Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hva er best på vinterføre og glatt vei?


Hei Sveis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bremselengden er IKKE nødvendigvis den samme. Drivverket på en firehjulstrekker kan være med på å fordele bremsekraften, slik at total stoppevne kan bli litt bedre. Virkningen av dette er veldig variabel da i forhold til underlag/grep og konstruksjon av drivverket.

Lenke til kommentar

Når det er snakk om bremselengder i denne sammenhengen, så er det panikkbrems man snakker om. Da tror jeg nok at de fleste uansett smeller inn både clutch og brems samtidig.

 

Faktum er at dekkene du bruker spiller en mye større rolle enn hvilke hjul som driver bilen når det kommer til bremselengde - ergo har det i praksis ingenting å si om det er RWD, FWD eller AWD.

 

Jeg stiller meg også tvilende til påstanden om at AWD-biler har bedre grep i sving. Dekkets friksjon mot veien er lik uansett, og så lenge man er forsiktig med gassen har ikke drivhjulene noe å si.

 

Hvis X bil med RWD begynner å skli i 80 km/t uten pådrag, vil også Y bil med AWD gjøre det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Drivverket på en firehjulstrekker vil være med på å fordele bremsekraften uavhengig av clutchens posisjon, men ja, i ren stoppevne er dekkene viktigere.

 

Når det gjelder grep i sving kommer AWD til hjelp ved "aktiv" kjøring. På snøføre hentes maksimalt grep gjerne på hjulspinn. I en situasjon der du umiddelbart trenger maksimalt grep i en sving vil spesiellt en AWD kunne dra nytte av å provoseres til overstyring, for så å bruke motorkraft og dermed en del av dekkets langsgående grep til å holde nesen inn mot senter av svingen.

Lenke til kommentar

Igjen: Motstand i drivverk og motorbrems har så lite å si i 99,9 prosent av tilfellene at man kan se bort fra det som en faktor. Ergo har ikke hjuldrift noe som helst å si på stoppdistanse. Hvis man skal begynne å snakke om sånne ting, kan vi like godt si at min bil stopper raskere enn din fordi jeg bruke en olje med høyere viskositet i motor og diff.

 

Grep i sving er fortsatt grep i sving. Grep betyr per definisjon at hjulene IKKE spinner. Det er vel ingen som har nektet på at en bil som spinner på fire hjul vil ha mer fremdrift enn en som spinner på to. Likevel har det ingenting med grep å gjøre, da grepet i såfall er borte.

 

Det beste er ikke å sladde når det kommer til fart heller. Hvis du vil ha fart kjører du så rett som mulig i alle tilfeller. Hvis du tar en kikk på rally, så ser du fort hva som er mest effektivt. Loeb kjører veldig lite dramatisk med så lite sladd som mulig, mens Solberg kjører som regel mer "publikumsvennlig". Hvem vinner?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Motstand i drivverk har ingenting med dette å gjøre. Det som skjer i praksis er at når et hjul bremses mer enn det har grep til begynner det å rotere saktere enn de andre hjulene. På biler som f.eks Subaru som bruker vanlige bremsa senterdiffer, vil diffbremsen forsøke å oppnå lik hastighet. Dermed vil reduksjonen i hastighet på hjulet som er iferd med å låses gi en kraftoverføring gjennom drivverket slik at noe av den overflødige bremsekraften fordeles på de resterende tre hjulene. Effekten av dette er avhengig av drivlinjens konstruksjon. Jeg har sett Caraveller stå å spinne på bakhjulene på betong fordi bremsetestern trakk rundt framhjulene (gjerne med motoren av). Det sier noe om hvor stor kraftutlikning som skjer gjennom drivverket

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du sier om grep i sving avslører at du ikke har erfaring med dette. Jeg har selv erfaring fra generell "sportslig kjøring" uten å utdype det mer, jeg har også kjørt både på bane OG isbane. Jeg er godt kjent med mange av teknikkene som benyttes i bilsport og jeg bruker flere av dem selv på gata. Uansett, det var snakk om kjøring på snø, ikkesant? I rally går det omentrent like bredt for alle på snø. Grunnen har jeg nevnt ovenfor, man bruker motorkraft og langsgående grep i dekkene for å hindre bilen fra å ikke følge kurven man ønsker. Legg merke til inngangene mot svingene i rally. Der gjør de gjerne først en enkel eller en dobbel scandinavian flick for å sette bilen i rotasjon den vegen man skal svinge, så bruker man motoren for å holde bilen på plass langs den linjen man ønsker. Mot slutten av svingen utnytter man høydeforskjellen mellom apex og exit ved å redusere sladden og bruke mer av motorkraften til framdrift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig firehjulsdrift for best mulig fremkommelighet. Ned en glatt bakke har det ikke noe å si.

 

I bratt bakke har det mye å si, både opp og ned.

Du kan bremse på motoren nedover og ha mye bedre kontroll enn med bare forhul.

Dette er avhengig av hva man kaller 4hjulsdrift. AWD som enkelte kaller det o.l. trenger nødvendighvis ikke å ha samme effekt som go gammeldags mekanisk 4x4.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du sier om grep i sving avslører at du ikke har erfaring med dette. Jeg har selv erfaring fra generell "sportslig kjøring" uten å utdype det mer, jeg har også kjørt både på bane OG isbane. Jeg er godt kjent med mange av teknikkene som benyttes i bilsport og jeg bruker flere av dem selv på gata. Uansett, det var snakk om kjøring på snø, ikkesant? I rally går det omentrent like bredt for alle på snø. Grunnen har jeg nevnt ovenfor, man bruker motorkraft og langsgående grep i dekkene for å hindre bilen fra å ikke følge kurven man ønsker. Legg merke til inngangene mot svingene i rally. Der gjør de gjerne først en enkel eller en dobbel scandinavian flick for å sette bilen i rotasjon den vegen man skal svinge, så bruker man motoren for å holde bilen på plass langs den linjen man ønsker. Mot slutten av svingen utnytter man høydeforskjellen mellom apex og exit ved å redusere sladden og bruke mer av motorkraften til framdrift.

Har i og for seg ingen innvendinger mot noe av dette du skriver her Leo, men du beskriver jo da utvilsomt en svært aktiv kjørestil. Det er, som du vet, en form for kjøring som krever at man er veldig bestemt og relativt aggressiv. Hvis man i motsatt fall nøler og er "forsiktig" så bærer det veldig lett rett til skogs...

 

Hvermannsen på kjøretur driver jo ikke å stiller opp før svinger, eller bedriver venstrebensbremsing, clutching, eller hva det måtte være, og jeg undrer meg om den høyere utforkjøring-statistikken 4WD biler har, kan ha noe å gjøre med tendensen disse bilene har med å begynne å skli på alle fire hjul samtidig ved litt for høy fart i en sving, og at sjåføren da enten "fryser" i situasjonen, eller gjør ting som forsterker problemet. For å kunne ferdes trygt på glatt vei kan man vel si det er nødvendig å kjenne kjøretøyet, og å vite hvordan man best bruker det uansett om det har drift foran, bak, eller over alt, men jeg har altså en liten følelse av at oppførselen ofte kommer mer overraskende på de som kjører 4WD. (Men om det skyldes bilen, eller opplæringen kan jo sikkert diskuteres da. :whistle: )

 

Er forsåvidt et interessant tema syns jeg, for dersom statistikken ikke har endret seg nylig så kan det i alle fall diskuteres hva som er tryggest i praksis, for den vanlig mann i gata uten kjøreskills som de Leo skilter med. Et annet moment i tillegg til det jeg har foreslått, kan vel handle om dette med at man med 4WD ikke i samme grad oppfatter hvor glatt det faktisk er, før det er for sent, og man allerede er midt i svingen, eller skulle ha stoppet...

 

Vedrørende det med bremsing syns jeg det er gode poeng fra alle, men på en moderne bil, som har ABS, ESP, og som Glavalavala nevner ofte også har Haldex eller lignende, så blir vel den tradisjonelle fordelen med 4-hjulstrekk ved bremsing litt utvannet i de fleste situasjoner, eller..?

Lenke til kommentar

Det du sier om grep i sving avslører at du ikke har erfaring med dette. Jeg har selv erfaring fra generell "sportslig kjøring" uten å utdype det mer, jeg har også kjørt både på bane OG isbane. Jeg er godt kjent med mange av teknikkene som benyttes i bilsport og jeg bruker flere av dem selv på gata. Uansett, det var snakk om kjøring på snø, ikkesant? I rally går det omentrent like bredt for alle på snø. Grunnen har jeg nevnt ovenfor, man bruker motorkraft og langsgående grep i dekkene for å hindre bilen fra å ikke følge kurven man ønsker. Legg merke til inngangene mot svingene i rally. Der gjør de gjerne først en enkel eller en dobbel scandinavian flick for å sette bilen i rotasjon den vegen man skal svinge, så bruker man motoren for å holde bilen på plass langs den linjen man ønsker. Mot slutten av svingen utnytter man høydeforskjellen mellom apex og exit ved å redusere sladden og bruke mer av motorkraften til framdrift.

 

Hva er det jeg sier om grep i sving avslører at jeg ikke har erfaring? Jeg anser sannsynligheten for at jeg har kjørt flere forskjellige biler enn deg (uavhengig av om vi snakker om bare 4x4 eller generelt) som relativt stor. Det har blitt noen hundre modeller de siste årene, og ettersom vi bor i Norge inkluderer det en god del vinterkjøring også.

 

Vet du hvorfor det går bredt i rally? Fordi de skal ha med seg mest mulig fart gjennom, og ut av, svingen. Da er det mest effektivt å ha sladd, men det betyr ikke at en firehjulsdreven bil har bedre grep i sving enn en etthjulsdreven for den saks skyld. Det du skriver viser at du ikke forstår hva ordet grep betyr.

 

Hilsen fra en som akkurat kom tilbake fra å ha kjørt en firehjulsdreven førproduksjonsbil, og som skal ha to fulle dager på isbane neste uke. :)

 

I bratt bakke har det mye å si, både opp og ned.

Du kan bremse på motoren nedover og ha mye bedre kontroll enn med bare forhul.

Dette er avhengig av hva man kaller 4hjulsdrift. AWD som enkelte kaller det o.l. trenger nødvendighvis ikke å ha samme effekt som go gammeldags mekanisk 4x4.

 

Det er til en viss grad riktig at du kan bruke "hardere" motorbrems med en firehjulsdreven bil, men det har likevel ingenting å si. Uansett hvordan man vrir og vender på det, er det dekkene som setter begrensingene for grepet mot underlaget - ikke hvilke hjul som driver bilen. Det at du bruker motorbrems betyr ikke at du har bedre grep enn om du bruker bremsene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forsikringsselskapene har statestikk på at med 4x4 er det ca 50% høyere risiko for utforkjøring. Forhjulstrekk gir deg tilbakemelding mye bedre enn 4x4, så med mindre man har direkte fremkommelighetsproblemer så er nok forhjulstrekk det sikreste i praksis. Med ESP er det ok med bakhjulstrekk også, men da har man mye dårligere fremkommelighet. Rallyteknikker synes jeg ikke hører hjemme i trafikken, jeg håper iallfall jeg slipper å møte en av dere "flinke" sjåfører i en sving.

Endret av radiated
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror jeg hadde fått litt panikk om alle bakhjulstrekksjåfører hadde tatt scandinavian flicks hver sving på E6-en i åtti... Det tryggeste for hvermannsen er nok forhjulsdreven bil. Understyrer bilen på isen er det ganske lett å bremse ned (om man har ABS, så klart), og klare svingen på den måten.

 

Men altså. Om man ikke kjører raskere enn forholdene tillater, og bremser ned før svinger som man skal, har det ikke mye å si om bilen trekker foran eller bak.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig firehjulsdrift for best mulig fremkommelighet. Ned en glatt bakke har det ikke noe å si.

i dyp snø og bratte bakker med gode dekk så ja da er 4x4 bra. men hva gjør du når bilen slepper på alle 4 med 4x4 innkoblet? da ville jeg heller vært han med forhjulsdrift eller bakhjulsdrift. null sjangs å rette opp med 4x4 innkoblet når bilen slipper.

 

selv har jeg 4x4 men ikke konstant. kan koble den ut og ha kunn 2hjulsdrift(bakhjul)

 

kjører aldri med 4x4 innkoblet når det er glatt. slipper den med 4x4 innkoblet så er man rett og slett fucked.

 

kjører kunn med 4x4 innkoblet opp lange bakker når det er glatt og i redusert fart slik at den ikke slipper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...