LogiT3x Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Hei! Eg har no satte meg til rette og har prøvd å overclocke cpu-en min. Eg følgde dette "oppsettet" som eg fant på nettet: "AI Overclocker Tuner: [Manual] CPU Ratio: [20] Speed-step: [disabled] BLCK Frequency: [200] PCIE Frequency: [100] DRAM Frequency: [DDR3-1603 MHz] UCLK Frequency: [3208] QPI Link Data Rate: [7218] DRAM Settings: 7-7-7-24 timings 1.64v Voltages: Vcore [1.275] CPU PLL Voltage: [1.88] QPI/DRAM Core Voltage: [1.275] DRAM BUS [1.64] Rest on auto CIE Support: [Dissabled] Load-Line Calibration: [Auto] CPU Differential Amplitude: [Auto] CPU Clock Skew: [Auto] CPU Spread Specrum: [Disabled] IOH Clock Skew: [Auto] PCIE Spread Spectrum: [Dissabled] " Rørte ikkje noko med DRAM-en sidan det var cpu-en eg skulle overclocke. Det som er, er at eg fekk den til 4ghz, greit da.. men eg har ikkje rørt noke med volten. Kor mykje har volten å seie for dei instillingane eg gjorde på cpuen utan å røre volten som sagt? Må eg røre volten, eller korleis er det? (Er ikkje så erfaren med overclocking.) (PS: Instillingane på volten inni biosen min står enda på auto.) Sidan eg ikkje har rørt noko med volten, vil det gå utuver "performancen" til cpuen? Vil det evt skje noko i det heile tatt utan å røre den? Beklager at det vart ein del spørsmål, men eg vil så gjerne veta dette Lenke til kommentar
greenman Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Etter min erfaring får du blåskjerm når du stresser en CPU med for lav spenning (0x0124) Prøv å kjør en stresstest å se hva som skjer. Lenke til kommentar
LogiT3x Skrevet 22. november 2011 Forfatter Del Skrevet 22. november 2011 Okei, men korleis kjører eg ein stresstest då ? :S Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Du laster gjerne ned et syntetisk testprogram som belaster cpu ca 100%. Program type Prime 95. Bare en ting til slutt. Folk som roter med pc og ikke vet hvordan dem bruker google.no burde etter mitt skjønn ikke tukle med overklokking Lenke til kommentar
LogiT3x Skrevet 22. november 2011 Forfatter Del Skrevet 22. november 2011 Ookei, takker for den, det var veldig snilt av deg. Lenke til kommentar
vitty Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Hei Bjørnar Det hadde vært fint å høre litt mer om hvilken hardware du Har. Da hovedsakelig hovedkort, minne og cpukjøler. Før du gjør noe mer ville jeg funnet meg et maskinvaremonitoreringsprogram( program som sjekker temp på komponentene dine). Som regel skal det gå greit uten da pc'n skal slår seg av når den blir varm, men da vet du hvorfor. Ikke helt utenkelig at du klarer 4ghz stabilt uten å forandre spenning men ikke så sannsynlig, så ville som tidligere nevnt stressa cpu, mens jeg monitorerte den. Hvis temperaturen kravler så mye over 85 grader ville jeg vært forsiktig. Videre er det verdt å nevne at minnet klokker seg opp i takt med prosessoren, noe som også kan skape stabilitetsproblemer. Også greit med et program som gir deg faktiske tall på overklokken din, delvis at du faktisk får den hastigheten du ønsker. Så 3 programmer du trenger: Prime 95 er et godt alternativ til stresstesting. Cpu-z er et fint program til å sjekke overclocking din, da Windows ofte kan gi deg feil svar ( vet ikke om det sier deg noe, men Windows klarer ikke å få med seg alle multiplyerne) Realtemp har jeg ikke brukt selv men det skal være et godt alternativ. Til slutt er det en stund siden jeg selv lekte meg med min i7-920 så vil på forhånd beklage evt. Feil og mangler. Lenke til kommentar
LogiT3x Skrevet 22. november 2011 Forfatter Del Skrevet 22. november 2011 Hei Bjørnar Det hadde vært fint å høre litt mer om hvilken hardware du Har. Da hovedsakelig hovedkort, minne og cpukjøler. Før du gjør noe mer ville jeg funnet meg et maskinvaremonitoreringsprogram( program som sjekker temp på komponentene dine). Som regel skal det gå greit uten da pc'n skal slår seg av når den blir varm, men da vet du hvorfor. Ikke helt utenkelig at du klarer 4ghz stabilt uten å forandre spenning men ikke så sannsynlig, så ville som tidligere nevnt stressa cpu, mens jeg monitorerte den. Hvis temperaturen kravler så mye over 85 grader ville jeg vært forsiktig. Videre er det verdt å nevne at minnet klokker seg opp i takt med prosessoren, noe som også kan skape stabilitetsproblemer. Også greit med et program som gir deg faktiske tall på overklokken din, delvis at du faktisk får den hastigheten du ønsker. Så 3 programmer du trenger: Prime 95 er et godt alternativ til stresstesting. Cpu-z er et fint program til å sjekke overclocking din, da Windows ofte kan gi deg feil svar ( vet ikke om det sier deg noe, men Windows klarer ikke å få med seg alle multiplyerne) Realtemp har jeg ikke brukt selv men det skal være et godt alternativ. Til slutt er det en stund siden jeg selv lekte meg med min i7-920 så vil på forhånd beklage evt. Feil og mangler. Hei:) Hardwaren min: prosessor er som nevnt tidlegare: intel core quad i7 930 2.8ghz (default/standard) minne/ram: Corsair Dominator 6 GB DHX+ DDR3 1600MHz (6x1gb pr. brikke/mudule) hovudkort: asus p6t se Men altså: såå eg bør auka volten litt etter kvart som eg går oppåver? (Eg tok tilbake til standard instillingar sidan eg ikkje var heiilt sikker på om ein må auka volten på cpu-en). Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 IntelBurntest og Coretemp er alltid en god kombinasjon for å finne en levelig overklokk. Stress med Intel Burn Test og overvåk temperaturer med Coretemp, IBT er ekstremt god på å oppdage ustabile overklokker og kan ofte finne ut om en klokk er ustabil innen 5 minutter. Prime95 er en god langtidstester med blend-funksjonen, bruk denne for å teste over lengre tid som 5-24 timer. I de aller fleste tilfeller må du øke spenningen når du overklokker, men det er ikke sikkert du trenger å gjøre det på din prosessor for å nå 4 GHz. Viktig å vite er at alle prosessorer overklokker forskjellig: Jeg har en i5-750 som ikke lar seg overklokke til 4.0 GHz før jeg gir den 1.43V stabilt Jeg har prøvd en i7-920 som lot seg overklokke til 4.2 GHz på 1.25V stabilt Begge prosessorene nevnt pleier å klokke til ca 4 GHz, men jeg har her to ekstremtilfeller med et rimelig dårlig eksemplar og et bra eksemplar. Om spenning må økes i ditt tilfelle er altså vanskelig å si noe fornuftig om, og de som sier noe annet har ikke peiling. Lenke til kommentar
LogiT3x Skrevet 23. november 2011 Forfatter Del Skrevet 23. november 2011 Okei, det var akkurat det eg ville veta:). Såå i teknisk sett så trenger eg ikkje å stille på volten så lenge eg veit/sjekker om systemet kjører stabilt med å teste med dei programmene som du nevnte ? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Okei, det var akkurat det eg ville veta:). Såå i teknisk sett så trenger eg ikkje å stille på volten så lenge eg veit/sjekker om systemet kjører stabilt med å teste med dei programmene som du nevnte ? Så lenge du ikke kjører auto på Vcore, så er det meste greit. Lenke til kommentar
LogiT3x Skrevet 23. november 2011 Forfatter Del Skrevet 23. november 2011 Okei, det var akkurat det eg ville veta:). Såå i teknisk sett så trenger eg ikkje å stille på volten så lenge eg veit/sjekker om systemet kjører stabilt med å teste med dei programmene som du nevnte ? Så lenge du ikke kjører auto på Vcore, så er det meste greit. Eg kan ikkje finna nokon plass der det står "Vcore"... Bilde som ved legg: Men kan det vere "CPU Voltage" som er Vcore-en der eg evt skal stille på spenningen (volten)? Lenke til kommentar
helsten2 Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Wikipedia: CPU core voltage Lenke til kommentar
LogiT3x Skrevet 23. november 2011 Forfatter Del Skrevet 23. november 2011 Wikipedia: CPU core voltage Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Okei, det var akkurat det eg ville veta:). Såå i teknisk sett så trenger eg ikkje å stille på volten så lenge eg veit/sjekker om systemet kjører stabilt med å teste med dei programmene som du nevnte ? Så lenge du ikke kjører auto på Vcore, så er det meste greit. Eg kan ikkje finna nokon plass der det står "Vcore"... Bilde som ved legg: Men kan det vere "CPU Voltage" som er Vcore-en der eg evt skal stille på spenningen (volten)? CPU Voltage... Lenke til kommentar
LogiT3x Skrevet 24. november 2011 Forfatter Del Skrevet 24. november 2011 Så då trenger eg ikkje i hovudsak å stille på noko anna enn cpu voltage ? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Så då trenger eg ikkje i hovudsak å stille på noko anna enn cpu voltage ? I hovedsak ikke nei. Lenke til kommentar
LogiT3x Skrevet 24. november 2011 Forfatter Del Skrevet 24. november 2011 Okei, takker for svar:) og takker til alle som har bidratt med svar (Merker tråden som løst ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå