Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan gå videre med livet etter "alkis-stempel"?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Vil ikke ramse opp min bakgrunn, men jeg har høyt alkoholforbruk. I cirka 2 års tid har jeg blitt betraktet som alkis her i bygda. Og jeg har alkoholproblemer, ja. Men hvordan kan jeg bli kvitt denne "stempelen" som alkis? Det plager meg mye, og jeg har mistet de fleste vennene mine pga. det...Jeg hater meg selv som ikke kan motstå fristelsen for å gå på polet...

Postet av anonym: 41bc5f6237ffed7094cdda16c0a72e0b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lagt merke til at bygda elsker å snakke om meg. Det har faktiskt skjedd meg at ukjente personer har kommet bort til meg og sagt at jeg burde roe meg ned med drikkinga, og at de har hørt snakk om mine alkoholproblemer. Og en av dem kjenner jeg nå, men han er ikke mye bedre selv når det gjelder alkohol. Men han virker ha greid seg unna denne "stempelen" tross alt.

Flytta herifra? Nei, det er vel å ta i for hardt. Vil på en eller annen måte prøve å bevise at jeg er et bedre menneske.

TS

Postet av anonym: a8eb7c576ec6ca6d6786248822cacd2b

• Liker 1
Lenke til kommentar

Få deg jobb på den lokale butikken etc, og vær edru hverdang, altså da kan jo folk selv se at du ikke er noen alkis for pokker!

Har prøvd å få meg jobb, men det er ikke så lett. Har ingen utdannelse og alkisryktene har vel kansje gått ut til arbeidsplassene også. Og hvem vil ansette en fyr som blir kalt alkis?

TS

Lenke til kommentar

Hvor gammel er du?

Det kan nok være vanskelig å bli kvitt det stempelet om du faktisk er en alkoholiker. Hvis du har lyst til å slutte å drikke, kan du få hjelp, og være åpen om det. Da vil ikke folk se på deg på den samme måten som de gjør nå. Da ser dem jo at du faktisk prøver å endre dine dårlige vaner. Om ikke det er aktuelt, kan du jo alltids holde deg edru når du er utenfor heimen slik at ingen ser deg dritings.

Lenke til kommentar

Det du trenger er en ny alkis i bygda som er verre enn du noensinne var. Småsamfunn er fullt av roller de trenger folk til å fylle, og inntil videre virker det som du dessverre er alkisen.

Så er det også tross alt betre å være alkisen, enn mye annet! Der kommer massemorderen for eksempel, eller, nei det fleste bygder har vel ikke behov for å fylle slike roller.

...men det fyller nok gjerne ut roller, slik at dem selv slipper lettere unna! F.eks er det sikkert mange andre som drikker litt for mye å bygda også, men dem slipper unna kritikk fordi dem skylder hele bygdas alkoholproblem på 1.person, nemlig alkisen.

Lenke til kommentar

Hvor gammel er du?

Det kan nok være vanskelig å bli kvitt det stempelet om du faktisk er en alkoholiker. Hvis du har lyst til å slutte å drikke, kan du få hjelp, og være åpen om det. Da vil ikke folk se på deg på den samme måten som de gjør nå. Da ser dem jo at du faktisk prøver å endre dine dårlige vaner. Om ikke det er aktuelt, kan du jo alltids holde deg edru når du er utenfor heimen slik at ingen ser deg dritings.

Så gammel er jeg ikke, er bare 19. Snart 20. Jeg har ikke lyst til å slutte med drikkinga, men har lyst til å drikke mindre. Har løyet for folk og sagt at jeg drikker mindre nå enn før. Det er ikke sant, jeg unngår å være ute blant folk når jeg er merkbart alkoholpåvirket. Derfor tror noen at jeg drikker mindre, men alkis-stempelet er fortsatt der.

TS

Lenke til kommentar

Hvor gammel er du?

Så gammel er jeg ikke, er bare 19. Snart 20. Jeg har ikke lyst til å slutte med drikkinga, men har lyst til å drikke mindre. Har løyet for folk og sagt at jeg drikker mindre nå enn før. Det er ikke sant, jeg unngår å være ute blant folk når jeg er merkbart alkoholpåvirket. Derfor tror noen at jeg drikker mindre, men alkis-stempelet er fortsatt der.

TS

Snodige greier, i den alderen blir de fleste stolt av å bli kalt alkis. I alle fall hvor jeg kommer fra :p

Har ingenting mer vetig å si. Eneste du kan gjøre er slutte å overdrive alkohol inntaket.

Lenke til kommentar

Hvor gammel er du?

TS

Snodige greier, i den alderen blir de fleste stolt av å bli kalt alkis. I alle fall hvor jeg kommer fra :p

Har ingenting mer vetig å si. Eneste du kan gjøre er slutte å overdrive alkohol inntaket.

Stolt av å bli kalt alkis...Hvordan kan noen bli stolt av noe som påvirker både den psykiske og fysiske helsa negativt? Må være svært merkelige mennesker der du bor.

Ja. Men det er ikke så lett å slutte med det overdrevne alkoholinntaket. Har prøvd før.

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar

En god start er å bruke kreftene på det som er viktig, og ikke sånt vås som sladder.

Hva synes du selv? Er du en alkoholiker? Er du slem eller ufyselig når du har drukket?

Om du skal gå rundt å bry deg om hva folk tenker og mener om deg, har du større problemer en et dårlig rykte.

Vær deg selv, vær fair, vær snill og vær ærlig... ja, også kan det være lurt å ikke pisse i blomsterbedet til naboene om du skulle finne på å være full en kveld ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...