Gå til innhold

Første dag med Ubuntu


Anbefalte innlegg

Hehe. Det høres ut som første gang man begynte å rote i MS-DOS. Ingenting fungerte og alt var bare rot. Selv har jeg prøvd å installere litt forskjellige linuxdistroer på maskiner, men så langt (siste gang jeg prøvde var 2 år siden, på minibærbaren min) så er den største bøygen å få i gang trådløs-nettet. Mye annet fungerer helt ok, men trådløsen måtte ha en masse ekstra informasjon og adresser og slikt. Håper det har blitt noe bedre i det siste da. Det høres i alle fall ut som den automatisk setter seg opp, i det minste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner meg igjen i at det kan være endel kluss i starten, men etterhvert når du får rettet opp i disse feilene går det glatt.

 

Som andre sier, finner du svar på de fleste problemer på nett.

https://help.ubuntu.com/community/

Er et godt sted å starte, og googling av problemet gir i de fleste tilfeller linker til det du er ute etter.

 

windowstast + w er hurtigtast for å se alle vinduer på gjeldene desktop, gull verdt dersom du ikke allerede visste.

 

Dersom du absolutt vil unngå terminal ved installering av programmer og det å legge til repositories, kan du installere synaptics. Det er et GUI basert program som gir deg oversikt over programmene som finnes i "pakkebrønnene" som er lagt til. Du kan også legge til pakkebrønner/repositories via denne.

 

Lykke til, og ikke gi opp :-)

Endret av Viewety
Lenke til kommentar

Unnskyld meg, men det er mye vrangvilje her.

 

Spotify (for linux) er fortsatt bare en preview, så det å forvente at den er i de offisielle pakkebrønnen blir litt merkelig for min del. Du får isåfall skylde på spotifydevs som prioriterer dårlig. For det andre er beskrivelsen deres svært god (4 linjer klipp & lim), så at det kan bli en for stor utfordring finner jeg merkelig.

 

Jeg har aldri hatt problemer med thunderbird + exchange heller. Rett opp og smertefritt.

Endret av Lycantrophe
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg kjenner meg heldigvis ikke igjen i det hele tatt i artikkelen. Tror forfatteren har vært litt uheldig. Da jeg prøvde Ubuntu gikk alt som på skinner. Ingen problemer med trådløst nett. Ingen problemer med installeringer.

Nå prøvde jeg aldri å koble meg til exchange da, så akkurat den delen skal jeg ikke uttale meg om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

lykke til :) håper du kommer over startvanskene og innser hvor deilig det er når alt kommer til alt :)

 

Personlig har jeg faktisk merket bedre wifistøtte i linux mint en i windows 7. 2 barer i win7 gir 4 i mint 10. og oppdager flere nettverk en win 7 :) Mulig det er tilfeldig, jeg vet ikke.

 

Men igjen, lykke til :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125

Det eneste jeg ikke "liker" med fremgangsmåten til Niklas er denne frykten for terminalen. Når stakkars bestemor skal få hjelp med noe på Windows vil jo uansett oppskriften være noe sånt som "trykk x, så y i vinduet som kommer opp". På Linux blir oppskriften "lim inn x i terminalen".

 

Det med brukervennlighet/support er nok dessverre sånt man må leve med på et gratis operativsystem! For meg personlig så var Linux helt flott med det unntak at jeg er en ganske ivrig gamer. Husker derimot et problem med den eldste skjermen min, som jeg måtte konfigurere manuelt i en konfigurasjonsfil for å få riktig oppløsning på.

Lenke til kommentar

Jeg har heller aldri helt orket å sette meg inn i Linux. Har kjørt det et par dager her og der, men funnet ut at overgangen ble alt, altfor kronglete og at jeg har Windows som et utmerket alternativ. Synes også det er litt sært hvordan det å få hjelp av en Linux-kyndig ender opp i tusenvis av forkortelser og en helt egenartet motvilje til å nærmere / enklere forklare. Høres sikkert litt ut som jeg grer alle over en kam nå, men det er dette jeg utelukkende har opplevd så langt gjennom kanskje 40-50 problemløsninger. Jeg kommer rett og slett ikke fram!

Lenke til kommentar

Det er som mange sier, en del kan gjøres veldig enkelt med terminal vindu. Du kunne jo ha sett på prosjektet fra to sider.

 

Enten så skal du få det til å funke på hvilken som helt måte, og kun bruken av selve OS er viktig, og at den klarer å brukes til det som er meningen.

 

Ellers så kan du se slik HW prøver å vise, på samme måte som de gjorde med OSX eksperimentet, enkelheten i alt fra installasjon til drivere til programmer for en som har ingen erfaring med systemet eller noe som helt. Som veldig mange andre enn de som er på forumen her har erfaring med. Det vil gjøre en "Rettferdig" vurdering slik OSX fikk. Du forventer ikke at en privatperson uten store IT kunskaper skal inn i terminalen for å fikse problemer, da vil de fleste snu og velge noe annet.

 

Når det gjelder problemet med Exchange så er det ikke vannskelig, du bruker Evolution (http://projects.gnome.org/evolution/) og litt beskrivelse her: http://live.gnome.org/Evolution/FAQ#Evolution_Exchange_.28formerly_known_as_Connector.29

 

Evolution med exchange skal ligge i Ubunto repositories og skal være å bare søke etter.

Lenke til kommentar

Dette linux-greine virker helt kvaldervelsk for meg. Hvorfor skal hvermanen bruke linux fremfor windows ? Brukervennlighet noen ? Minner meg om onlinespillet EVE , knoting knoting og atter knoting , for noe møl ! I 2011 skal man installere og PANG ! Alt skal være oppe i går , vi lever ikke på 80-tallet lenger hvor alt måtte skrives inn med commandoer,,,,

Lenke til kommentar

Hvorfor kan man ikke bare laste ned spotify på en normal og enkel måte, istedet for å rote med ternimal? Er jo bare en latterlig mye mer tungvindt måte å gjøre det på.

Fordi spotifyutviklerne ikke er helt gode. For trege med en stabil fullversjon, da kommer de ikke inn i offisielle repos.

 

Tipper du hadde vært misfornøyd om Microsoft serverte deg alpha-releases gjennom oppdateringer.

 

OH WAIT.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Niklas, på tide å gi oss noe mer enn smuler. Hvilken trådløschip står i maskinen? Hva er ditt bruksområde for Photoshop?

 

Ellers ser det ut som om alle problemene du har så langt bunner i ubuntu bug nr. 1:

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bug/1

 

Dårlig støttet hardware fryktet mange, du har et trådløskort som antagelig ikke er støttet. Forsøk å få hardware uten driver til å funke på windows om du synes det er enklere.

 

Spotify kunne du nok installert uten terminal. Når du legger til en pakkebrønn blir den (ihvertfall hos meg) autmomatisk oppdatert, og jeg kan da søke opp på vanlig måte i pakkesystemet.

 

Photoshop og Exchange er lock-in produkter. Bruk alternativer til begge, eller bruk dem som de er (photoshop i wine og web-interface til exchange). Exchange støtten er på vei til linux, men exchange er et moving target. Så lenge MS ikke støtter en dritt av standardprotokoller er det lite å gjøre.

Endret av Del
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg kjenner meg heldigvis ikke igjen i det hele tatt i artikkelen. Tror forfatteren har vært litt uheldig. Da jeg prøvde Ubuntu gikk alt som på skinner. Ingen problemer med trådløst nett. Ingen problemer med installeringer.

Nå prøvde jeg aldri å koble meg til exchange da, så akkurat den delen skal jeg ikke uttale meg om.

 

Uheldig er vel ikke rette ordet. Om en ser på hvordan Spotify skulle plasseres på maskinen så ser en at det brukes tid på å være kreativ fremfor å løse det egentlige problemet - få spotify på plass.

 

Når det gjelder wifi så kan det være litt kjelkete men der og blir det til å avdekke hvilken wifi chip en har også bruke vår venn google. Følg tipsene som blir gitt i forum trinnvis via terminalvinduet og det meste løser seg. Linux er ikke windows og noen ganger kreves det at man tenker litt annerledes en i windows. Det er ingen svakhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...