DJViking Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 (endret) Oppdaterte til OpenSuse 12.1 med KDE 4.7 og nå får jeg enkelte forstyrrelser i skjermbildet ved følgende handlinger. Høyreklikk på skrivebordet for åpne kontekstmenyen. Åpning av LoggUt/SlåAv dialogboks Når utloggingsdialogboksen åpnes blir hele skjermen stokket om som et dårlig abstrakt kunstbilde. Dersom jeg slår på skrivebordseffekter går dette bort, men jeg vil ikke ha skrivebordseffekter. Det tar KDE 1-2 sekunder å åpne opp kontekstmenyen etter at jeg høyreklikker. I de 1-2 sekundene det tar å få opp kontekstmenyen vises den slik som skjermen ellers er når jeg åpner utloggingsdialogboksen. Jeg hadde ikke dette problemet med OpenSuse 11.4. Er det noen andre med OpenSuse 12.1 eller bare med KDE 4.7 som har hatt samme problem? Kan det være noe problem med skjermkortdriveren? I tillegg synes jeg KDE bruker for lang tid på å bytte mellom vinduer. Det burde gå øyeblikkelig, men tar omtrent 1-2 sekunder før bildet er tegnet opp. Dette irriterer meg skikkelig. Hadde forventet slik elendighet fra Windows, men ikke fra KDE. Endret 22. november 2011 av DJViking Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Hei, forsøk å slå av mest mulig eye-candy. For å løse problemet, så sjekk skjermkortdrivere og slå av / på proprietary drivere. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 22. november 2011 Forfatter Del Skrevet 22. november 2011 (endret) Hei, forsøk å slå av mest mulig eye-candy. For å løse problemet, så sjekk skjermkortdrivere og slå av / på proprietary drivere. Jeg har slått av skrivebordseffektene i KDE. OpenSuse bruker nouveau for mitt Nvidia skjermkort. Edit: Xorg bruker nå veldig mye CPU. Mellom 35-50%, mens plasma-desktop bruker omtrent 25% CPU. Kanskje derfor den gir så mye trøbbel. Edit2: Etter en restart nå har Xorg roet seg ned litt, men tregheten med KDE er fremdeles tilstede. Edit3: Tror jeg skal prøve med Nvidia sine egne binærdrivere. Endret 22. november 2011 av DJViking Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Oki, da har du overskredet mine linux-kunnskaper, så da får noen andre ta over! Er faktisk ikke så mye fikling med min Ubuntu / HP / M1,5GHz / 512 MB ram laptoppen min, så får ikke øvd på å løse problemer. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 24. november 2011 Forfatter Del Skrevet 24. november 2011 Noen som vet hvordan jeg kan finne ut hvilken skjermkortdriver systemet bruker? Jeg installerte driverne til Nvidia, men gjorde ingenting for å aktivere dem i stedet for Nouveau. Etter at jeg logget ut og inn av KDE så oppfører systemet seg mye bedre. X bruker mye mindre CPU enn tidligere. Det er dog et par mindre problemer. Plasma mappevisning widget flimre når jeg får opp dialogboksen for utlogging/restart. Samt sensoren for temperatur til skjermkortet har forsvunnet. Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Sjekk "sudo lsmod | grep nvidia". Om det ikke kommer noe tilbake så er ikke modulen lastet. Kommer kanskje litt ann på hvordan du installerte driveren, men den skal i de gangene jeg har installert den i Ubuntu bli aktivert automatisk. Om ikke tror jeg "sudo echo nvidia >> /etc/modules" skulle fikse problemet. Bruker Arch til vanlig, så er ikke helt sikker på hvordan det er i Ubuntu, men mener det er noe sånt. Lenke til kommentar
HawP Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Noen som vet hvordan jeg kan finne ut hvilken skjermkortdriver systemet bruker? Ved å se i /var/log/Xorg.0.log bør du kunne finne ut hvilken driver som X bruker. Installerte du fra nvidia's repository/pakkebrønn (antar de har opprettet for 12.1 også)? Har ati selv, og sitter ennå med 11.4. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå