Gå til innhold

Finner ikke filsystem eller partisjon(er) på ekstern harddisk

shit89

Anbefalte innlegg

Har for øyeblikket et problem med en ekstern harddisk av typen WD essentials 1GB. En kveld så brukte jeg denne til å spille av film på pcen min, for så å få opp en melding om at windows ønsker å formatere disken noen timer senere.

Etter å ha undersøkt litt (les: googlet) fant jeg ut av at windows ser ikke noe filsystem på disken (det skulle ha vært NTFS), og heller ingen partisjoner.

Satt dermed i gang for å prøve å finne filene ved hjelp av diverse recoveryprogram, og med hjelp fra getdataback fant den en oversikt over filene. I programmet dukket det opp filer i NTFS format. Da det var sent på kvelden, bestemte jeg meg for å gjøre det dagen derpå. Dagen etterpå fant den ikke noe spor av filsystem i det hele tatt, og det var ikke mulig å få kopiert filene over.

Når disken blir koblet til pcen, henger windows seg halvveis (browsere stopper opp, mange programmer vil ikke starte) helt til jeg tar disken ut igjen.

Så mitt spørsmål er: Er det noen måte å få reddet dataene på, evt. få en oversikt over hva som ligger på harddisken, slik at jeg kan finne fram til dette i ettertid?

På forhånd, takk for svar.

Mvh. Kristian.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ut som du hadde sjansen din igår kveld. Hvor i all vide verden fikk du den fenomenale ideen om at "Pokker heller, dette kan vel vente til imorgen" ??

Det kan kanskje hjelpe og ta disken ut av kabinettet og koble den rett i maskinen men det er er veldig langt unna garantert.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takker for svar! For øyeblikket har jeg begynt å forsøke å gå over på å formatere disken istedetfor, men problemet er at windows ikke er helt med på notene her. Explorer henger når jeg forsøker å formatere, og den dukker ikke opp i noen andre program heller.

Er det noen måte jeg kan formatere den på?

Lenke til kommentar

Har nå forsøkt å ta ut disken, og koble den til S-ata bussen i hovedkortet.

Windows klarer ikke å lese disken i det hele tatt nesten, og formatering går ikke. dskmgmt.msc henger når den forsøker å akksessere disken. Etter å ha forsøkt både i windows 7 og sikkerhetsmodus, fyrte jeg opp ubuntu direkte fra minnepinnen.

Inne i ubuntu hadde jeg muligheten til å formatere via G partition og f-disk. Å sette opp en ny partisjon og formatere i g partiton skulle ifølge det jeg fikk opp av meldinger gå bra, men disken forble ikke lesbar.

Etter å ha forsøkt flere ganger både å formatere og sette opp nye partisjoner (med flere ulike filsystem vel å merke) begynte jeg å få opp feilmeldinger som at en Fat-32 partisjon ikke kunne opprettes.

Problemet jeg har nå er at jeg ikke får formatert disken eller brukt den i det hele tatt, og jeg begynner å lure på hvordan jeg kan få disken i gang igjen, og i værste fall om dette er helt umulig.

Lenke til kommentar

Har nesten måtte forsone meg med den tanken nå. Men forstår ikke hvordan en harddisk kan dø av tukling med filsystem og partisjoner? På den annen side var det kanskje da filsystemet forsvant at skaden allerede hadde skjedd. Uansett, takker for alle svar så langt!

Lenke til kommentar

Harddisker kan være alt fra 5 sekunder til 5 år for eksempel, det vet du aldri.

Din disk har hatt døden over natten, og når du har valgt å styre med formatering så kan nå mest sannsynlig anslå ALLE data på den disken som døde og tapte.

Ditt neste steg nå er Garanti eller reklamasjon, sistnevnte om du ikke har garanti, og reklamasjonstiden er 5 år!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...