pierce007 Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Vi er 3 ansatte med 4 telefoner, inkl 1 trådløs som leter etter et slikt IP sentralbord. Noen som har noen å anbefale? Vi trenger kun software - har allerede et IP abonnement hos en leverandør som ikke kan flyttes. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Et slikt sentralbord må kommunisere med løsningen dere bruker, mao leverandøren deres av IP telefoni. Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 23. november 2011 Forfatter Del Skrevet 23. november 2011 Et slikt sentralbord må kommunisere med løsningen dere bruker, mao leverandøren deres av IP telefoni. gjelder dette det samme som for telefonsentral? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Det gjelder stort sett uansett. De fleste produsenter/leverandører bruker mye av de samme protokollene, men har alltid og en del ting som er veldig spesifikt for den produsenten som man velger å levere. Så å bruke forskjellige produsenter av telefonapparat kan fungere, men sjeldent 100%. Som regel vil det ikke gå. Når det gjelder sentralbord så skal disse kommunisere med selve telefonsentralen, eller VoIP-serveren til tilbyderen, for å ha oversikt over brukere, linjer og inngående/utgående samtaler. Dette er tilgang som er regulert av brukernavn og passord, i tillegg til andre sikkerhetsmekanismer. Det er derfor lite sannsynlig at dere finner et vilkårlig sentralbord-program som fungerer såpass at det er brukbart for dere, og enda mindre sannsynlig at dere kan koble dette opp mot serveren til leverandøren for å kunne hente ut nødvendig info. Dessverre. Men hvorfor ikke høre med leverandøren? Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 23. november 2011 Forfatter Del Skrevet 23. november 2011 Det gjelder stort sett uansett. De fleste produsenter/leverandører bruker mye av de samme protokollene, men har alltid og en del ting som er veldig spesifikt for den produsenten som man velger å levere. Så å bruke forskjellige produsenter av telefonapparat kan fungere, men sjeldent 100%. Som regel vil det ikke gå. Når det gjelder sentralbord så skal disse kommunisere med selve telefonsentralen, eller VoIP-serveren til tilbyderen, for å ha oversikt over brukere, linjer og inngående/utgående samtaler. Dette er tilgang som er regulert av brukernavn og passord, i tillegg til andre sikkerhetsmekanismer. Det er derfor lite sannsynlig at dere finner et vilkårlig sentralbord-program som fungerer såpass at det er brukbart for dere, og enda mindre sannsynlig at dere kan koble dette opp mot serveren til leverandøren for å kunne hente ut nødvendig info. Dessverre. Men hvorfor ikke høre med leverandøren? Nå fant jeg en leverandør som tilbyr denne løsning uavhengig av hvilken IP leverandør som brukes til telefoni. Grunnen til at jeg spør, er at den leverandøren som vi bruker, ikke akkurat tilbyr så veldig mye forskjellige løsninger. I tillegg fant vi ut at for å viderekoble innkommende samtaler og ringe internt, må betale 29,- pr enhet ekstra pr måned. Ikke at dette akkurat er all verdens, men... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Hvilken leverandør fant du? Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 23. november 2011 Forfatter Del Skrevet 23. november 2011 Hvilken leverandør fant du? Hvilken leverandør fant du? diptel.no Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 23. november 2011 Forfatter Del Skrevet 23. november 2011 Hvilken leverandør fant du? I tillegg kan denne leverandøren og tilby kun softwaren for sentralbordløsning http://www.zigdata.no/index.php?option=com_content&view=article&id=78&Itemid=55 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Den softwaren der krever at leverandøren deres bruker standard SIP protokoll og funksjoner. Om Diptel bruker dette må dere sjekke med de om, og dere må uansett høre med Diptel om dere får lov til å bruke egen tredjepartsløsning. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 (endret) Hvilken norsk iptelefonileverandør er det som bruker noe annet enn SIP protokollen ? Hvilken protokoll er dette i så fall ? Min personlige synsing er at man med fordel kunne bruke IAX2 i en del sammenhenger, men tror ikke dette i særlig grad er i bruk. Ellers så er jo en av fordelene med å få et lokalt "IP sentralbord" at man også kan "lenke opp" mot flere ekstrene ip telefonitilbydere samtidig. Man kan for eksempel godt bruke en utenlandsk leverandør til de utenlandske (og norske) samtalene, hvis man vil. Satte selv opp en dedikert Linux server for noen år siden, som dedikert iptelefoniserver, og bruker Astersik som programvare. Det har fungert nokså knirkefritt og problemfritt. Kjører Asterisk på Astlinux og dette har vist seg å være nesten ekstremt problemfritt og driftssikkert. Det skulle da ikke forbause om det dukker opp en Windows programvare som også fungerer på en brukbar måte. Det skulle man jo nesten forvente. Endret 22. desember 2011 av arne22 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 IP sentralbord må ikke forveksles med VoIP server De mest mest brukte protokollene er vel SIP, SCCP og MGCP fra telefon til leverandør(eller server). Men eg har ikke lenger oversikt over hvem som bruker hvem. Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 Det er riktig som nomore sier. Men MGCP er lite brukt i Norge, SIP er det mest utbredte. Du kan forøvrig bruke Microsoft Lync 2010 Server som IP sentralbord sammen med Exchange 2010, men du må da ha en SIP trunk som fungerer med Lync. Men prisen for så få brukere blir jo da hinsides. Er det noen grunn til at du ikke kan flytte abonnementet til en annen leverandør? Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 22. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2011 Det er riktig som nomore sier. Men MGCP er lite brukt i Norge, SIP er det mest utbredte. Du kan forøvrig bruke Microsoft Lync 2010 Server som IP sentralbord sammen med Exchange 2010, men du må da ha en SIP trunk som fungerer med Lync. Men prisen for så få brukere blir jo da hinsides. Er det noen grunn til at du ikke kan flytte abonnementet til en annen leverandør? Har med bindingstid å gjøre... Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 27. desember 2011 Del Skrevet 27. desember 2011 (endret) Nomore -> Hvordan vil du skille mellom en "Voip server" og et "IP Sentralbord" ? Alle "IP Sentralbord" må vel nødvendigvis ha innebygget en "Voip server" ? .. Så blir det vel en "glidende overgang" mellom hva man definerer som "server" og "sentralbord". Hva er eller de "typiske sentralbord" og de typiske "server funksjoner" ? I et lite firma med få ansatte så har man vel kanskje ikke en egen dedikert sentralbordoperatør, slik at behovet for å kunne sette over samtaler manuelt ikke i særlig grad er til stede. Når det gjelder automatiske inngående (og eventuelt utgående) linjevalg, er dette så "sentralbord" eller "serverfunskjoner" ? Når det gjelder Asterisk så kommer den jo i alle mulige varianter, fra for eksempel Trixbox, der man for eksempel kan sette opp "manuelle sentrabord" til "Astlinux" som må konfigureres manuelt og som kan kjøres på en mini PC av ett eller annet slag. Man kan også kjøre dem begge virtualt, nærmest som et "program". Den gang IP telefoni var noe nytt, så satte jeg meg en del inn i dette og testet ut en del, spesielt rundt ulike varianter av Asterisk. Må tilstå at jeg ettersom tiden har gått har blitt kanskje "litt akterutseilt" på dette stoffet. Det er i alle fall interessant å få fram litt av hva som egentlig er "tidens status" rundt dette temaet, og ellers de muligheter som finnes. For meg så ble den optimale løsning å bygge en hardware "Astlinux sentralbord/telefiniserver" og siden har det bare fungert. Alt ligger ferdig programmert via automatiske funksjoner og det brukes mange inn og utgående linjer samtidig. Kjenner ikke til de Windowsprogrammene som eventuelt kan gjøre det samme, men går ut i fra at de etterhvert må finnes. Når det ellers gjelder problematikk rundt "bindingstid" så gir jo en slik server/setralbordløsning en praktisk mulighet for å fordele telefonitrafikken mellom flere levererandører, slik som man måtte ønske det. Brukte ellers mye dette nettstedet den gangen jeg satte meg litt inn i dette stoffet: http://www.voip-info.org/ Endret 27. desember 2011 av arne22 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 27. desember 2011 Del Skrevet 27. desember 2011 IP sentralbord er et dårlig ord. Det sier lite. Slik eg definerer meningen med uttrykket så snakker vi om software(eller hardware for den del) som viser status på brukere(ledig/opptatt/i telefon/ringer/meldinger), grupper og bylinjer. Samtidig gir det muligheten for å kunne se innkommende samtaler(enkeltvis) og kunne plukke disse opp direkte(fra andre brukere), sette de over til andre(overstyre brukeren) og tilsvarende funksjonalitet. En server har alle disse funksjonene, som et programmeringsgrensesnitt. Serveren er den programvaren(software eller hardware) som faktisk styrer telefonsamtalene, utveksler valg av codec, og alt annet som har med registrering/drift av linjer/trunker og apparater. Settes opp av en eller flere teknikere og er som oftes veldig utilgjengelig for brukere og operatører(resepsjonister som oftest). Så ja, en VoIP server har funksjonaliteten, men det som i dag kalles sentralbord er selve softwaren, GUI'et, som forteller serveren hva den skal gjøre med enkelte samtaler, og viser nåværende status på en god og intuitiv måte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå