smart! kan du fordype deg litt mer? :cool:

Hva mener du med lide for sitt samfunnsengasjement ?

Nei, jeg kan ikke utdype meg mer, oppgaven får du fint skrive sjøl, du har jo et sjeldent godt kildemateriale å benytte deg av, både kantitativt og kvalitativt: riksavisenes og tvstasjonenes nettutgaver, det er til og med lett søkbart, dessuten veit du garantert mye sjøl allerede i utgangspunktet, og jeg er sikker på at dette er noe du har diskutert med jevngamle venner, og deres meninger er like verdigfulle for deg i denne sammenheng som andre kilder, kanskje til og med mer verdigfulll, for kompisenes tilbakemeldinger er unike til din disposisjon.

De som er politisk interesserte er samfunnsengasjerte, de er interessete i hvordan landet skal bygges og drives til beste for innbyggerne. Det var grunnen til at disse ungdommene var på Utøya denne helga.

Og de fikk de lide for, de ble jo både skutt på, såret og drept, de mest grusomste lidelsene vi kan forestille oss ble de utsatt for.

Trø til verket du! :thumbup:

Lenke til kommentar

Vel da blir jo denne påstanden til problemstillingen jeg snakket om overfor. Forstår jeg det rett om du har fått et tema, men ikke får vite hva du skal skrive om før senere? I så fall er mitt tips å føle med på nyhetene etc. Om du leser det du kan komme over av aviser finner du nok mye du kan bruke. Dette er en oppgave som går veldig på generell samfunnskunskap.

Samtidig vil jeg nok fraråde å skrive om Utøya. Ikke at det er et dårlig tema, men det kommer garantert til å være en skokk med folk som skriver om akkurat det samme, hvilket gjør at bli du lett blir kun en av mange stiler i bunken.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel da blir jo denne påstanden til problemstillingen jeg snakket om overfor. Forstår jeg det rett om du har fått et tema, men ikke får vite hva du skal skrive om før senere? I så fall er mitt tips å føle med på nyhetene etc. Om du leser det du kan komme over av aviser finner du nok mye du kan bruke. Dette er en oppgave som går veldig på generell samfunnskunskap.

Samtidig vil jeg nok fraråde å skrive om Utøya. Ikke at det er et dårlig tema, men det kommer garantert til å være en skokk med folk som skriver om akkurat det samme, hvilket gjør at bli du lett blir kun en av mange stiler i bunken.

Thanks! :new_woot:

greia er at jeg må drøfte en påstand, så kanskje jeg kan trekke inn eksempler som utøya episoden.. men kan du flere eksempler som har med individ og samfunn å gjøre ?? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...