Gå til innhold

går det ann å kjøpte idiotforsikring i en anner butikk

Saurdal

Anbefalte innlegg

hei, for en stund siden kjøpte jeg en bærbar pc. Det var foreldrene mine som bestilte, og de var så dumme og ikke kjøpte idiotforsikring. jeg kjøpte den på MPX, men lurer på om jeg kan kjøpe idiotforsikring i en annen butikk?

kjøpe idiot forsikring, ikke kjøpte xD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
og de var så dumme og ikke kjøpte idiotforsikring.

Så vidt meg bekjent så selger ikke MPX.no idiotforsikring, så det var ikke foreldrene dine som var dumme, men butikken som er hederlig nok til å ikke prakke på kundene sine et fordyrende og strengt tatt bortkastet ekstraprodukt.

Så eg stiller meg bak de andre her og spør hva du skal med idiotforsikring?

Lenke til kommentar

Har du innbo og reiseforsikring er du sikret når du er ute eller inne med pc'en.

Egenandelen blir alt for høy og man må lese godt igjennom vilkårene hvis man skal satse på disse forsikringene. Som regel er det sånn med innbo hvis man søler vann på PCen selv dekkes det ikke, hvis en nabo eller w/e er på besøk og søler vann da dekkes det av innbo.

Hvis OP er student innen teknisk/realfag kan han/hun melde seg inn i NITO/Tekna etc. Der får man gratis PC forsikring opp til 20k.

Når det gjelder idiotforsikring er den pretty much en scam. Ikke sitt med mat/drikke osv i nærheten av maskinen hvis det har vært for mange nestenulykker.

Lenke til kommentar
Egenandelen blir alt for høy og man må lese godt igjennom vilkårene hvis man skal satse på disse forsikringene. Som regel er det sånn med innbo hvis man søler vann på PCen selv dekkes det ikke, hvis en nabo eller w/e er på besøk og søler vann da dekkes det av innbo.

Da bør vel trådstarter kjøpe seg en bedre innboforsikring, og ikke idiotforsikring :)

Lenke til kommentar

Mange feil påstander om såkalte "idiotforsikringer" i denne tråden. Tydelig at mange har blitt hjernevasket av medias ønske om å skrive negativt om disse forsikringene, kun fordi det har blitt populært å gjøre det. I tillegg er det enkelte useriøse aktører som har uhellsforsikringer som ikke fungerer så godt, men det er også noen som fungerer meget godt.

Skal jeg være ærlig, så er det statistisk sett ikke noe lurt å kjøpe en uhellsforsikring. Men det man kjøper er tryggheten som en slik forsikring gir. Man tør å bruke gjenstanden i tilfeller der man ellers hadde latt den ligge hjemme, fordi den kan bli ødelagt. Spesielt når det gjelder for eksempel kamera, så vil det føre til at du får mange flere kule bilder, fordi du tør å ta det med på fjellklatring.

Det påstås også at innbo og reiseforsikring dekker slike uhell. Det er en sannhet med store modifikasjoner. For det første har spesielt innboforsikringer ofte en skyhøy egenandel. Min innboforsikring har en egenandel på 4000 kroner. Ikke spesielt morsomt å måtte bruke den på noe om koster 5000 kroner. I tillegg så er det veldig mange klausuler og vilkår som må godtas av kunde, som at det må være deg selv som er skyld i skaden, at skaden ikke dekkes om de mener du har vært uforsiktig og så videre.

Reiseforsikringer kan også være vriene, da den ikke dekker skader som skjer hjemme eller på jobb (og på jobb dekker ikke innboforsikringen det heller). Og du kan ikke ta med deg gjenstanden i situasjoner hvor det er forstørret fare for at den kan skades. Og da er jo mye av vitsen med forsikringen borte.

Jeg kan ikke snakke for alle andre bedrifters forsikringer, men der jeg jobber dekkes alle skader og uhell på gjenstanden om man har en slik forsikring. Det er det samme hvem som er skyld i skaden, hvordan den har skjedd og hvor det har skjedd. Du slipper å styre med forsikringsselskapet da vi fikser alt det i butikken. Gjenstanden repareres kostnadsfritt, eller hvis det er totalskadet får du nytt produkt (eller ny utgave hvis den du hadde er utgått). Forsikringen koster gjennomsnittelig ca 10-15% av gjenstandens pris (avhengig av pris), og varer i fire år.

Jeg kjenner disse forsikringene ut og inn fordi jeg jobber med de, jeg betjener veldig mange av disse sakene i løpet av en måned og ser hvor godt de fungerer. Jeg har faktisk aldri behøvd å skuffe en eneste kunde som har forsikring på en skadet gjenstand. Derfor kjøper jeg nå alltid uhellsforsikring på mine egne mobile gjenstander.

TV og stereoanlegg, der ser jeg ikke helt vitsen med mindre man har barn i huset. Kjøleskap og vaskemaskin virker imidlertid poengløst egentlig uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forsikring er noe man har når man ikke har råd til å dekke skader som oppstår, eller ikke er i stand til å ta godt nok vare på tingene sine slik at man har fordel av å være forsikret.

Eg har hatt mobiler og bærbare pc'er med meg i alle år, og det siste året også nettbrett, uten å hatt en eneste skade som har trengt forsikring. Om eg hadde kjøpt trygghetsforsikring på alt eg har med meg til enhver tid så koster det meg ca 3-4k for en treårsperiode(PC, telefon, nettbrett og ofte kamera). Siden eg ikke har kjøpt en eneste trygghetsforsikring siden eg begynte å jobbe(og dra med meg disse tingene) så har eg spart ca 10k(+ renter). Med andre ord går eg i pluss, og skulle eg nå ødelegge en ting eller to kan eg kjøpe ny, til fullpris, og fortsatt ha penger igjen.

Innbo, reise og bilforsikring(ansvar er uansett obligatorisk) er mye av det samme, men risikoen der er større, og er uhellet først ute så koster det samtidig betraktelig mer å fikse.

Hadde eg derimot vært veldig uforsiktig eller uheldig så lønner det seg kanskje.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Forsikring er noe man har når man ikke har råd til å dekke skader som oppstår, eller ikke er i stand til å ta godt nok vare på tingene sine slik at man har fordel av å være forsikret.

Eg har hatt mobiler og bærbare pc'er med meg i alle år, og det siste året også nettbrett, uten å hatt en eneste skade som har trengt forsikring. Om eg hadde kjøpt trygghetsforsikring på alt eg har med meg til enhver tid så koster det meg ca 3-4k for en treårsperiode(PC, telefon, nettbrett og ofte kamera). Siden eg ikke har kjøpt en eneste trygghetsforsikring siden eg begynte å jobbe(og dra med meg disse tingene) så har eg spart ca 10k(+ renter). Med andre ord går eg i pluss, og skulle eg nå ødelegge en ting eller to kan eg kjøpe ny, til fullpris, og fortsatt ha penger igjen.

Innbo, reise og bilforsikring(ansvar er uansett obligatorisk) er mye av det samme, men risikoen der er større, og er uhellet først ute så koster det samtidig betraktelig mer å fikse.

Hadde eg derimot vært veldig uforsiktig eller uheldig så lønner det seg kanskje.

Jeg kunne ikke sagt det bedre selv ;-)

Lenke til kommentar

Men som jeg sier, så er det jo tryggheten man betaler for.

Selv om man vet at man har spart penger på å ikke kjøpe forsikring, så er man mer forsiktig med å ta med seg ting over alt om disse tingene ikke er forsikret. Jeg påstår det er verdt å betale litt for at man får tatt mer bilder, fordi man har forsikret kameraet og tør å ta det med over alt... eller at man har mulighet til å ringe/sende SMS/bruke mobiltelefonen fordi man ikke lar den ligge igjen i spesielle situasjoner. Kanskje lar man den ligge igjen en gang da en telefonsamtale kunne reddet liv.

Som sagt, man betaler for tryggheten til å kunne bruke produktet over alt til en hver tid.

Men det er helt frivillig om man ønsker å bruke pengene på dette. Jeg bare skriver disse innleggene som en motvekt til media sin negative vinkling, og dermed alle som tror på media uten å ha erfaring med disse forsikringene selv.

Lenke til kommentar

[...]

Jeg kan ikke snakke for alle andre bedrifters forsikringer, men der jeg jobber dekkes alle skader og uhell på gjenstanden om man har en slik forsikring. Det er det samme hvem som er skyld i skaden, hvordan den har skjedd og hvor det har skjedd. Du slipper å styre med forsikringsselskapet da vi fikser alt det i butikken. Gjenstanden repareres kostnadsfritt, eller hvis det er totalskadet får du nytt produkt (eller ny utgave hvis den du hadde er utgått). Forsikringen koster gjennomsnittelig ca 10-15% av gjenstandens pris (avhengig av pris), og varer i fire år.

[...]

Hvis du som selger av såkalte trygghetsforsikring ønsker å ta disse i forsvar ved å bruke betingelsene til en bestemt forsikring som argument, er du nødt til å opplyse hvilken forsikring det er, og linke til de aktuelle forsikringsvilkårene.

Så kan vi som er "hjernevasket av media" argumentere med han som er "hjernevasket på selger kurset". :)

Lenke til kommentar
Men som jeg sier, så er det jo tryggheten man betaler for.

Hvilken trygghet?

Nå har eg ingen komplett oversikt over de forskjellige avtalene, men etter en kjapp sjekk så gjelder ikke Elkjøp sin avtale mobiltelefoner, Expert sin har en egenandel og Siba sin forutsetter aktsomhet fra kunden.

Expert sin egenandel på kr 400 + forsikringspremien(850 kr) utgjør 1250 kr, og gjelder kun ett år. I det påfølgende året er man ikke forsikret.

Siba sitt punkt om aktsomhet kan jo trekkes veldig langt. Om en kunde mister et kamera i gulvet, eller står og prater i telefonen mens det regner, var da kunden aktsom nok til at forsikringen gjelder?

Edit 1: En liten korrigering mtp Elkjøp. Eg kan ha tolket vilkårene feil, og at det er slik at det ikke er egenandel ved bruk av forsikring, bortsett fra på mobiltelefon. Dvs at mobiltelefon er dekket, men med en egenandel. Hvor mye den er på står derimot ikke.

Edit 2: Eg stoler ikke på slike forsikringer for fem flate øre, og sørger heller for å ha penger til et nytt produkt skulle uhellet være ute. Vilkår, unntak, krav, egenandeler, endringer i vilkår osv er nok til at eg synes det er bortkastet.

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Edit 1: En liten korrigering mtp Elkjøp. Eg kan ha tolket vilkårene feil, og at det er slik at det ikke er egenandel ved bruk av forsikring, bortsett fra på mobiltelefon. Dvs at mobiltelefon er dekket, men med en egenandel. Hvor mye den er på står derimot ikke.

Edit 2: Eg stoler ikke på slike forsikringer for fem flate øre, og sørger heller for å ha penger til et nytt produkt skulle uhellet være ute. Vilkår, unntak, krav, egenandeler, endringer i vilkår osv er nok til at eg synes det er bortkastet.

1: Egenandel sist jeg snakket med selskapet var 295,- på mobil, ellers 0,-

Vilkår? Du må betale for forsikringen.

Unntak? De finnes.

-Kosmetisk skade som ikke forringer produktets brukbarhet (Ripe i lokk).

-Følgeskade ("kastet" mobil som er forsikret gjennom TV. Dekker mobil men ikke TV). Kastet er anført fordi illustrasjonen ikke er ment å berøre grov uaktsomhet i dette eksempelet.

-Dekker ikke kostnader til montøren som fikser TV'en din igjen.

-Pikselfeil, 5 døde punkter er ikke nok, men 6 er tilstrekkelig. (Europeisk standard dette kanskje)?

-"mista" mobilen på bussen = null dekning. (Kan ikke fremvise produktet hos oss).

-Grov uaktsomhet, aka gjort det med vitende vilje på godt norsk.

-Tyveri; dekkes ved innbrudd i bolig, kontor eller fritidsbolig ved fremleggelse av anmeldelse.

Kan ikke si jeg syns unntakene er avskrekkende for eldal sin del ihvertfall?

Krav?Du må fremvise produktet hos elkjøp, eller få servicemann/reperatør på besøk hjem for å ta det med seg til butikk/verksted om det er større enheter.

Endringer i vilkår? De årene jeg har jobbet med dette selskapet har kun egenandelen endret seg, samt navnet på selve avtalen.

Jeg har personlig opplevd at kunder har bakt kake til meg, bare fordi jeg tilbød de å ta med nettopp en slik avtale når de kjøpte laptop i julegave til ungdommen i huset. Nå viste det seg at hun var uheldig på nyttårsaften med besøket hun fikk, og det endte med PC på gulvet, med 2 jenter oppå den igjen. Ny PC utlevert ca halv 10, morgenen den 3 januar. Kake levert senere samme dag.

Nå får jeg ikke kake av alle sammen, det er jeg veldig glad for egentlig, men en kunde som har hatt ett uhell som opplever at noe faktisk er nyttig, fremfor kunden som surmuler fordi en slik avtale ikke ble tilbudt er ikke veldig vanskelig å velge mellom for min del.

Ø.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...