Gå til innhold

Første dag med Ubuntu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så ille er det ikke. I dag er wiki vanlig, og der er dokumentasjonen levende. Det handler ofte å vite om hvor man skal lete, og det er ikke alltid lett. Arch-brukere henvender seg eksempelvis typisk til Arch wiki'en. For Ubuntu finnes det flere kilder som legger seg på litt forskjellig nivå. Hvis du er litt oppegående er Ubuntuguiden en god plass å starte. Den oppdateres mellom hver Ubuntu-release slik at du får riktig informasjon til din versjon. Her finner du den for 11.10:

http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Oneiric

du kan lett finne sidene for de andre versjonene der også, du finner lenke til de øverst til venstre.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hehe. Godt å høre jeg ikke er den eneste.(omsider!)

Derimot tok jeg til motet til og forsøkte å lage HTPC av min oppgraderte LTS server. Derimot problemer (som jeg også ser i artikkelen er følgende)

- DRM støtte i Linux for å se Premier League på TV2 Sumo = nada! Det kommer aldri!

- Spotify. Med Wine (beta vel å merke) fungerte det så vidt, og lyddriverne hang seg eller ga dårlig lyd, og kræsjet hvert 5 minutt. Fant til slutt previewen på Spotify sine websider, som fungerte som smør i forhold. Men bare for betalende brukere vel og merke..

- Nvidia drivere: Har du installert custom (utenom pakkebrønnen) er det et smålig helvette å fjerne dette med mindre du er en pro i terminal. Generelt er dette noe jeg skulle ønsket mer i Ubuntu: hvis du har installert programmer utenfor pakkebrønnen (som en ofte må!) at man finner en liste av dette, og at det er enkelt å avinstallere disse.

- Hw acceleration support: Håpløst å se HD-film på en HTPC når CPU skal koke, og serveren ikke får nok kraft av CPU til å gjøre server-oppgavene sine. GPU-hw support finnes kun for de ferskeste og tungvekter skjermkort du finner hos både Nvidia og ATI. DXVA som Windows har finnes selvsagt ikke i Ubuntu. Dette er et "fikses snart" problem, som jeg har håpet skulle bedre seg med tiden som på flere av problemene her.

- Generelt alt med Windows på seg av programvare er et tivoli uten like, før det ikke finnes noe håp eller et tweakete alternativ eller lignende.

- Oppdatere distro hvert halvår? Nei, det gidder jeg ikke. Men da får jeg kanskje støtte for langt flere ting som nå ikke fungerer i min nåværende distroutgave, men come on... Etter å ha sofistikert satt opp PC-en og tweaket og installert masse fjas fra private pakkebrønner og pakker som jeg har hatt behov får, så er det på'n igjen. Sant, koselig med ofte oppdateringer, men det ender i at en må reinstallere for å få en optimal HTPC/server uansett, soo..

Ga heldigvis opp og bruker nå en laptop som tar 10% av strømmen til serveren og har DXVA støtte på mitt integrerte skjermkort. :)

Dvs: 230W vs 40W som går 24/7 = litt billigere strøm.

Lenke til kommentar
- Nvidia drivere: Har du installert custom (utenom pakkebrønnen) er det et smålig helvette å fjerne dette med mindre du er en pro i terminal. Generelt er dette noe jeg skulle ønsket mer i Ubuntu: hvis du har installert programmer utenfor pakkebrønnen (som en ofte må!) at man finner en liste av dette, og at det er enkelt å avinstallere disse.

Hvorfor skal du installere drivere utenom pakkebrønn/ppa?

- Hw acceleration support: Håpløst å se HD-film på en HTPC når CPU skal koke, og serveren ikke får nok kraft av CPU til å gjøre server-oppgavene sine. GPU-hw support finnes kun for de ferskeste og tungvekter skjermkort du finner hos både Nvidia og ATI. DXVA som Windows har finnes selvsagt ikke i Ubuntu. Dette er et "fikses snart" problem, som jeg har håpet skulle bedre seg med tiden som på flere av problemene her.

VDPAU-støtte begynner å bli bra. :) Det meste av skjermkort nyere enn 3-4 år er støttet.

- Generelt alt med Windows™ på seg av programvare er et tivoli uten like, før det ikke finnes noe håp eller et tweakete alternativ eller lignende.

Nettopp, derfor er det vel heller ikke ønskelig å installere slikt på systemet sitt? :)

- Oppdatere distro hvert halvår? Nei, det gidder jeg ikke. Men da får jeg kanskje støtte for langt flere ting som nå ikke fungerer i min nåværende distroutgave, men come on... Etter å ha sofistikert satt opp PC-en og tweaket og installert masse fjas fra private pakkebrønner og pakker som jeg har hatt behov får, så er det på'n igjen. Sant, koselig med ofte oppdateringer, men det ender i at en må reinstallere for å få en optimal HTPC/server uansett, soo..

Du står fritt til å oppdatere eller beholde samme versjon. Ubuntu støtter versjonene en god stund selv om en ny er gitt ut. Alternativt kan du se på en "rolling release"-distro.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei jeg har no brukt ubuntu og andre distroer i et par år, og jeg savner bare windows til et par ting. Og det er det ikke linux som er skyld i, med hardware produsentene som samsung der du må ha windows til og oppdatere firmwearen i android telefonene og et par andre små ting. Som bruker av ubuntu så har jeg lært en hel del om terminalen og bruken av den, i begynnesen så hadde jeg store problemer men etter en tid kom jeg over de også. Så min efaring er gi det litt tid så vil de fleste merke at ubuntu faktisk er bedre enn microsoft på flere område, Ved bruk av ubuntu så slipper man virus og annen drit, man slipper hacks/kracks og så er faktisk veldig mye av programvaren gratis eller tilnærmet gratis. Så for min del har det spart meg for store utlegg til windows lisenser og office lisenser (jeg har da altså 6 maskiner i huset og da er det 4 med ubuntu og 2 spille maskiner med windows) og jeg har det lettere siden ubuntu bare går og går og går... (når det først virker, litt slik som med mac)

Så alle skeptikere prøv dere fram og ikke gi opp, det er ikke windows men noe som er bedre på det meste og mye mer stabilt enn win7 og vista. Og tilslutt så vil jeg si at det er enklere og få hjelp på nettet med linux enn windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...