Trusselvurdering Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Et tips angående hva slags temaer man bør se ekstra på/oppgaver man kanskje kan få på selve eksamen er å se på arbeidsoppgavene bakerst i kapittelet ; ) er nok lurt å finne noen bra kilder om de tingene. Eg har ikkje denne boka! har du mulighet til å legge ut disse arbeidsoppgavene? Irmiel slang ut hele kapittelet litt lenger opp i tråden. Link. 1 Lenke til kommentar
Emilloe Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Du finner også endel om lokalpolitikk og lokalt selvstyre osv i Fokus Samfunnsfag vg1 bok, hvis har tilgang på den Lenke til kommentar
Sandray Skrevet 22. november 2011 Forfatter Del Skrevet 22. november 2011 Hva tror dere blir viktig å kunne/ ha med? Lenke til kommentar
sbch Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Hva tror dere blir viktig å kunne/ ha med? Personlig ser jeg nærmere på eiendomsrett, båndlegging av arealer. Staten oppretter nasjonalparker, verner og freder. Er dette oppgaver som burde vært tillagt kommunene istedet for Miljøverndepartementet? Ser også europarådskonvensjonen av 15. oktober 1985 sier noe om lokalt selvstyre. Om dette har relevans eller ei, er vanskelig å si. Hva tror dere? Kan noen samtidig si noe om kommuner har maktmidler overfor staten? 1 Lenke til kommentar
gjest11 Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Hva tror dere blir viktig å kunne/ ha med? Personlig ser jeg nærmere på eiendomsrett, båndlegging av arealer. Staten oppretter nasjonalparker, verner og freder. Er dette oppgaver som burde vært tillagt kommunene istedet for Miljøverndepartementet? Ser også europarådskonvensjonen av 15. oktober 1985 sier noe om lokalt selvstyre. Om dette har relevans eller ei, er vanskelig å si. Hva tror dere? Kan noen samtidig si noe om kommuner har maktmidler overfor staten? Jeg har også dette temaet:) Er litt usikker på hva som er mest relevant egentlig.. Har du funnet noen gode kilder på de temaene du nevnte? Tror ikke det er så dumt å sikre seg litt;) Lenke til kommentar
bossengelstad Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Jeg har også dette temaet:) Er litt usikker på hva som er mest relevant egentlig.. Har du funnet noen gode kilder på de temaene du nevnte? Tror ikke det er så dumt å sikre seg litt;) http://www.frittnorden.no/component/content/article/66-lokalt-selvstyre.html Her er en link til europarådets konvensjon om lokalt selvstyre! Lenke til kommentar
Emilloe Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Snakket med en av mine gamle lærere, hun sa til meg om at jeg kunne lese litt om EØS, det har vært et tema som har gått det siste året nå, og at kanskje det var noe å lese litt om http://www.regjeringen.no/nb/dep/krd/dok/nouer/2005/nou-2005-06/21/4/2.html?id=390417 Lenke til kommentar
sbch Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Hva tror dere blir viktig å kunne/ ha med? Personlig ser jeg nærmere på eiendomsrett, båndlegging av arealer. Staten oppretter nasjonalparker, verner og freder. Er dette oppgaver som burde vært tillagt kommunene istedet for Miljøverndepartementet? Ser også europarådskonvensjonen av 15. oktober 1985 sier noe om lokalt selvstyre. Om dette har relevans eller ei, er vanskelig å si. Hva tror dere? Kan noen samtidig si noe om kommuner har maktmidler overfor staten? Jeg har også dette temaet:) Er litt usikker på hva som er mest relevant egentlig.. Har du funnet noen gode kilder på de temaene du nevnte? Tror ikke det er så dumt å sikre seg litt;) Har gravd frem en god del egentlig. Er fra Porsanger, en kommune preget av mye båndlegging så tar utangspunkt i den kommunen. Se på f.eks.: http://www.nationen.no/2010/09/04/politikk/eiendomsrett/selvstyre/hoyre/6139659/ http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.6955384 http://www.regjeringen.no/nb/dep/md/tema/planlegging_plan-_og_bygningsloven/kommuneplanlegging/innsigelsessaker/2002/porsanger-kommuneplanens-arealdel-fritid.html?id=447820 Linken til regjeringen er en sak der kommunen prøvde å regulere flere områder til hyttefelt. Saken ender med total overkjøring og omgjøring av områdene til såkalte LMF-områder (kan ikke røres). Det kan hende at det er skivebom å gå så grundig inn i dette materialet. Skal også se nærmere på FRP sitt ønske om å regulere bort fylkeskommunen. Å innskrenke myndigheten til Fylkesmannen er også en debatt mulig aktuell for eksamen. Andre interessante ting kan være: samhandlingsreformen og full barnehagedekning. Politiske tiltak sentralt som blir innført uten å realiteten øke rammetilskuddene. Barnehagesaken ble riktignok delfinansiert i en innføringsfase, men den forsvinner neste år(?). Ser det blir et langt inlegg, og avslutter med å lure på hvorvidt oppgaven vil ha oss til å spå. F.eks. konsekvensen av økt selvstyre. Økt selvstyre -> økt ulikhet i tilbud Redusert selvstyre -> likt tilbud, men ikke på innbyggernes premisser. Stengt servering klokken ett er sikkert vel og bra nede i bibelbeltet, men i Finnmark tror jeg det vil føles som et overgrep! 1 Lenke til kommentar
gjest11 Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Tror dere det er sannsynlig at vi får noe om andre lands styringsorganer også? F.eks at vi skal sammenlikne våre egne styringsorganer med et annet land? Det står ingenting om det i teksten, så håper ikke det blir aktuelt. Lenke til kommentar
gjest11 Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Og er det noen som vet sånn ca. hvor mye man bør skrive på eksamen? Vi fikk ikke beskjed om det.. Lenke til kommentar
privatistsliten Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Er det noen som har en definison på hva kommunale styringsorganer er, evt komme med et eksempel på hva det er? Lenke til kommentar
privatistsliten Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Tror dere vi kan få noe om diskusjonene rundt sammenslåingene av kommunene= Lenke til kommentar
Irmiel Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Er det noen som har en definison på hva kommunale styringsorganer er, evt komme med et eksempel på hva det er? Det står en tydelig definisjon på første side i denne tråden. Det er mulig at vi får noe rundt sammenslåing av kommunene. Vi kan jo få alt innenfor dette temaet, så det er nok lurt å ha litt om det meste. Lenke til kommentar
gjest11 Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Er det noen som har en definison på hva kommunale styringsorganer er, evt komme med et eksempel på hva det er? Hvis du leser litt lenger oppe i tråden, så finner du en definisjon;) Lenke til kommentar
bossengelstad Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Folk som er her og tar i bruk alle disse nyttige linkene må for all del ikkje gløyme å lagre linkene til nettsidene! holdt nesten på å glømme det sjølv. Lenke til kommentar
gjest11 Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Folk som er her og tar i bruk alle disse nyttige linkene må for all del ikkje gløyme å lagre linkene til nettsidene! holdt nesten på å glømme det sjølv. Ja, det er kjempeviktig!! Lett å glemme:/ Lenke til kommentar
privatistsliten Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Er det noen her som bruker boken Fokus: Politikk og menneskerettigheter? Hvilke kap bruker dere? Synes ikke det står noe relevant i noen av kap i den boka Har lest kap 11 som noen linka til fra den andre boka da.. Lenke til kommentar
gjest11 Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Er det noen her som bruker boken Fokus: Politikk og menneskerettigheter? Hvilke kap bruker dere? Synes ikke det står noe relevant i noen av kap i den boka Har lest kap 11 som noen linka til fra den andre boka da.. Jeg har også fokus. Kap.11 er ikke relevant i den boken. Den omhandler noe helt annet, som du sikkert la merke til hvis du leste igjennom:P Mener å huske at det er kap.4+5 som er relevante..men det finner du fort ut ved å bla litt i innholdsfortegnelsen Det ligger en link lenger oppe i tråden til kap.11 som blir omtalt her..så jeg ville lest litt på det også Lykke til Men er det noen som vet hvor langt vi bør skrive på eksamen? Altså om det er sånn at vi minst bør skrive 4 sider f.eks? Lenke til kommentar
privatistsliten Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Ja, jeg mente at jeg hadde lest kap 11. som var linket til i denne tråden, ikke kapittel 11 i fokus boka! hehe ) Men takk for hjelpen Lenke til kommentar
Emilloe Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Ja, jeg mente at jeg hadde lest kap 11. som var linket til i denne tråden, ikke kapittel 11 i fokus boka! hehe ) Men takk for hjelpen Jeg har politikk og Menneskerettigheter og i min bok er kap 2 relevant.. men jeg er ikke sikker på om det er Fokus, står Fagbokforlaget på den Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå