Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Inkassosalærer , 1 purring og så inkasso

Lumpness

Anbefalte innlegg

Opprinnelig faktura på 406,00

Inkassosalær etter 1 purring = 481,25

Tot = 881,25

Hater å få slik i postkassen da jeg er ganske på vakt når det kommer nye faktura , men denne har jeg da ikke mottatt noe purring på, inkassoselskapet sier det var de som sendte purring og inkassovarsel.

Men kan de kreve mer i inkassosalærer en den opprinnelige hovedstolen var på ?

den er betalt nå idag, det er bare så forbitrende surt at jeg ikke har motatt purring, og så får jeg inkassosalærer på mer en det hovedbeløpet er på. Rimelig urettferdig. En kan ikke vite noe en ikke er informert om, som da i denne saken blir at jeg aldri fikk noe purring på faktura.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her finner du informasjon om salærsatsene: http://www.inkasso.no/dokumenter/Inkassosatsene%2001%2001%202011.pdf

For meg ser det ut som om kravet du har fått inkluderer salærsats for krav til og med 2.500,- pluss purregebyr samt renter for forfalt betaling.

Så lenge 1. gangs purring tydelig er merket inkassovarsel og har 14 dagers betalingsfrist kan kravet sendes til inkassoselskap for innkrevning. Da påløper salær i tillegg til purregebyr.

Inkassoloven § 9. Inkassovarsel og betalingsfrist

Før en inkassator kan sette i verk inkassotiltak, skal fordringshaveren eller inkassatoren

a) etter kravets forfall ha sendt skyldneren skriftlig varsel på papir om at inkasso vil bli satt i verk, og

b) i varslet ha gitt skyldneren en betalingsfrist som må ha løpt ut uten at beløpet er betalt.

Fristen for betaling etter første ledd skal være minst 14 dager regnet fra det tidspunkt da varslet ble sendt. Betalingen skal anses å ha skjedd innen fristen dersom betalingsoppdraget er mottatt av bank innen fristens utløp.

Hvis du ikke har fått denne purringen må leverandøren av den opprinnelige fakturaen bevise at purring er sendt ut og at den følger formelle krav for å kunne sendes over til inkassokrav.

Skriv til inkassoselskapet at du har innsigelse på kravet grunnet uteblitt purring - da stoppes innfordringsprosessen. Henvend deg til den som opprinnelig skulle ha sendt deg purringen og etterlys denne.

Hvis de kan bevise at purring er sendt ut er du pliktig til å betale enten du har fått den i postkassa di eller ikke. Du har tross alt hele tiden hatt den originale fakturaen å forholde deg til, med frister for innbetaling der.

Hvis det går så langt er det beste du kan gjøre å forhandle med leverandøren om direkte innbetaling av det utestående beløpet med renter og gebyrer til dem mot at de dropper inkassokravet - i mange tilfeller er de opptatt av å få inn utestående pengebeløp så raskt som mulig, og salærsatsene tilfaller uansett inkassoselskapet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...