Gå til innhold

Ned 20 kilo, så stopp. Hvorfor?


Anbefalte innlegg

Nå er det ganske nøyaktig to år siden jeg var inne her og survet over manglende resultater av slankingen. Etter det begynte jeg å føre kaloridagbok, trene mer styrke og gikk ned 20 kilo. Så stagnerte moroa, og jeg fant ut at jeg måtte ta en pause.

Jeg fant fort ut at jeg raste opp i vekt igjen så fort jeg begynte å spise "vanlig" igjen, og gikk opp rundt fem kilo igjen i løpet av litt over et halvt år.

Så da begynte jeg på'n igjen i sommer, og la kalorigrensen enda lavere denne gangen, på cirka 1300. Dette har jeg holdt ganske greit fram til nå, med unntak av én godteridag i uka hvor jeg lar grensen være 2000.

 

Siden august har jeg tatt av cirka åtte kilo, men i midten av oktober sa det stopp. Jeg har til og med gått opp et par kilo siden da, selv om jeg har holdt meg til det samme strenge regimet.

Dette går naturligvis hardt ut over motivasjonen, og ikke minst humøret. Jeg er rett ut møkklei av å slanke meg nå, men har fremdeles et håp i det fjerne om å komme meg ned de siste seks kiloene som jeg har satt som mål.

 

Jeg vet det er vanlig at slankingen stagnerer innimellom, men ikke over en måned, vel?

Tips mottas med stor takk.

 

Hilsen Slankesur.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du spiser akkurat det samme som før, men går opp i vekt, så tyder det på at forbrenningen din har gått ned. Uten å være noen ekspert på området, så vil jeg tipse deg til å lese deg opp på hva du kan gjøre for å få opp forbrenningen. I tillegg så bør du også variere treningen din. Eksperimenter med alternative treningsformer, det er veldig gøy å prøve noe nytt, samt at når man prøver noe nytt får man ofte den utrolig bratte forbedringskurven som ihvertfall jeg synes er veldig morsomt!

 

Edit: Skrivefeil

Endret av The Hoff
Lenke til kommentar

Takk for det, Vivarin. :)

 

Karmany: Jeg er cirka seks kilo for tung for å komme ned i en BMI som normalvektig. Altså, jeg er 167 og sterkere enn de jenter flest, og jeg er klar over at BMI-beregningen ikke tar hensyn til muskelmasse. Men det er fremdeles en del å ta av, for å si det slik. Ingen fare :b

 

The Hoff: Ja, det er det jeg frykter, men jeg finner ingen enstemmige råd om hvordan man øker forbrenningen. Jeg skal begynne på Krav Maga i januar, så det kan jo hende litt kampsport får fart på sakene.

Lenke til kommentar

Ikke min sak å spørre hvor mye du veier, men jeg er også 167 og jeg veier 64-65kg. Har fettprosent på ca 22-23% og det ser sånn ut på meg, jeg er også sterk.

http://img827.imageshack.us/img827/5492/img8642f.jpg

Vet ikke om det er noe hjelp, men om vi har ca lik kroppsbygning osv så kan det jo gi deg en slags idè om hvordan du ligger an :) Jeg spiser normalt "fornuftig" og trener styrke.

Lenke til kommentar

Da veier jeg cirka 11-12 kilo mer enn deg, Juliess. Likevel kan jeg ikke akkurat se for meg å bli så slank selv om jeg skulle gå ned til samme vekt. Jeg har veldig utpreget timeglassfigur, smal midje, store hofter og lår. Dette er også det siste stedet fettet forsvinner, har jeg merket. Uansett har jeg vel for lengst skjønt at jeg bør komme meg nærmere 60 enn 70, siden jeg er ganske lav, men akkurat nå virker det sånn passe umulig. :p

Lenke til kommentar

Ikke min sak å spørre hvor mye du veier, men jeg er også 167 og jeg veier 64-65kg. Har fettprosent på ca 22-23% og det ser sånn ut på meg, jeg er også sterk.

http://img827.imageshack.us/img827/5492/img8642f.jpg

Vet ikke om det er noe hjelp, men om vi har ca lik kroppsbygning osv så kan det jo gi deg en slags idè om hvordan du ligger an :) Jeg spiser normalt "fornuftig" og trener styrke.

Hvis noen jenter skulle lure så er dette en jente gutta vil kalle slank. Hvis Juliess hadde vært en blink hadde hun vært helt i midten. Ikke for mye og ikke for lite.

Endret av Azidops
  • Liker 1
Lenke til kommentar

TheMartine: Jeg vil tro at når du begynner å komme deg ned på høyt sekstitall, f. eks 68 og sånn, så vil du se ganske stor forskjell fra der du er nå.

Uansett, stå på! Selv om du har gode perioder og dårlige perioder så hold ut, og du kommer dit du vil. Det kan jo være all slags mulige grunner til at du har stoppet og hatt litt tilbakegang. Væske i kroppen, forskjellige tider i måneden, stress i hverdagen, mindre hvile, kanskje noe du har spist etc etc. Hjelper ikke å tenke så mye over det, bare fortsett med en sunn metode du vet funker for deg. Tenk evt. på det med forbrenning som var nevnt over her.

Kampsport er jo også ypperlig kondisjonstrening, og veldig gøy!

Jeg har veid sånn rundt 68 før, og på min kropp er det stor forskjell på de 4kg'ene. Noen på vår høyde sier de veier 50kg og sånt, men jeg tror jeg hadde sett syk ut da!

La ut dette i bildetråden tidligere i sommer, som du ser så har jeg samme greia, det er nederste halvdelen de sitter mest på (bare se bort fra det dumme gliset mitt).

 

Azidops: hehe, takk :)

Lenke til kommentar

imo. driver du og sulter deg selv ned i vekt ved å kontrollere energiintak til under din kropps behov. Kroppen senker derfor etterhvert forbrenningen som reaksjon på sulten og din vektreduksjon stagnerer/reverserer. Du kan da enten senke energiintaket enda mer eller tvinge opp forbrenningen slik at du igjen er i sult, legge om til et kosthold/livsstil som ikke avhenger av sult for å kontrollere vekten eller si deg fornøyd

Endret av Xaser
Lenke til kommentar

Juliess: Jeg ser ikke forskjell på meg selv nå og for 20 kilo siden, så jeg tror ikke forskjellen blir så tydelig for meg uansett. :p

Forøvrig er det jo veldig interessant å se hvordan en med samme høyde ser ut med den vekten jeg ønsker meg.

 

imo. driver du og sulter deg selv ned i vekt ved å kontrollere energiintak til under din kropps behov. Kroppen senker derfor etterhvert forbrenningen som reaksjon på sulten og din vektreduksjon stagnerer/reverserer. Du kan da enten senke energiintaket enda mer eller tvinge opp forbrenningen slik at du igjen er i sult, legge om til et kosthold/livsstil som ikke avhenger av sult for å kontrollere vekten eller si deg fornøyd

 

Ja, du kan godt kalle det sult. Jeg vet ikke hva annet jeg kan gjøre for å bli kvitt disse kiloene, og så langt har det jo fungert ganske bra. Om du har noen tips til hvordan jeg kan gjøre dette uten å sulte meg, setter jeg stor pris på det. Dette er jo ikke sunt i lengden, og det vet jeg.

Lenke til kommentar

Det er helt vanlig at du står stille en mnd, mange står stille enda lenger enn det. Hvis kroppen din har tatt av mye vekt over lang tid, så blir den rett og slett lei av det og protesterer litt. Bare fortsett som du gjør - om det har funket tidligere. Etterhvert vil du begynne å gå ned i vekt igjen. Pass på å spis ofte og små måltider (Frokost er VELDIG viktig da det får forbrenningen i gang). Drikk mye vann. Det løsner seg nok. Lykke til!

 

Juliess: Jeg ser ikke forskjell på meg selv nå og for 20 kilo siden, så jeg tror ikke forskjellen blir så tydelig for meg uansett. :p

Forøvrig er det jo veldig interessant å se hvordan en med samme høyde ser ut med den vekten jeg ønsker meg.

 

imo. driver du og sulter deg selv ned i vekt ved å kontrollere energiintak til under din kropps behov. Kroppen senker derfor etterhvert forbrenningen som reaksjon på sulten og din vektreduksjon stagnerer/reverserer. Du kan da enten senke energiintaket enda mer eller tvinge opp forbrenningen slik at du igjen er i sult, legge om til et kosthold/livsstil som ikke avhenger av sult for å kontrollere vekten eller si deg fornøyd

Ja, du kan godt kalle det sult. Jeg vet ikke hva annet jeg kan gjøre for å bli kvitt disse kiloene, og så langt har det jo fungert ganske bra. Om du har noen tips til hvordan jeg kan gjøre dette uten å sulte meg, setter jeg stor pris på det. Dette er jo ikke sunt i lengden, og det vet jeg.

 

Jeg vil anbefalle deg lavkarbo da. Jeg gikk på det da jeg ville miste noen kg og det funket som bare det! Jeg koste meg med god mat og var aldri sulten - og samtidig gikk jeg ned i vekt.

 

Ja, du kan godt kalle det sult. Jeg vet ikke hva annet jeg kan gjøre for å bli kvitt disse kiloene, og så langt har det jo fungert ganske bra. Om du har noen tips til hvordan jeg kan gjøre dette uten å sulte meg, setter jeg stor pris på det. Dette er jo ikke sunt i lengden, og det vet jeg.

Endret av Rumpelstiltskin
Lenke til kommentar

Rumpelstiltskin: Takk, det var det jeg trengte å høre. Det er så mye lettere å holde motet oppe hvis jeg vet at dette er vanlig. For meg så langt har det virket som om slike lange pauser på over en måned er uvanlig, nemlig.

 

Lavkarbo har jeg vurdert fram og tilbake mange ganger, men jeg tror det er sunnere helhetlig å heller spise mindre av alt, enn å kutte ut visse matgrupper. Jeg har tross alt holdt på i et par år snart, og så lenge ville jeg ikke hatt kroppen på lavkarbo. ;)

Lenke til kommentar

Lavkarbo har jeg vurdert fram og tilbake mange ganger, men jeg tror det er sunnere helhetlig å heller spise mindre av alt, enn å kutte ut visse matgrupper. Jeg har tross alt holdt på i et par år snart, og så lenge ville jeg ikke hatt kroppen på lavkarbo. ;)

 

Om det skal være vits å gå på dietene i det hele tatt må du være forberedt på at det er permanente livstilsendringer. Ergo skal du gå på lavkarbo og ikke gå opp igjen må du gå på det for livet ut.

 

Poenget mitt var vel mest at du sulter deg nå og det fører til at kroppen reagerer slik den reagerer (først vektap, så . Om du skifter til en annen metode vil kroppen reagere forskjellig. Lavkarbo-/ketosediet f.eks. vil endre forbrenningen og energiopptaket ditt slik at du mister vekten, men istedet stinker rart og skjuler olmt på alle andre som kan nyte ting med karbo i (spesielt når du er ute på byen) :p.

 

Personlig går jeg ikke på lavkarbo (og kunne ikke tenke meg det da der er alt for mye god mat med karbo i), jeg går på et "spis god, variert mat lagd fra bunnen kosthold" som som balanserer de tre energikildene ganske likt (ergo har jeg mindre karbohydrater og mer fett i kosten en et vanlig norsk kosthold, men ikke noe ketose-/lavkarbokosthold). Samt jeg styrer unna mest mulig av søppelmaten som florer i butikkene (fastfood, godteri, ferdigmat, potetgull, lavkvalitetsjokolade, Mils-produkter o.l.). Det et slikt kosthold gjør er at du unngår mye hvit sukker/veldig raske karbohydrater, hvetemel, transfet og salt, mens du i stedet får i deg mye gode vitaminer, riktige fetsyrer og mye fiber. Dette kosholdet regulerer også blodsukkernivået bra slik at mye av sukkersuget og hungeren forsvinner.

 

Om dette kostholdet vil fungere for deg vet jeg ikke (jeg er en matnerd som liker å lage mat, kostholdet mitt er kun sekundært motivert av sunnhet og primært av gastronomi), men det fungerer i alle fall veldig bra for meg og min samboer både på vekt, trivsel og økonomi (mat lagd fra bunnen er billig ift. tilsvarende ferdigprodukter).

Lenke til kommentar

Lavkarbo har jeg vurdert fram og tilbake mange ganger, men jeg tror det er sunnere helhetlig å heller spise mindre av alt, enn å kutte ut visse matgrupper. Jeg har tross alt holdt på i et par år snart, og så lenge ville jeg ikke hatt kroppen på lavkarbo. ;)

 

Om det skal være vits å gå på dietene i det hele tatt må du være forberedt på at det er permanente livstilsendringer. Ergo skal du gå på lavkarbo og ikke gå opp igjen må du gå på det for livet ut.

 

Det stemmer ikke helt. Du kan godt spise lavkarbo mat til du har kommet ned i ønskelig vekt for så å gå over til å spise normal sund kost. Du må regne med å gå opp noen kg i vannvekt, men that's it.

Lenke til kommentar

Lavkarbo har jeg vurdert fram og tilbake mange ganger, men jeg tror det er sunnere helhetlig å heller spise mindre av alt, enn å kutte ut visse matgrupper. Jeg har tross alt holdt på i et par år snart, og så lenge ville jeg ikke hatt kroppen på lavkarbo. ;)

Du har nok ett litt feil inntrykk av hva lavkarbo faktisk er.

 

Lavkarbo er å redusere mengde karbohydrater i forhold til ditt vanlige kosthold. Spiser du en potet mindre under middagen og erstatter den med kjøtt, fisk eller grønnsaker kan ingen nekte for at du går på lavkarbo.

 

Den meste ekstreme formen for lavkarbo er ketolysekuren der man kan maks spise 15-20 gram karber per dag og det er nok denne formen du snakker om her. Å gå på ketolysekuren 3-4 mnd kan nok være en god løsning for deg for senere å gå over på ett kosthold med litt mer karbohydrater men fremdeles lavkarbo.

 

Fordelene med ketolysekuren er:

- spis når du er sulten, uansett om det er 5 timer eller 5 minutter siden

- du spiser like vel mindre totalt sett, det skjer av seg selv

- unngår humørsvigninger for de som sliter med det i forbindelse med varierende blodsukkernivå

- du spiser så mye du vil av visse varegrupper

- ingenting ved kuren gjør at du må gå sulten

 

Den store ulempen i begynnelsen er når du oppdager alt du ikke kan spise, når du oppdager mer og mer ting du kan spise ubegrenset av blir den ulempen mindre og mindre.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner at det er mye effekt i lavkarbo, og at det antagelig er lettere å holde seg til i lengden. Jeg har også venninner som har hatt stor suksess og gått ned mer enn meg ved å styre strengt unna karbohydrater.

 

Men for å være helt ærlig tror jeg ikke at jeg ligger så langt unna en lavkarbolivsstil selv. Jeg styrer for det meste unna brød, poteter og pasta, men det er fordi disse matgruppene har høyere kaloriinnhold enn grønnsaker og rent kjøtt. Skulle jeg spise brød er det proteinbrød jeg baker selv, og poteter inntar jeg stort sett bare i grønnsaksupper jeg også lager fra bunnen. Altså lager jeg så å si alt selv, og dette er fordi jeg er nødt til å ha kontroll over næringsinnholdet. Lavkarbokosten blir da en naturlig bieffekt.

 

Sånn sett tror jeg at jeg måtte stramme inn til en temmelig krevende grad for å gjøre kostholdet enda mer lavkarbo, og det gjør at jeg tviler på om det hadde hatt noen særlig større effekt enn den jeg opplever i dag.

 

Jeg ønsker i bunn og grunn og fortsette med samme metode som jeg bruker i dag, men om det er slik at kroppen for godt har sluttet å svare, så kan et lavere lavkarbokosthold være aktuelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...