Gå til innhold

Linux NOOB trenger hjelp


Anbefalte innlegg

 

Jeg har en gammel hulk av en bærbar pc som jeg ikke bruker mere, og jeg tenkte at kanskje jeg skulle prøve og installere Ubuntu (11.10?) på den bare for å teste ut.. Men jeg trenger litt hjelp...

 

 

1: Jeg tenkte å buke pcen som en surfe pc, og til musikk/film avspilling og sånt.. ikke noe spill eller noe kontor maskin.. Er ubuntu 11,10 den rette for meg? har forstått at det er vell den som er lettest å begynne med.

 

2: Den gamle hulken av en pc jeg hadde tenkt til dette prosjektet er en gaaaamel hulk! (tror det står en celeron prosessor i den) Så jeg lurer på Er ubuntu et lettdrevet system? vil pcen bli kjappere (står xp på den nå)

 

3: Hvordan innstalere Ubuntu? Jeg har mest lyst å avinnstallere windows på den å bare kjøre linux, Så hva bør jeg gjøre??

 

 

Hvis det finnes et Linux hode her som føler seg kompis nok til å hjelpe meg så hadde jeg tatt hjelpa med stor takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den store bremseklossen er vel egentlig RAM-mengden i maskinen etter min erfaring.

 

Under 1GB med RAM bør nok begrenses til lettere skrivebordsmiljøer enn standard ubuntu/mint. Gjerne som kule-ku skriver Xubuntu eller mint med xfce.

 

XP har som kjent et minimumskrav til 128MB RAM, og klarer derfor å kjøre på gamle maskiner. Har opplevd problemer med å innstallere Linux distroer på maskiner med under 512 RAM.

 

Kanskje trådstarter kan finne ut hvor mye minne (og kanskje hvilken prosessor) han har, så kan vi komme med en mer konkret anbefaling :)

Lenke til kommentar

Pc`en jeg tenkte jeg skulle bruke er en gammel skole pc. Det er en Packard bell Easynote R1050 med en intel celeron M prosessor på 1.50GHz og den har 448mb ram, Rammen kan jeg oppgradere til 1gb hvis jeg roter litt i skuffene hjemme.

Så det er altså ikke en muskelbunt av en maskin dette her.. Så jeg er egentlig ikke så redd om den sku nu bli ødelagt pga prosjektet mitt :p

 

Angående Dualboot.. Er det ikke mulig/Enklere å bare ha linux som eneste operativ system? (Har lyst å reformatere hele harddisken, slik at det bare er linux på den)

 

En annen ting, hvis ikke ubuntu ikke er den beste (distroen??) for en gammel bærbar. Hva bør jeg bruke da som er enkel for en nybegynner,og stabil:P

Lenke til kommentar

Du kan jo gjerne prøve Ubuntu. Det koster deg ikke noe annet enn båndbredde og litt tid.

 

Tror nok at hvis du får innloggingsproblemer at du må velge "Unity 2D" eller hva det nå heter om skjermkortet ikke klarer kravene for å kjøre full Unity oppsett. En vanlig feil er at du bare får bakgrunnsbildet uten at menyene laster. Da er det 3D driveren som ikke fungerer optimalt.

 

Alternativet er Xubuntu eller evnt. en eldre versjon av Ubuntu (10.04 LTS for eksempel) som ikke kjører Unity og krever 3D-akselerasjon.

 

 

Men som sagt er det jo bare å prøve :)

 

edit: under innstallasjonen velger du om du vil erstatte alt på disken eller bare legge til Ubuntu som en dual-boot option. Skal være ganske selvforklarende.

Endret av Melfacion
Lenke til kommentar

Angående Dualboot.. Er det ikke mulig/Enklere å bare ha linux som eneste operativ system? (Har lyst å reformatere hele harddisken, slik at det bare er linux på den)

Jo, det er enklere. Vil du ha noe enkelt og stablit kan jeg anbefale debian. En ulempe at du får eldgammel firefox, men akkurat den skal du vel klare å oppgradere utenom om du vil.

En annen ting, hvis ikke ubuntu ikke er den beste (distroen??) for en gammel bærbar. Hva bør jeg bruke da som er enkel for en nybegynner,og stabil:P

En variant av Ubuntu med et lettere skrivebordsmiljø. Xubuntu er ok, som foreslått. Ev. Debian med klassisk gnome.

Lenke til kommentar

ok takk for tipsene :) Er vell bare å hive seg uti da når jeg kommer hjem..

 

Du kan jo gjerne prøve Ubuntu. Det koster deg ikke noe annet enn båndbredde og litt tid.

 

Tror nok at hvis du får innloggingsproblemer at du må velge "Unity 2D" eller hva det nå heter om skjermkortet ikke klarer kravene for å kjøre full Unity oppsett. En vanlig feil er at du bare får bakgrunnsbildet uten at menyene laster. Da er det 3D driveren som ikke fungerer optimalt.

 

Alternativet er Xubuntu eller evnt. en eldre versjon av Ubuntu (10.04 LTS for eksempel) som ikke kjører Unity og krever 3D-akselerasjon.

 

 

Men som sagt er det jo bare å prøve :)

 

edit: under innstallasjonen velger du om du vil erstatte alt på disken eller bare legge til Ubuntu som en dual-boot option. Skal være ganske selvforklarende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...