Gå til innhold

Pulverdiett deretter lavkarbo

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har funnet ut at jeg må komme meg ned i vekt, fra 98kg til 88 kg, ihvertfall. Jeg er forresten 1.80 cm høy. Det må skje ganske hurtig og jeg er villig til å gå langt for det. Derfor har jeg tenkt å begynne med en 2-ukers full pulverdiett, deretter for å ha 2 uker hvor jeg legger inn litt mat etter lavkarbo prinsippene og fortsetter med pulveret. Deretter en utfasing av pulver. Pulverdietten er utelukkende for å få en kickstart på dietten. Noen tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. Finn ut av hvor mange kalorier du trenger. Begynn å ta inn 20% mindre enn dette.

Hvor raskt er "raskt"? Det finnes en del "farlige" dietter der ute som går på veldig få kalorier, og som ikke bør holdes over lange perioder. Du kan jo kanskje prøve deg på noe slik?

Pulverdiett kan jo være en ok ting å gjøre, men dette avhenger veldig av din høyde, vekt, fettprosent etc. etc. La oss si at du får i deg pulvermåltider daglig og er kjempeliten vs kjempestor. En "stor" person kan trenge f.eks 2000 kcal for å gå ned i vekt, mens en "liten" person kan trenge 1300 kcal for å gå ned i vekt. Mange av pulverne er ca 200 kcal per måltid. Så for den lille personen vil man være på ca. kalorimålet (6 måltider), mens for den store personen vil man være laaangt under (1200 er jo 30% mindre enn 2000 (og hvis 2000 er antallet for å GÅ NED i vekt, så er 2000 allerede en viss prosent under et "vedlikeholdstall")).

Les dette.

Lenke til kommentar

Enig med det som skrives her. Pulver er å be om jo-jo slanking. Sannsynligvis går du mer opp av det når du er ferdig og ender opp værre enn før du begynte.

Fornuftig kalorireduksjon og litt trening for å opprettholde forbrenningen er det som fungerer.

Dessuten legger du deg til gode vaner som gjør at dette holder seg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Eg begynte på eg "lignende" prosjekt for 6 uker siden, da var eg 97.4 kg tung.

Det å starte med protein tilskudd er enkelt og greit feil plass og starte, du har nok et kostholdsproblem, i likhet med meg, legg om kostholdet ditt, spis regelmessig (spiser hver fjerdetime akkurat nå) i tilegg til at du til tider kan strategisk sulte for at kroppen skal forbrenne meir, men alikavell må du kontinuerlig spise små mengder.

og tygg tyggis!

Men i vertfall, er i dag omtrent 90 kilo, alså 7.4 kilo på 6 uker, noe eg er ganske fornøgd med, siden eg jobber 12 timers arbeidsdager, får mat servert og derfor ikkje har allverdensmuligheter til og varriere kostholdet i den sunne stien hver dag.

Men legg deg opp et skikkelig treningsopplegg, trenger ikkje å være blodsmak i munnen kvar dag, men noe enkelt for å holde kroppen i aktivitet i en time eller 1.5.

Kroppen må venne seg til å gå ned i vekt, ellers så vil den prøve kontinuerlig og opprettholde den vektbalansen du har, fettet ditt er såpass stragetisk plasert på kroppen at det er skapt for å "bli værende i balanse" så derfor så er en sunn vektreduksjon på mellom 0.5-1kg per uke.

Skjønner at du ønsker å redusere kropsvekten din i løp av noen få uker, alle vil det, men vil du holde vekten nede så må du nok legge inn vertfall 40-80 dager, viss ikkje risikerer du bare å miste muskelmasse.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg har funnet ut at jeg må komme meg ned i vekt, fra 98kg til 88 kg, ihvertfall. Jeg er forresten 1.80 cm høy. Det må skje ganske hurtig og jeg er villig til å gå langt for det. Derfor har jeg tenkt å begynne med en 2-ukers full pulverdiett, deretter for å ha 2 uker hvor jeg legger inn litt mat etter lavkarbo prinsippene og fortsetter med pulveret. Deretter en utfasing av pulver. Pulverdietten er utelukkende for å få en kickstart på dietten. Noen tanker rundt dette?

Eventuelt bare spise normalt, bare sørge for at du forbruker mer enn du får i deg? Trening skader vel heller ikke.

Lenke til kommentar

Ville heller ha startet med en streng lavkarbodiett kalt ketolysekuren i ca 2-3 mnd for deretter å lette litt på karbohydratene og leve etter en moderat lavkarbokosthold for å j\holde på vekten.

Lenke til kommentar

Fancydietter som pulverdietter er bortkastet tid. Hvis du leser deg opp på det, så er det faktisk råkost og trening som gjør at folk går ned i vekt. Hold det unna fett, og kanskje sett opp ett kostholdsprogram der du holder deg på 500kcal i underskudd fra hva du trenger. Lavkarbo er mote, og det funker. Men gode gammeldagse lavFETT er og blir vinneren. Og sunnere for kroppen er det og. :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg er helt ny på dette, så å komme med slike kommentarer hjelper ikke på noen som helst konstruktiv måte. Derimot, har dere noen mer sannsynlige metoder?

"+1" for den, det er desverre slik her på forumet.. Bare å ignorere det :)

Jeg ville nok gått rett på lavkarbo og drete i pulverdiett.

Grunnen til det er at det er mye lettere å oppretholde en lavkarbodiett fremfor pulver.

Det forid man kan tillate seg å spise god mat så lenge det ikke inneholder karbs. Det er for eksempel gøyere å spise pinnekjøtt og avakado til middag enn å drikke pulver til hvert måltid.

Og fordi du har en sjanse til å få i deg mange av de viktige næringene som kroppen trenger, som ikke disse pulverene klarer å levere.

Gå for en realistisk og solid diett fremfor å kjøre deg for hardt ut.

Grunnen til at lavkarbo er blitt en stor trend er fordi normale mennesker klarer å opprettholde den, og at den faktisk virker.

EDIT: Er forøvrig enig med innlegget over, om at et kaloriunderskudd kanskje er mer optimalt og sunnere for kroppen. Det er vanskeligere å opprettholde da, men klarer du det så er det jo fint.

Og jo mer det trener, jo mer kan du spise.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Jeg er helt ny på dette, så å komme med slike kommentarer hjelper ikke på noen som helst konstruktiv måte. Derimot, har dere noen mer sannsynlige metoder?

"+1" for den, det er desverre slik her på forumet.. Bare å ignorere det :)

Jeg ville nok gått rett på lavkarbo og drete i pulverdiett.

Grunnen til det er at det er mye lettere å oppretholde en lavkarbodiett fremfor pulver.

Det forid man kan tillate seg å spise god mat så lenge det ikke inneholder karbs. Det er for eksempel gøyere å spise pinnekjøtt og avakado til middag enn å drikke pulver til hvert måltid.

Og fordi du har en sjanse til å få i deg mange av de viktige næringene som kroppen trenger, som ikke disse pulverene klarer å levere.

Gå for en realistisk og solid diett fremfor å kjøre deg for hardt ut.

Grunnen til at lavkarbo er blitt en stor trend er fordi normale mennesker klarer å opprettholde den, og at den faktisk virker.

EDIT: Er forøvrig enig med innlegget over, om at et kaloriunderskudd kanskje er mer optimalt og sunnere for kroppen. Det er vanskeligere å opprettholde da, men klarer du det så er det jo fint.

Og jo mer det trener, jo mer kan du spise.

Må man ikke ha kaloriunderskudd på lavkarbo også? Ser ikke helt den at man kan gå ned i vekt ved å ete 3000kcal i dagen, så lenge det er "lavkarbo".

Er det med "lavkarbo" dietten man ønsker å oppnå en slik ketose "fase"?

Lenke til kommentar

Må man ikke ha kaloriunderskudd på lavkarbo også? Ser ikke helt den at man kan gå ned i vekt ved å ete 3000kcal i dagen, så lenge det er "lavkarbo".

Er det med "lavkarbo" dietten man ønsker å oppnå en slik ketose "fase"?

Når kroppen ikke får i seg nok karbohydrater, så er den nødt tilå hente energi fra fett.

Det er helt rett at en lavkarbodiett vil føre til ketose.

Og selv om fett inneholder dobbelt så mye kalorier enn karbs per gram, så er det mer mettende. Det er proteiner også.

Det er f.eks lettere å få i seg 1000 kalorier fra sukker enn fra proteiner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...