Jann - Ove Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 (endret) Jeg tror at den økte utforkjøringsstatistikken for biler med 4x4 kommer av at gjennomsnittsvekten på biler med 4x4 er høyere, og at tyngre klosser glir lengre når de først glir. Framhjulsdrift + ESP som slår inn tidlig er en fin kombinasjon. Ikke nødvendigvis det mest morsomste, men sikkert, uten ekstrakostnaden som skikkelig 4x4 medfører. Man skal ikke kjøre så fort at man ender opp med skrens på alle 4 hjula på vanlige veier. Skjønner man ikke hvorfor, så har man ingenting på veien å gjøre. Selv om man vet hvordan man skal håndtere en firehjulsskrens, og mener at man har kontroll, så kan man ikke vri seg unna at man stjeler av sin egen sikkerhetsmargin når man lar det skje. (Og da også sikkerhetsmarginen til alle andre på veien.) Det beste på glatt vei er gode dekk og en bil man er vant med. Endret 29. november 2011 av Jann - Ove 2 Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Jeg skjønner ikke helt hvordan man kjører hvis man får skrens på alle 4 hjula... Jeg har til tider kjørt hardt med både RWD og 4WD, og hvis 4WD slipper så er det bare å styre den retningen man vil å gi full gass så henter den seg inn... På vanlig vei får jeg aldri skrens i fartsgrensen uansett føre.. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Det er rette måten å hente inn en 4wd med skrens på alle hjula det, men med den siste komentaren din kan jeg garantere deg at når det først skjer så er du førstemann ut i grøfta Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Jeg har testet FWD i form av Peugeot, Kia, Kia og Opel. Har kjørt RWD i form av BMW Og 4wd i form av 3 forskjellige subaruer. Kan si det at en velbalansert BMW funker mye bedre på glatta enn det Peugeoten og Kia'ene gjorde. Opelen var den beste FWD bilen jeg har kjørt på glatt føre. Det var en 87 modell vectra... Nå venter jeg bare på at snøen skal komme, slik at jeg kan nyte godt av 4trekken min Og jeg skal innrømme at i fjord på slutten av vinteren, så gjorde jeg det ALLE med 4wd gjør.. Jeg satte meg fast Men har ikke hatt no problemer i svinger med 4wd, var ikke no problem med RWD heller, men FWD, skal gjøre alt med forhjulene, den skal liksom få kraft ned på bakken fra hjulene via forhjulene, den skal svinge med forhjulene, så det blir liksom lite til overs når det først skjer noe. Og nå hadde jeg lite å tilføye, for jeg er for trøtt til å huske alt jeg skulle skrive xD Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Selv om en FWD-bil gjør alt med forhjulene, så skal den bare gjøre én ting om gangen. Brems inn mot svingen, sving og gi gass ut av svingen. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Men igjen, så har en fwd bil mest vekt over hjulene der hvor ting skjer, så det er somregel større sjangs for at rumpa kommer og da er det i de fleste tilfeller bare å mate høyrepedalen bittelitt Og motorbrems på en fwd kan bli ganske jævelig hvis ikke du er klar over det Kompis av meg bomgirte, skulle i fjerde og traff andre = full lås på forhjulene og rett fram, men han tenkte heldigvis og planta clutchen og fikk tatt seg inn Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Førerfeil kan man aldri forsikre seg mot. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Nei, og motor/drivverkbrems har jeg opplevd på RWD, en bmw som sagt, og det kan komme litt brått på det og på glatta På 4wd er det jo helt jævelig om man låser alle 4 pga motorbremsing, men det skal så mye til at alle hjulene er på så glatt underlag samtidig, så jeg har bare fått det til en gang Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå