Gå til innhold

Raskt spm angående hovedkort

Macklemore

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det skulle jeg tro. De fleste produsenter bruker AMI bios som har denne muligheten.

Trenger forøvrig ikke Black Edition for å overklokke, men må ha det for å endre multiplier på CPU. Som jo er en stor fordel ved klokking av CPU. Tenkte bare å ta det med :)

Lenke til kommentar

Vet lite om hovedkortet du linker til, men jeg har litt er erfaringer på overklokking med Asus M4A78 PRO med en AMD athlon X2 250 klare jeg fint 3,33 Ghz, så økte jeg til 3.40 ghz på 1.25 volt.

Etter noen måneder begynte å prosessoren å bli dårligere og mere ustabil.

Så med mindre jeg fikk en dårlig utgave der, kjølingen var mere tilstrekelig var godt under 50 grader på hard belasting.

Nå siers hovedkortet jeg har skal være dårlig, har prøvd å overklokke AMD X6 1055t opp mot 3.3 Ghz men det feiler, så nå er det slutt på å kunne overklokke det hovedkortet siden jeg får "Overclocked failed" hver gang jeg øker 1 FSB selv om volten feiler nå, det gjorde den ikke før.

Så med mindre hovedkortet er helt elendig, så vil jeg mene AMD er ikke særlig egnet til overklokking generielt, bulldozeren kan være noe, eller kanskje en AMD X6 1055t men ellers bør du styre unna overklokking, siden jeg har dårlig resultat her. Black edition, kan også være noe å overklokke, men ikke regn å kunne måle deg mot bulldozeren til AMD uten å forkorte levetiden dramatisk.

Gigabit kan være i noen tilfeller greit, men skal du overklokke mye, vil jeg anta asus er langt bedre. Mend et finnes untak f.eks det hovedkortet jeg har. Som er det dårligste hovedkortet sammen med Asus M2N-E.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Problemet hos AMD er rett og slett om spenningssystemet til CPUen holder, billige hovedkort har ett elendig system og forsøker du kan du risikere at hovedkortet sier poff.

Det har ikke jeg opplevet, men at du får "overclocked failed press F1 to recovery to default" eller svart skjerm kan godt hende du får, etter hvert om og at hovedkortet blir dårligere og mere ustabilt med tiden.

I mitt tilfelle var det slik, men ja det kan jo varer også, i noen tilfeller kan hovedkortet bli veldig varmt og i verstefall smelte men ja kjøper man hovedkort av litt kvalitet bør det gå bra. Men alltid mindre overklokking bør gå. Men det kan selvsagt også være tilfeldig.

Muligens i noen tilfeller kan man bytte cipset kjøleren på hovedkortet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Problemet hos AMD er rett og slett om spenningssystemet til CPUen holder, billige hovedkort har ett elendig system og forsøker du kan du risikere at hovedkortet sier poff.

Det har ikke jeg opplevet, men at du får "overclocked failed press F1 to recovery to default" eller svart skjerm kan godt hende du får, etter hvert om og at hovedkortet blir dårligere og mere ustabilt med tiden.

I mitt tilfelle var det slik, men ja det kan jo varer også, i noen tilfeller kan hovedkortet bli veldig varmt og i verstefall smelte men ja kjøper man hovedkort av litt kvalitet bør det gå bra. Men alltid mindre overklokking bør gå. Men det kan selvsagt også være tilfeldig.

Muligens i noen tilfeller kan man bytte cipset kjøleren på hovedkortet.

ASUS-hovedkort har innebygd beskyttelse mot overspenning og overstrøm. Det som skjer da er at CPU klokkes ned for å redde hovedkortet, som igjen fører til dårligere ytelse.

Chipsets blir ikke varme i dag, AM-plattformen har hatt minnekontroller på brikka hele tida, og etter Core 2 duo er det meste av IO-funksjonene gjort på prosessoren hos Intel. Chipsetkjøling er altså ikke nyttig med mindre du går for ekstrem overklokking.

Det hovedkortet Gurre97 har funnet har et 4+1-faset VRM, uten kjøling. Dette er ikke noe å overklokke på.

Lenke til kommentar

Det hovedkortet Gurre97 har funnet har et 4+1-faset VRM, uten kjøling. Dette er ikke noe å overklokke på.

Hva mener du med det? Dårlig funksjoner i bios eller blir rask ustabilt?

Voltage Regulator Module

Det betyr at strømforsyningen er svak og tåler ikke stort mer enn 125W om man er heldig. 6+1 eller 8+1 er langt mer ønskelig om man skal overklokke.

Lenke til kommentar

Er det beskyttet så skjer det som Arni beskriver, men er det ett billig MSI hovedkort for eksempel som mangler dette, ja da går du utenfor specsene.

Amperen i disse spenningsregulatorene stiger over det de er designet for og ting går varmt og sluttresultatet at dette sier poff og hovedkortet er skrot.

Eller en dyr papirvekt om du vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...