Lemongrass Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Hva gjør dere når dere har lånt ut penger til folk som ikke betaler tilbake? Har mast på en fyr i ukesvis uten å se en krone av pengene jeg lånte han. Nesten hver gang jeg låner ut penger må jeg mase lenge for å få de tilbake. Noen som har noen tips til en dårlig pengeinnkrever? Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Slutt å låne ut! 8 Lenke til kommentar
Heatsink Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Aldri lån ut penger til venner med mindre du stoler fullt og helt på dem og du vet at du snart får de tilbake. Den eneste måten å få tilbake pengene på er ved å oppføre deg strengt, kjeftete og eventuelt voldelig. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Sender ut faktura, med gebyr for sen betaling, med kort frist. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Man kan ikke legge på purregebyr før 14 dager etter betalingsfrist. Men rådet er å sende en faktura, så til inkase og ta saken videre til forliksrådet om han nekter fortsatt å betale. Men videre råd til deg er å slutte å låne penger, gi heller pengene om du er nødt. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Husk å skriv på fakturaen HVA gebyret er. Hvis ikke må du følge statens satser. Ikke direkte høye. Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Man kan ikke legge på purregebyr før 14 dager etter betalingsfrist. Men rådet er å sende en faktura, så til inkase og ta saken videre til forliksrådet om han nekter fortsatt å betale. Men videre råd til deg er å slutte å låne penger, gi heller pengene om du er nødt. I tillegg til de 14 dager, står det også at loven krever "tre løpedager". Jeg kan sjøl kommentere den ved å si at da er det ikke mange purringer som sendes ut lovlig! Lenke til kommentar
Anonym58508583 Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Vet ikke helt men kanskje skrive en slags leiekontrakt han må signere på? Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Vet ikke helt men kanskje skrive en slags leiekontrakt han må signere på? Heter gjeldsbrev Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 Du kjem ingen veg med eit vanlig/enkelt gjeldsbrev, dersom han ikkje vil betala. Eit slikt signert gjeldsbrev betyr i utgangspunktet ikkje ein dritt anna enn at fyren faktisk skuldar deg pengar. Har du derimot eit eksigibelt gjeldsbrev kan du krevja inn pengane utan å gå den lange vegen om forliksråd --> tvangskraftig rettsgrunnlag for å krevja inn beløpet. Rettsgebyret for forliksrådet no om dagen er 850ish, så om beløpet er lågt er det lite å henta på dette. Moralen er: slutt å låna ut ølpengar til kompisar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå