Valdemar Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Flott prosjekt. Vil bare si at om du ønsker å undersøke hadware i gui kan du installere følgende: - System Profiler and Bencheck (Søk på hardinfo i ubuntu software center) http://ubuntuguide.net/gui-tool-checking-system-and-hardware-information-in-ubuntu - sysinfo (søk på sysinfo i ubuntu software center) http://www.ubuntugeek.com/howto-get-your-system-information-with-sysinfo.html Om du skulle insistere på å bruke windows program på linux maskinen din, ville jeg anbefale crossover istedet for å virituallisere en xp maskin. Crossover må kjøpes, men kan testes i trial versjon for å se om det dekker dine behov. Du får en Crossover standard versjon for applikasjoner og en Crossover games versjon som er beregnet for spill. http://www.codeweavers.com/products/crossover/ Prøv også som andre har nevnt tidligere, Evolution med Exchange MAPI plugin. Ville anbefale deg å bruke Synaptic til å legge inn pakker, om du foretrekker gui. http://www.nongnu.org/synaptic/action.html 1 Lenke til kommentar
Dinosauromann Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Dersom du absolutt vil unngå terminal ved installering av programmer og det å legge til repositories, kan du installere synaptics. Det er et GUI basert program som gir deg oversikt over programmene som finnes i "pakkebrønnene" som er lagt til. Du kan også legge til pakkebrønner/repositories via denne. En kunne faktisk gjort hele spotify-greien via gui ved hjelp av synaptic, men det er ofte enklere å be noen lime inn kommandoer enn å forklare med skjermbilder hva en skal gjøre. 4 Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Hvorfor kan man ikke bare laste ned spotify på en normal og enkel måte, istedet for å rote med ternimal? Er jo bare en latterlig mye mer tungvindt måte å gjøre det på. Ikke noe problem for meg som utvikler i Windows å kompilere noe som krever dos-kommandoer for å kunne installeres. Ubuntu har .deb-pakker og de installeres ved å laste ned å klikke på de. I tillegg finnes Software Center, slik som i Android og Iphone. Lenke til kommentar
mrs.robinson Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Jeg har heller aldri helt orket å sette meg inn i Linux. Har kjørt det et par dager her og der, men funnet ut at overgangen ble alt, altfor kronglete og at jeg har Windows som et utmerket alternativ. Synes også det er litt sært hvordan det å få hjelp av en Linux-kyndig ender opp i tusenvis av forkortelser og en helt egenartet motvilje til å nærmere / enklere forklare. Høres sikkert litt ut som jeg grer alle over en kam nå, men det er dette jeg utelukkende har opplevd så langt gjennom kanskje 40-50 problemløsninger. Jeg kommer rett og slett ikke fram! Da jeg plutselig slet med matte på videregående og ikke kunne skjønne hvorfor ting skulle gjøres på akkurat en bestemt måte ble til sist læreren lei og utfordret meg til å bare akseptere hans måte å løse problemet på så kunne vi heller komme tilbake til mine spørsmål 2 uker senere. Jeg fulgte opp og ved å fokusere mindre på hvorfor jeg løste problemene på akkurat den måten og heller konsentrere meg om mellomregning så ble svarene korrekt. Etter noen dager med rette svar steg selvtilliten og da skjønte jeg sammenhengen. Jada man kan unngå terminalvinduet men hvorfor vil man? Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Problemet lå vel heller i at jeg som helt ny bruker fikk en rekke kodelinjer kastet over meg, uten noen som helst instruks om hvordan og hvor disse skulle tastes inn. Om jeg spurte konkret, ble det dødsens stille. Sånn har det vært på det meste Linux egentlig. Lenke til kommentar
mrs.robinson Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 (endret) Hvorfor kan man ikke bare laste ned spotify på en normal og enkel måte, istedet for å rote med ternimal? Er jo bare en latterlig mye mer tungvindt måte å gjøre det på. Er du tungnem? Det er ikke "latterlig tungvint" å kopiere 3-4 linjer tekst også lime dem inn i terminalvinduet. Dette er jo en tråd som mange nybegynnere i Linux følger. La oss heller fokusere på å gi dem en enkel og grei innføring i problemløsning i Linux der en primært fokuserer på bruke den enkleste vei til målet. Spotify på Linux nåes enklest via terminalen. Endret 22. november 2011 av mrs.robinson Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Spotify på Linux nåes enklest via terminalen. Kombinert med at det er preview software. Den er ikke offisielt støttet. Lenke til kommentar
mrs.robinson Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Problemet lå vel heller i at jeg som helt ny bruker fikk en rekke kodelinjer kastet over meg, uten noen som helst instruks om hvordan og hvor disse skulle tastes inn. Om jeg spurte konkret, ble det dødsens stille. Sånn har det vært på det meste Linux egentlig. Ok da tar vi det en gang til: 1: Kopier og lim inn følgende i terminalen: *!* gksudo gedit /etc/apt/sources.list Da får du opp en text editor som viser dokumentet sources.list I dette dokumentet limer du inn følgende: deb http://repository.spotify.com stable non-free ctrl+s for å lagre alt+F4 for så å lukke dokumentet. 2: I terminalvinduet limer du nå inn følgende: sudo apt-get update 3: Nå limer du til sist inn dette i terminalvinduet: sudo apt-get install spotify-client-qt Husk at du også kan kjøre Spotify via wine. sudo apt-get install wine *!* gksudo istedenfor den vanlige sudo siden du ber om å kjøre en grafisk program altså text editoren gedit. Spotify på 1-2-3! Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Det har det nok vært lenge før du prøvde Linux for et par år siden. Årsaken hos deg lå nok heller i driverproblemer. Det er nok ikke helt umulig, men jeg synes dog det virket litt rart at dette var etter minibærbare var kommet godt inn i markedet. Eller nettbrett eller hva de nå enn kalles, denne formen for maskiner som på et vis kom til verden rett rundt Asus EEEE. Siden disse begynte å bli utbredt trodde jeg jo at det skulle gå enkelt. JEg kan forstå at gamle eksterne trådløsadapter ikke fungerte så godt i f.eks. Skolelinux, ettersom adapterne så vel som maskinene var av det litt mer obskure (les billig) slaget, og Skolelinux nok ikke er den enkleste distroen å installere. Jeg gjorde det på en skole jeg jobbet på tidligere: Vi hadde noen gamle p3-laptops som ikke orket startet Win2000 en gang. De stoppet midt i opplastingen. Og vi hadde ikke Win2000 liggende. Men, med Ubuntu på min forholdsvis nye Lenovo Ideadpad S10-2? Det var mer overraskende for meg. 1 Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Da har du snakket med feil folk, Agentspoon. Jeg mener artikkelforfatteren angriper problemstillingene helt feil. Jeg kan ikke se hvordan denne artikkelserien kan bli interessant fremover om de samme premissene brukes. Hvorfor i alle dager skulle man holde seg unna terminalen? For en unyttig tankegang. Man kan ikke ta en tredjeparts programvare som er skrevet til Windows og forvente at man kan bruke den i et annet operativsystem sånn uten videre. Man kan ikke flytte inn i nytt hus og forvente at badet er plassert i samme område som i det gamle huset, og at den samme nøkkelen fungerer. Hva er det slags måte å tenke på? Det er som å bli irritert fordi man ikke kan kjøre båt på motorveien. 2 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 (endret) Men, med Ubuntu på min forholdsvis nye Lenovo Ideadpad S10-2? Det var mer overraskende for meg. Linux kutter ikke akkurat støtte for gamle ting. En gang støttet, alltid støttet (ok, en sannhet med modifikasjoner). Jeg har forøvrig samme laptop, men kan ikke komme på noen særlige problemer jeg har hatt. Endret 22. november 2011 av Lycantrophe Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Oj, oj, oj, oj. Det er nettopp dette som gjør at Linux for et dårlig rykte. Enig i at terminal er flott verktøy, men at man skal forvente at "vanlige" brukere gjør det i en distro som er rettet mot mainstream, er feil. I tillegg antyde at folk som ikke behersker eller ønsker å bruke dette, er "tungnemme" er ikke bra. Helt uenig i at det ideelt sett burde være nødvendig å installere Spoptify igjen på den måten. Men igjen, det har egentlig ingen ting med Ubuntu å gjøre. Tror nok Shuttleworth ønsker seg langt vekk fra slike installasjonsmetoder. :-) Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Men, med Ubuntu på min forholdsvis nye Lenovo Ideadpad S10-2? Det var mer overraskende for meg. Det er ikke overraskende i det hele tatt, og jeg skal forklare hvorfor: Hardware-produsenter har akkurat nå, de siste par årene, begynt å forstå at de kan ikke utvikle hardwaren og driverene bak lukkede dører. De må faktisk følge standarder og samarbeide med omverden. Så den nye wifi-dingsen du har i din Lenovo, den er utviklet åpent, og jeg tør påstå at det er rimelig stor sannsynlighet for at produsenten selv laget driver-støtten til Linux for sin chip. Sett i motsetning til for bare et par år siden da alle hardware-produsenter gav blankt **** i alle utenom Windows, slik at den eneste måten å få støtte i Linux (eller andre operativsystemer, slik som BSD) var at folk måtte kjøpe seg en chip og rive den fra hverandre og prøve å forstå hvordan ting fungerte uten noen som helst hjelp. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Det er nok ikke helt umulig, men jeg synes dog det virket litt rart at dette var etter minibærbare var kommet godt inn i markedet. Eller nettbrett eller hva de nå enn kalles, denne formen for maskiner som på et vis kom til verden rett rundt Asus EEEE. Siden disse begynte å bli utbredt trodde jeg jo at det skulle gå enkelt. Årsaken er ofte hemmeligholding av API og drivere fra produsentens side, ikke at hardwaren er "for ny". Men det er så klart likefullt et problem for brukerne at det ikke fungerer ordentlig, uansett hvem som har "skylda". :-) 1 Lenke til kommentar
mrs.robinson Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Dersom du absolutt vil unngå terminal ved installering av programmer og det å legge til repositories, kan du installere synaptics. Det er et GUI basert program som gir deg oversikt over programmene som finnes i "pakkebrønnene" som er lagt til. Du kan også legge til pakkebrønner/repositories via denne. En kunne faktisk gjort hele spotify-greien via gui ved hjelp av synaptic, men det er ofte enklere å be noen lime inn kommandoer enn å forklare med skjermbilder hva en skal gjøre. Ja gjorde jeg nå egentlig det? Gikk vel heller litt fort under quotinga D Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Oj, oj, oj, oj. Det er nettopp dette som gjør at Linux for et dårlig rykte. Enig i at terminal er flott verktøy, men at man skal forvente at "vanlige" brukere gjør det i en distro som er rettet mot mainstream, er feil. Nei, feilen her ligger i at "vanlige" brukere forventer at Spotify fungerer i Linux. Hvordan kan man forvente det, når programmet er laget for Windows? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Spotify Preview kan lett installeres uten terminalen, ved å legge pakkebrønnen inn via Software Center, og bruke Synaptic. GNU/Linux må læres! Jeg synes at forfatter er i overkant kynisk, og forventer at alt nesten skal være bedre enn i Windows. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Nei, feilen her ligger i at "vanlige" brukere forventer at Spotify fungerer i Linux. Hvordan kan man forvente det, når programmet er laget for Windows? Programmet finnes også for Linux og Spotify-utviklerne burde gjort det enklere for brukerne. Alpha eller ikke alpha-versjon. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 GNU/Linux må læres! Jeg synes at forfatter er i overkant kynisk, og forventer at alt nesten skal være bedre enn i Windows. Tsk tsk, det er det jo. Men jeg synes noe av premisset blir litt feil - å forvente at alt skal fungere "som før" og si at noe er spesielt tungvindt fordi det ikke gjør det (og i tillegg bruke preview software ment for et annet OS :---D) og samtidig sette driverproblemer opp mot en vertikalt integrert maskin til en pris på <8000 mot et fritt OS. Litt velvilje skader ikke. Gå på med åpent sinn, så vil nok ting gli lettere. Lenke til kommentar
Eldrach Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Tror litt av poenget er å teste hvor langt man kommer som helt fersk uten assistanse. Om man må drive å google 40 ganger daglig på terminakommandoer man egentlig ikke skjønner en dritt av men copy paster i god tro, bare for å få ting opp å gå ..Så er det jo nettopp et bevis på at linux gui distruene ikke når målet sitt i det hele tatt. Første dag med Mac artikkelen var det sånn "uvante hotbuttons"....her er det mer sånn "eh..ok..nettverkskortet mitt funker ikke nei...".."hm..spotify.nei..det er ikke ferdig....photoshop alternativ..njaeeaaa..delvis" osv...Sålangt kan jeg iallefall ikke se en eneste god grunn til noen ville velge linux som kontor alternativ med mindre man er glad i å knote rundt i terminalen og faktisk benytter seg av programmeringsmulighetene open source gir deg. Jeg skjønner hvorfor gutta med ekstrem interesse og evner er villige til å "walk the extra mile"..men jeg kunne aldri anbefalt det til f.eks søstra mi som et OS alternativ for lett surfing, filmtitting, nettbank osv...Noe jeg tror er hele poenget med artikkelen---> 1.Hvor lang tid tar det for en som ikke får ekstern hjelp til å sette opp en linux distro og bruke den effektivt, og 2. Hva gir det deg som ikke MacOS eller Windows kan tilby som normal kontorarbeider Svar: I følge artikkelen så virker det som svar på 1 er Lang tid og svar på 2 er "Ingenting". Er nå dere linux interesserte skal komme med argumenter annet enn at "terminalen er fin..Er bare å tråle gjennom 100 forum for å få svar på det du lurer på..og etter mye knoting så vil du få det til!" 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå