Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

upload limiter

Anbefalte innlegg

trenger en upload limiter, da snakker vi om til maskinen min, ikke til bare et program. Grunnen til dette er at jeg ikke vil være så lame at jeg ikke lar folk laste ned fra meg på DC, men siden jeg er i et netverk kan jeg ikke ta all båndbredden selv.

Noen som vet om slike programmer?

Og en annen ting jeg lurte på, jeg har 384/128.

Hvis jeg sender med 128+- hvorfor har jeg da nesten ikke download...?

Vet d med full og halv duplex, men trodde at jeg kunne benytte da 384 minus 128 i download? anyone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første kan jeg desverre ikke hjelpe deg med. Hadde et liknende program en stund, men det fucket til en del greier så jeg fjernet det. Husker desverre ikke hva det heter.

Men jeg kan si litt om spm nr2.

Det har med hvordan Tcp/ip fungerer. Det er slik at når du motar data så foregår det ca slik;

Mota

Mota

Mota

Sende svar tillbake om at du har fått alle filene

Mota

Mota

Mota

Mota

Mota

Mota

Osv osv.

Det er altså slik at du ikke bare motar data, du sender også en pakke tillbake som bekrefter at du har motat dataen. Slik sikrer man seg at man motar alt. Det er litt ergelig å miste 5 minutter midt inn en film rigth? Det er slik at når du har motat en del pakker og skal sende "bekreftelsespakken" så motar du ikke flere pakker med data før senderen har motat bekreftelsespakken. Så om din uppload er helt full så må "bekreftelsespakken" stå i kø for å bli sendt ut, og du motar ikke mer data før "bekreftelsespakken" er sendt ut og motat av den som sender deg data.

Noen programmer, som stemmeoverføringsprogrammer (si det ordet fort 10 ganger etter hverandre) bruker en annen protokoll kalt UDP. Denne protokollen har ikke en slik funksjon som passer på at du motar alt. Dermed bruker den ikke noe uppload. På den andre siden så rissikerer du å miste noe informasjon, men det er ofte ikke så viktig i slike prgrammer.

Lenke til kommentar

tusen takk... startet med netlimiter som nå installeres på en annen pc, men finnes det ingen programmer som kan sette høyere prioritet på "svar"pakkene, sånn at de ble sendt med en gang, komme først i køen, dette hadde jo løst problemer, uten å gi mye mindre hastighet til de som laster ned fra meg...

anyone?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...