Glennski Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Hei. Lurer litt på hvordan kravene er rundt dette. Ser det blir skrevet noe forskjellig hos leverandørene. Noen mener den skal beskyttes uansett, andre skriver at dersom man har kontroll på hvor PEN-splitten er utført, så trenger man ikke? Innspill noen? Lenke til kommentar
haavardgj Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 (endret) i første sikringsskap, (der PEN-splitten er, vil jeg tro at det ikke skal være nødvendig... der har PE (jord) og N (nøytral) samme potensiale, men hvis det er et stykke unna første sikringskap (50m -ish), kan det kanskje vurderes. Bor du eller skal du montere overspenningsvern på et lyn-utsatt område, kan du med fordel sette det inn om der er over 20-50 meter fra PEN-splitt, ellers hadde jeg ikke sett det som nødvendig =) Endret 22. november 2011 av haavardgj Lenke til kommentar
Footy Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 hvorfor ikke sette det i skapet for PEN leder splittes? et OS beskytter jo utstyr og matriell også, og N leder er jo direkte knyttet til alle apparater i huset. Ja jeg ser poenget der splitten er såpass nærme, og en eventuell overspenning vil velge korteste vei til jord... Men noe vil vel slippe igjennom andre vei også? eller er det slik at absolutt alt går direkte til jord? Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 når det er snakk om lyn så tar det letteste vei til jord, men en 90 grader bøy på jording kan lett sette en stopper for det jo høyere spenning jo slakkere svinger må du ha så at lyn følger jording til punkt og prike er slettes ikke sikkert Lenke til kommentar
haavardgj Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 med tanke på at jord og N er et og samme punkt ser jeg egentlig ikke hensikten med å ha overspenningsvern hvis det er i samme skap som splitten.... i teorien skal det ikke være potensiale mellom N og jord og dermed vil det heller ikke danne seg overspenninger. Lenke til kommentar
Tore Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 N-leder skal ikke gjennom et primært overspenningsvern... Mens i sekundære vern freks. pluggbare går N gjennom vernet uansett... Det er ikke feil at N går gjennom, men det er meningsløst... Men man skal alltid følge leverandør/produsent sine anvisninger... Lenke til kommentar
Glennski Skrevet 23. november 2011 Forfatter Del Skrevet 23. november 2011 Takk folkens, da er jeg blitt klokere Konkluderer med at det skal monteres i N-leder uansett, for å være på den sikre siden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå