Gå til innhold

Ned 20 kilo, så stopp. Hvorfor?

Anbefalte innlegg

Tren med "5x5 SL" eller "RYP"

Det blir for mye å skrive om de, bare google de to å se hva som trigger deg mest av de.

Du skal jo bare beholde muskelmassen din så hvilket program du trener er egentlig uvesentlig...

Men det står at karbingen ikke anbefales for kvinner med mer enn 28% kroppsfett. Jeg aner jo ikke hvor mye jeg har. Kan man regne seg til et cirka tall, eller må jeg skaffe meg fettprosentmåler?

Det er rett at karbing ikke har noe å si på så høy prosent ja, men det er fordi at da har man enda høye nivåer av leptin.

På din høyde med din vekt er det dog rimelig å anta at du er under 28%... :)

Fettprosent skal være gratis å måle hos lege eller hos ernæringsansatte på et sykehus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har helt rett i at den grunnleggende tanken er at det skal komme færre kalorier inn enn det går ut. Men for min del holder det altså ikke lenger å gjøre det slik. Jeg nekter å tro at jeg forbrenner under 1300 kalorier om dagen, men likevel opplever jeg å gå opp i vekt. Over natta kan jeg ha lagt på meg 500 gram, selv uten å ha rørt vått eller tørt. Altså virker det som om kroppen lager vekt av seg selv, og det er svært frustrerende, siden jeg ikke kan gjøre noe med det,

Det er fysisk umogleg. Enten har du på deg meir klær, eller så er vekta ujevn. Kroppen går opp og ned i vekt heile dagen. Å vurdera eit kosthald ut frå veging frå dag til dag er ikkje godt nok. Veg deg med større mellomrom og sjå på trenden, ikkje augeblikksverdiar. Veg deg når du står opp og når du legg deg. Gjenta eit par gonger i veka og sjå på trenden.

Du er ikkje noko unntak frå naturlovane.

Her er nokre artiklar angåande kardio for kvinner og korleis springing og jogging ikkje alltid er bra: http://myrevolution.no/forum/f20/kvinner-og-kardio-en-svaert-risikabel-kombinasjon-6453/

Lenke til kommentar

Hmm. Hva godt vil det gjøre å spise flere kalorier? Jeg tipper endringene vil være økt vekt, og intet annet. Jo, kanskje bedre humør også. :p

Jeg får utvilsomt i meg for få proteiner, det vet jeg. Men hvis målet med å spise mer proteiner er at det metter mer, vil jeg jo bare ende opp med å spise enda færre kalorier, og jeg vet ikke om jeg bør ta det noe lavere nå.

Forøvrig går jeg 30-60 minutter nesten hver dag, så det er ikke noe problem. I går gikk jeg en mil, andre dager er det nærmere 3-4 kilometer. Da er jeg nok mer enig med deg i at jeg bør trene mer styrke. Antagelig burde jeg få hjelp til å sette opp et tilpasset program, så jeg ikke gjør vondt verre.

Mange som stangerer i vekttap, har fått gode resultater av å gå opp noen kalorier en liten periode før de kuttet igjen. Men dette kan godt ha sammenheng med det doofen sier og ikke nødvendigvis er svaret i ditt tilfelle.

Kalorier er det ikke noe problem å få i seg, men proteiner er jo for å bygge muskler. Bygger du muskler vil du også forbrenne mer. Win-win. Få opp kalori inntaket, sliter du med å nå minimums kalorier per dag, tar du en spiseskje oilje, så er du nok i mål igjen ;)

Lenke til kommentar

At man slutter å gå ned i vekt etter vekttap er ikke så rart. Når vekta går ned, går basalforbrenningen ned. Spesielt for typisk jente-slanking, hvor de mister vel så mye muskler som fett.

This...

Det beste man gjør ved "slanking" (man MÅ vel kalle det det for at folk skal være med på notene...) er å trene styrke et par ganger i uka og holde et dertil høyt proteininntak...

Da slipper man å miste muskelmasse og man beholder den forbrenningsraten man har hatt fra før av basert på hvor mye muskelmasse man klarer å beholde...

Lenke til kommentar

Det bør du få av noen som er virkelig flinke. Problemet er at det er svært få slike der ute... Er mye bra info på nett, men mye tull også. 90% av de som jobber på sats/elixia og lignende er rett og slett inkompetente. I alle fall på styrke...

Hjelp. Så hvordan luke ut de med peiling fra de som bare later som? Jeg kjøper det meste som blir sagt av en med store muskler :p

At man slutter å gå ned i vekt etter vekttap er ikke så rart. Når vekta går ned, går basalforbrenningen ned. Spesielt for typisk jente-slanking, hvor de mister vel så mye muskler som fett.

True. Men jeg har neppe mistet mye muskler, for akkurat det har vært et stort fokus for meg. Nå vet jeg ikke hvordan jeg kan måle muskelmasse, men jeg tar i hvert fall like mye i styrkeøvelsene nå som før jeg gikk ned de siste åtte kiloene, så veldig mye mindre har det nok ikke blitt. Ikke mye mer heller, men det er en annen sak.

Edit: Forøvrig skjønner jeg jo at basalforbrenningen er lavere når man veger 20 kilo mindre, og det er jo også derfor jeg satte ned kaloribudsjettet fra 1600 til 1300.

Endret av TheMartine
Lenke til kommentar

Tren med "5x5 SL" eller "RYP"

Det blir for mye å skrive om de, bare google de to å se hva som trigger deg mest av de.

Du skal jo bare beholde muskelmassen din så hvilket program du trener er egentlig uvesentlig...

Det er jo sant, men jeg har jo heller ikke noe imot å bli sterkere. ;)

Det er rett at karbing ikke har noe å si på så høy prosent ja, men det er fordi at da har man enda høye nivåer av leptin.

På din høyde med din vekt er det dog rimelig å anta at du er under 28%... :)

Fettprosent skal være gratis å måle hos lege eller hos ernæringsansatte på et sykehus.

Det tar jeg som et kompliment. :D

Jeg må si det frister å prøve, men samtidig er jeg livredd for å legge på meg kiloer som jeg ikke klarer å få av. Samme om det er vann eller fett.

Lenke til kommentar

Det er fysisk umogleg. Enten har du på deg meir klær, eller så er vekta ujevn. Kroppen går opp og ned i vekt heile dagen. Å vurdera eit kosthald ut frå veging frå dag til dag er ikkje godt nok. Veg deg med større mellomrom og sjå på trenden, ikkje augeblikksverdiar. Veg deg når du står opp og når du legg deg. Gjenta eit par gonger i veka og sjå på trenden.

Du er ikkje noko unntak frå naturlovane.

Her er nokre artiklar angåande kardio for kvinner og korleis springing og jogging ikkje alltid er bra: http://myrevolution....mbinasjon-6453/

Jo, vet du, jeg er nok unntaket fra naturlovene :p

Men altså, jeg veier meg vanligvis ikke hver dag. Jeg veier meg på morgene, etter jeg har dusja, uten klær, hver mandag. Altså burde det være ganske presist. Uansett så hender det jo at jeg vil sjekke fra en dag til en annen, og da har jeg opplevd å veie 500 gram mindre kvelden før. Passe mystisk for meg.

Interessante artikler, forresten. Jeg er jo liten, sterk og rund, og helt åpenbart ikke skapt for å løpe. Men slik jeg forstod det gjelder det i hovedsak lengre distanser, og jeg trener som regel i intervaller, og det er kanskje bedre?

Mange som stangerer i vekttap, har fått gode resultater av å gå opp noen kalorier en liten periode før de kuttet igjen. Men dette kan godt ha sammenheng med det doofen sier og ikke nødvendigvis er svaret i ditt tilfelle.

Kalorier er det ikke noe problem å få i seg, men proteiner er jo for å bygge muskler. Bygger du muskler vil du også forbrenne mer. Win-win. Få opp kalori inntaket, sliter du med å nå minimums kalorier per dag, tar du en spiseskje oilje, så er du nok i mål igjen ;)

Det er sant. Jeg tok meg jo en ganske lang pause da vekten stagnerte sist høst, og da jeg begynte igjen denne sommeren gikk det ganske fort. Men da hadde jeg jo også lagt på meg fem-seks kilo igjen. :p

Klart det er en fordel for forbrenningen å ha større muskler, men jeg har forstått det slik at det ikke er snakk om særlig stor forskjell. Altså må jeg bli ganske buff før det vil gjøre noe særlig utslag. Å få opp kaloriinntaket er derimot ikke noe problem. Jeg er jo sulten hele tida.

Lenke til kommentar

Ikke tenk så mye vekt, tenk heller form...

Jeg veide det samme i juni som i januar i år, men buksene som satt på kroppen i januar datt av i juni...

Nå hadde ikke jeg et problem med vekta, men var bare på jakt etter den berømte sommerkroppen :whistle:

Hehe, den ja.

Jeg angrer jo nå på at jeg ikke målte meg og aldri stilte opp på bilder før jeg slanket meg. Jeg ser jo prikk lik ut, liksom.

For min del er det fettet på hoftene og lårene som går helt til slutt, så jeg merker ikke så stor forskjell der heller. :p

Lenke til kommentar

Edit: Forøvrig skjønner jeg jo at basalforbrenningen er lavere når man veger 20 kilo mindre, og det er jo også derfor jeg satte ned kaloribudsjettet fra 1600 til 1300.

Akkurat det trenger ikke være helt riktig. BMR formelen er: 370 kcal + 21.6 * LBM

LBM er: ([Vekt i kg]*[100 - fettprosent])/100

Så om du ser, går fettprosenten ned, og vekta forblir den samme, så trenger man FLERE kalorier. Men om vekta går ned, samtidig som fettprosent går ned, så kan jo kaloriene forbli de samme (avhenger av hvor mye man mister av hva). Og om du går ned i vekt, men fettprosenten forblir den samme, så trenger du færre kalorier.

Regne ut fettprosent gjorde jeg på treningssenteret mitt (riktignok for 200,- (medlemspris! ridiculous), du kan kanskje gjøre noe liknende.

Lenke til kommentar

Dét skjønner jeg. Men slik ho formulerte seg, så høres det ut som om ho tror at uansett "hva man mister" og går ned i vekt, så går BMRen ned, noe som ikke er tilfelle.

Men det at ho, mest sannsynlig, gikk ned både muskelmasse og fett% burde jo resultere i meget lite - til ingen, avvik fra tidligere bmren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...