Gå til innhold

Ned 20 kilo, så stopp. Hvorfor?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke verre enn å spise mindre enn forbruket ditt. Har selv gått ned 15 kilo uten å følge noen former for dietter. Jeg har heller aldri gått sulten. Kuttet ned på øl, junk og ferdigmat og kom meg på helsestudio.

Enten trener du mindre, eller spiser mer enn før. Det enkleste ville vært om du kunne kuttet ned porsjonene dine med ca 1/5 og økt treningen din med 1-1,5 i uken. Hvis det blir for lite mat øker du bare i små mengder til det er behagelig. Med resultatene dine antar jeg du har kontroll på hva du bør ha i deg.

Lenke til kommentar

Det er ikke verre enn å spise mindre enn forbruket ditt. Har selv gått ned 15 kilo uten å følge noen former for dietter. Jeg har heller aldri gått sulten. Kuttet ned på øl, junk og ferdigmat og kom meg på helsestudio.

Enten trener du mindre, eller spiser mer enn før. Det enkleste ville vært om du kunne kuttet ned porsjonene dine med ca 1/5 og økt treningen din med 1-1,5 i uken. Hvis det blir for lite mat øker du bare i små mengder til det er behagelig. Med resultatene dine antar jeg du har kontroll på hva du bør ha i deg.

Hehe, om det var så enkelt hadde jeg vel neppe stått og stanget hodet i veggen de siste to månedene.

Jeg tviler nemlig sterkt på at jeg forbruker mindre enn 1300 kcal om dagen. Hva er i så fall galt med kroppen min, dersom jeg kan være såpass aktiv, og likevel bruke enormt lite energi?

Lenke til kommentar

Så du mener at kroppen din lager energi fra intet? Hvis det virkelig er tilfellet, kunne man bare samlet tusenvis av slike som deg, og fått dem til å drive en turbin og laget energi fra ingenting, så hadde vi ikke trengt olje; gass; kull- eller vannkraft … En hver "maskin" som kan ta inn mindre energi (mat) og gi ut mer energi (kropsvarme, arbeid, trening etc.) er et vitenskapelig gjennombrudd en Nobelpris verdig.

Jeg tror at:

- Enten teller du feil på kaloriene evt. glemmer å ta med "usynlige kalorier".

- Du skeier for mye ut på spisedager

- Du har slanket deg "feil", og mistet mye muskelmasse—da vil forbrenningen din bli lavere enn den var før, da du hadde mer muskelmasse, og du vil stagnere eller legge på deg av samme matinntak. Det er derfor man anbefaler styrketrening under vekttap, ellers går du bare fra å være pære til "en mindre pære".

Endret av Jude Quinn
Lenke til kommentar

Alt dette er fullstendig sannsynlige teorier, Jude Quinn, men likevel ser jeg ikke at det helt henger på greip.

1: Nope. Veier alt, skriver ned alt.

2: Spisedagene mine er som regel godteridag på lørdag, der tillater jeg meg å ligge på cirka 2000 kcal. Av og til bikker det et par hundre mer, det skal jeg innrømme. Likevel synes jeg det er vanskelig å forstå hvordan denne ene dagen skal kunne velte hele prosjektet.

3: Jeg har hele tiden trent styrke under slankingen, og tar i dag mer i de forskjellige øvelsene enn jeg gjorde før jeg begynte å slanke. Jeg er dog ingen ekspert, men det betyr vel at jeg heller har økt muskelmasse?

Likevel har du nok helt rett i at forbrenningen min er lavere enn den var før. Det koster kroppen langt mindre å gå opp fire trapper når man veier 20 kilo mindre. Samtidig synes jeg det er rart å ikke ha noen effekt av slankingen når jeg selv føler jeg har stålkontroll på både matinntak og trening.

Endret av TheMartine
Lenke til kommentar

Ignorerer du leptin enda du har fått høre det fra flere forskjellige folk nå?

Spisedagen din kan fint overskyte 200kcal med god margin.

Om du har økt i styrke på forskjellige øvelser så har du garantert spist for mye, regn over hva du spiser om dagen og sett opp et foringsregime som VIL sette deg i underskudd...

Lenke til kommentar

Nei, jeg ingorer ikke leptin jeg er bare A) for dum til å skjønne hvordan jeg skal utnytte det. B) redd for at oppkarbing betyr varig vektøkning for meg.

Jeg kan fint regne ut hva jeg har spist hver dag siden juni, men hvordan vet jeg hvor lite jeg må spise for å gå i underskudd? Prøve meg fram, eller finnes det cirka regnemetoder?

Lenke til kommentar

Etter en helkroppsøkt doser du innpå med så mye karbo du bare klarer, du blir ikke å spise 5000 kcal for det klarer du ikke.

Ganske enkelt, eller hva?

Om du er redd for varig vektøkning av en oppkarbing kan du like gjerne la hele greia med det å gå ned i vekt være... :nei:

Lenke til kommentar

Det er det delte meninger om, min egen og andres erfaringer er at så lenge man bryter nedpå 800-1000 gram karbohydrater i løpet av 24 timer så har det effekt. For kvinner er tallet 20% lavere jevnt over.

Karbo sammen med fett har ingenting å si annet enn at man blir fortere mett med mye fett til... Da holder det å innta karbo og så ta to spiseskjeer med omega3 fett (tran, selolje, lakseolje o.s.v.) rett før man legger seg...

Lenke til kommentar

Hmm. Sånn halvveis treffende. Jeg trener jo langt fra så mye som de den artikkelen var myntet på, men det betyr ikke nødvendigvis at jeg ikke kan ha nytte av å følge noen av rådene. Ser det sto litt om oppkarbing, der også. Skal prøve det i helga, og er veldig, veldig spent. Lurer bare på hvor lenge jeg kan forvente at den nye vekta sitter på?

Lenke til kommentar

Du må huske at Børge er glad i å overdrive og sette ting på spissen for å treffe folk der det svir..

Det er difor eg synest han har mange gode artiklar. Det er ikkje få som slit med fuckarounditis når det gjeld slanking. Skal du gå ned i vekt så må du gjere ein innsats. "Nothing worth having comes easy" osv.

Jo klarare beskjed ein får om at det ein driv med ikkje fungerer, jo større er sjansen for at ein faktisk tar eit tak.

Når det gjeld trening og slanking så er metode og innsats viktige element. Du kan gå på treningssenteret kvar dag utan å få noko framgang fordi du har eit dårleg program og ikkje er motivert nok.

I sånne tilfeller er vedkomande langt betre tent med å bruka den tida på å søka opp informasjon rundt det ein driv med og forstå kva det går i. Det blir litt som å ta oppkøyring til bilsertifikat utan å ha kjørt bil før. Du må ha kunnskap om slanking, trening og kroppen for å effektivt gjera ein forandring med kroppen. Enkelte kan sjølvsagt få ferdigspikra program av folk med peiling (trur Børge tilbyr noko sånt), men dei fleste prøver på eiga hand, med variable resultat.

Ein ting er å gå ned i vekt, ein anna ting er å halde kroppen i form og gå ned i vekt på ein sunn måte. Du har veldig mykje igjen for å gjera det heilhjarta. Martine har utvilsomt gjort ein god jobb så langt, men på dette stadiet krever det kanskje endå meir enn før.

Juliess er etter min meining eit veldig godt eksempel på korleis jenter bør halda seg i form. Eg har ikkje satt meg inn i historien hennes og det der, men resultatene seier egentlig nok.

Du er målretta og så vidt eg har oppfatta, ein rasjonell person Martine. Håpar du kjem deg vidare i planen din og lykkast med det. Jobben du gjer no har du igjen for resten av livet ditt.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med deg, Zeph. Det er jo bortimot meningsløst å legge masse tid innsats inn i noe som ikke gir resultater.

Det var også derfor jeg lagde denne tråden, siden det som har funket bra så langt, ikke funker lenger. Og jeg synes jeg har fått masse gode råd og mye ny informasjon som var fullstendig fremmed for meg. Nå har jeg litt jeg kan prøve ut, og dermed vekkes håpet om å komme videre igjen.

Forresten veldig ålreit det du sier, Zeph. Når man ikke ser forskjell på seg selv før og etter, er det i hvert fall godt å vite at helsegevinsten er stor.

Lenke til kommentar

Ikke at resultatet er en fettprosent som normale folk som ikke skal på scenen bør strebe etter, men se her, FitnessNora spiste aldri mindre enn 1400kcal på diett (med trening, da) i tre mnd.

http://fitnessnora.b...60_16_uker.html

Det er jo mildt sagt imponerende. Selv synes jeg den type kropp er lite pent, men det er likevel masse å lære av fitness-folkene.

Hun lå aldri under 1400kcal om dagen, og klarte likevel å redusere fettprosenten så merkebart mye på kort tid. Jeg antar at det er fordi hun trener mye mer enn vanlige folk (meg inkludert), og har et kosthold som inneholder kun gunstig mat. Hun er jo flink til å dele menyen sin, så dette skal jeg kikke nærmere på. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...