Gå til innhold

Er liberal og liberalistisk økonomisk politikk det samme?

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Det er nok ingen norske stortingspolitikere som offisielt er liberalister, men med tanke på at toppolitikere i Frp reiser på Tea Party-konvensjoner i USA og inviterer Tea Party-ledere og republikanere til å holde taler på sine landsmøter, er det grunn til å tro at den høyreorienterte sosialdemokratiske fasaden til Frp er en bløff. Partiformann Siv Jensen har også innrømmet at hennes favorittforfatter er Ayn Rand. Det samme gjelder omtrent alle Fpu-ere.

Jeg følger en del Fpu-ere på Twitter, og dette er temmelig ekstreme personer som sympatiserer med Tea Party, ønsker Fox News til Norge, og anser amerikanske democrats som marxister. Det er vanskelig å se hvordan deres ekstreme synspunkter kan forenes med Frps fanesak, som er å styrke eldreomsorgen.

Mange FrPere sympatiserer også med Ron Paul, blant andre Stortingsrepresentantene Jørund Rytman, Ulf Lerstein og Jan Arild Ellingsen.

Siv Jensen og andre ledere i FrP må av og til si ting som appelerer til massene, selv om det kanskje ikke er noe som kommer til å bli en realitet. F.eks. kan FrP finne på å si ting som hinter om økt kvalitet på offentlige tilbud og økt offentlig pengebruk, mens de i realiteten ønsker å kutte ned på satens rolle i samfunnet på lang sikt.

Mye av FrPs politikk er nødvendig og vikitig å få gjennomført, spesielt økonomisk sett ved å kutte ned på staten og bygge privat sektor, slik at vi har noe mer å leve av enn oljefondet, nav og kommunen etter at oljealderen er over. Dette krever naturligvis upopulære handlinger som en mer konkurransedyktig pensjon, trygd og lønningspolitkk som gjerne er upopulær i et land der alle forventer å få alt gratis i hytt og pine av staten, servert på et sølvfat resten av livet. Å rope ut alle FrPs ønsker om å bedre landet vårt ville vært politisk selvmord med tanke på denne totalt urealistiske velferdsstaten vi har i dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Mye av FrPs politikk er nødvendig og vikitig å få gjennomført, spesielt økonomisk sett ved å kutte ned på staten og bygge privat sektor, slik at vi har noe mer å leve av enn oljefondet, nav og kommunen etter at oljealderen er over. Dette krever naturligvis upopulære handlinger som en mer konkurransedyktig pensjon, trygd og lønningspolitkk som gjerne er upopulær i et land der alle forventer å få alt gratis i hytt og pine av staten, servert på et sølvfat resten av livet. Å rope ut alle FrPs ønsker om å bedre landet vårt ville vært politisk selvmord med tanke på denne totalt urealistiske velferdsstaten vi har i dag.

Har du noe tall på hvor mange arbeidsplasser i privat og offentlig sektor som er skapt under denne og forrige regjering? Har du noe tall på hvor mange bedrifter det er startet i privat sektor i samme periode av de to alternativene?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Nei. Men jeg vet om et parti som har sørget for å øke det offentlige til ufattelige 840.000 offentlig ansatte, noe som er uhørt i et land med 5 mill. innbyggere. Noe som er en økning på 110.000, tilsvarende cirka 15 prosent siden 2005. Og den samme gale veien fortsetter nå i dag. Dette spiser opp hele oljefondet. Mye av det private er også bygget opp rundt oljeindustrien. Hva skal våre barnebarn leve av? Oljefondet heter Statens pensjonsfond. Altså er det til for å betjene pensjonene til det som mest sannsynlig er over en million pensjonister langt ut i fremtiden.

Snapshot_2012_10_09_11_54_04.png

AC9027.png

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Derfor har Sv den mest ansvarlige skattepolitikken for en økonom. Partiet vil øke dagens skattenivå for å kunne møte fremtidige pensjonsforpliktelser. Arbeiderpartiet vil videreføre dagens skattenivå som er en videreføring av skattenivået fra Bondevik II, mens de andre partiene vil gi større eller midre skatteletter.

Er det vanlig av deg å produsere figurer uten kilde?

For øvrig minner jeg om følgenede:

Finansdepartementet Statens pensjonsfond

Norges Bank Investment Management: Statens pensjonsfond utland

Folketrygdfondet

Ikke avspor mitt spørsmål om antall ansatte i offentlig sektor. Jeg gjentar,

Kjenner du et norsk parti som ikke ville opprette et oljefond, men som nå dilter etter andre partier?

eller er (var) du virkelig ikke klar over dette, siden du svarte nei?

Lenke til kommentar

Siv Jensen og andre ledere i FrP må av og til si ting som appelerer til massene, selv om det kanskje ikke er noe som kommer til å bli en realitet. F.eks. kan FrP finne på å si ting som hinter om økt kvalitet på offentlige tilbud og økt offentlig pengebruk, mens de i realiteten ønsker å kutte ned på satens rolle i samfunnet på lang sikt.

Synes du dette er greit? Er det greit at et parti rett og slett lyger til velgerne, og presenterer sin politikk som det stikk motsatte av hva den virkelig er?

Hadde du presentert et produkt til en forbruker på denne måten, hadde du blitt straffeforfulgt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Synes du dette er greit? Er det greit at et parti rett og slett lyger til velgerne, og presenterer sin politikk som det stikk motsatte av hva den virkelig er?

Hadde du presentert et produkt til en forbruker på denne måten, hadde du blitt straffeforfulgt.

Det kalles politikk. Alle gjør det, og aller verst er AP.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Nei, arbeiderpartiet et mest forutsigbart. De har alltid prioritert velferdsstat fremfor skattelette og full sysselsetting. I tillegg har Norge nå verdens mest solide statsfinanser.

Lenke til kommentar

Noe som igjen fører til en alt for stor stat der pensjoner alene vil sluke hele oljefondet. En for stor stat kommer til å bli en byrde for de som skal sponse den.

Løgner fra AP er som oftest det de kommer med før valg, som f.eks. barnehageplass og sykehjemsplass til alle og fulle svømmebasseng. Det som må til er private alternativ der folk kan få valgfrihet og bedre konkurranse omkring plassene, som igjen vil øke kvaliteten. Da blir det også flere plasser.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg vet at du mener det. Jeg mener tvert imot at der ikke er et eneste sosialsitisk parti på det norske stortinget.

Er Sv et sosialistisk eller småborgerlig parti?

Jeg personlig mener at selv om Sv har sosialistisk i navnet, er det ikke et sosialistisk, men småborgerlig parti. Ingen norske partier er for kommandoøkonomi eller statlig eierskap i så stor skala som man forbinder med sosialisme. Kraftsoslialistene i dag er FrP, Høyre og Ap som iverer mest for å starte eller utrede oljeboriing i Lofoten og Vesterålen. Kraftsosialisme ble forbundet med arbeiderpartiet den gang de så KW timer i hver eneste foss. Nå er det de tre nevnte partier som ser energi i hver eneste dråpe olje.

Jeg ønsker ikke noen lengre debatt om dette. Vi får være uenige om å ha fundamentalt ulikt syn på dette, du som anarkist og jeg som liberal sosial demokrat (grunnen til at jeg kaller meg liberal sosial demokrat er at i de fleste sakene der jeg er uening med Ap er jeg enig med Venstre).

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest Slettet+9871234

På tide å minne om denne tråden samt disse

Anarko kapitalisme - nok et uopia

Mandat for lederskap. Liberalistisk opplegg til katastrofe.

trådene siden flere tråder med samme tema dukker opp.

Jeg lever så godt jeg kan etter prinsippet:

Don't Repeat Yourself = DRY

Dermed finnes mitt syn på dette i denne og de lenkede trådene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...