Gå til innhold

Sparing på høyrentekonto eller betaling av lån?

Marius-90

Anbefalte innlegg

Det virker som den almenne oppfatningen er at betaling av lån er den risikofrie sparemåten med høyest avkastning. Jeg lurer immidlertid på om noen kan bekrefte/avkrefte om jeg har forstått dette riktig slik jeg demonstrer det i avsnittene under.

Jeg har 3,75 % rente på lånet mitt. På BSU 2.0 har jeg 4,7 % (ingen skattefordeler). På høyrentekonto har jeg 3,7 %.

Eksempelvis lar jeg være å betale avdrag på 100.000 kr på lånet og kun betaler renter. Jeg setter 100.000, som ellers ville gått til avdrag, på høyrentekonto der jeg får 3.700 kr i renter på ett år. Jeg må da betale 28 % i skatt for kapitalinntekt og sitter igjen med 2.664 kr. Hadde jeg betalt avdrag ville jeg "sluppet unna" 3.750 kr i renter etter et år, men da også gått glipp av et skattefradrag på 28 %, altså slipper jeg egentlig bare unna 2.700 kr i renter. På BSU 2.0 (uten skattefordeler) ville dette utartet seg slik, 30.000 kr = 1.410 kr i renter, 1.015,20 kr etter skatt. 30.000 i avdrag = 1.125 kr mindre renter, etter tap av fradrag 810 kr.

Konklusjon: Det er uansett bedre å spare dersom renten på kontoen er høyere enn renten på lånet.

Det er mulig jeg har oversett noe vesentlig i og med at avdrag/sparing skjer gradvis, og man går ikke glipp av/ slipper ikke unna så mye avkastning/rentekostnader som hvis man plasserte innskudd/ betalte 1. januar gjeldende år, som det fremgår i eksempelet mitt. Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må huske på at penger som ikke blir brukt lider under inflasjon, penger lånt på samme måte. Bare at penger lånt er egentlig ikke dine. Så viss en regner med en årlig inflasjon på 3 til 5 prosent så utgjør dette en god del. Det hele ender opp i hva du føler er grei beholdning av penger eller om en faktisk sparer til noe. Viss en skal ha penger for å ha penger så burde en heller skaffe seg noe som ikke blir påvirket av inflasjon, (gull, aksjer, bolig, etc), akkurat i disse tider er det litt vanskelig å finne noe som kan sies å være stabilt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...