Gå til innhold

[Løst] Ser dette greit ut? (PC-deler)


Anbefalte innlegg

Det ryktes at noen mid-end skjermkort skal komme i desember, og det ryktes at high-end singel gpu skjermkort skal komme i januar. Når disse eventuelt blir tilgjengelige på markedet kan jeg ikke si noe om.

 

Det er det eneste som skjer over nyåret. Ivy Bridge (etterfølgeren til Sandy Bridge) ryktes å dukke opp rundt april en gang.

 

Nvidia's nye skjermkortserie ser dagens lys antageligvis rundt mars/april.

 

 

-Deluze

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, da må jeg vente til januar-februar for å få noe betraktelig høyere ytelse kontra pris da. (?)

 

Men det vil vel være mulig å kjøpe alle delene og droppe GPU inntil de nye kommer? Eneste jeg er i tvil med på det er om det vil bli vanskelig å bytte fra sandy-bridge til en vanlig GPU.. :blush:

 

Er ikke så veldig god på akkurat slike ting som dere kanskje ser, derfor jeg spør endel. (vil ikke bli missfornøyd)

Lenke til kommentar

Jeg vil jo påståt at du får god ytelse i forhold til pris med de varene som er på markedet allerede, men jo, for å få enda bedre ytelse i forhold til pris er du nødt til å vente til neste serie.

 

Så da er spørsmålet du må stille deg: Vil jeg kjøpe og spille nå, eller om 2 måneder?

 

Jeg var i din situasjon for noen år tilbake. Jeg kjøpte HD 4890 en liten stund før HD 5000-serien kom ut. Jeg kunne ha ventet, men jeg ville spille da. Kortet har jeg enda, og det leverer fremdeles god nok ytelse for meg (dog kommer jeg å bytte det ut når 7000-serien kommer).

 

Det vil alltid komme noe nytt og bedre, men om du hele tiden venter kommer du aldri til å få bestilt noe :)

 

 

Du kan vente med skjermkortet inntil de kommer og kun bruke grafikken Sandy Bridge leverer. Hvordan denne yter aner jeg ikke, forhåpentligvis yter den godt nok for youtube og lignende.

 

Hvordan du bytter mellom grafikkløsningene vet jeg ikke (eller om du i det hele tatt er nødt til å gjøre det, for du kobler jo skjermen til skjermkortet og ikke hovedkortet når du får tak i gpu), jeg har ikke Sandy Bridge.

 

MEN jeg vil anta at dette er noe du endrer lett på med enten programvaren som følger med skjermkortet, eller fra kontrollpanel i Windows.

 

 

 

-Deluze

Lenke til kommentar

Ja, jeg vet at det alltid kommer noe nytt, men det er vel ikke altfor ofte det kommer nye serier, så klarer nok å vente 2 mnd. Men Jeg har en skole-PC med i3-2310M og denne drar Minecraft så det nesten er behagelig å spille, så jeg tror da et dette er bedre i en i5-2500K.

 

Men de nye kortene er altså kompatible med hovedkortet jeg har i lista mi da? Isåfall så er det bare å finne en SSD og PSU å bestille, så kjøper jeg GPU når den kommer.

 

Er dette som ble anbefalt på første side et av de beste alternativene til den prisen? (Går ikke høyere enn det der!)

Endret av burndrinker
Lenke til kommentar

Om du like greit kan vente er det jo bare å gjøre det. Men om du sitter i februar og bestemmer deg da for å vente på Ivy Bridge i april kommer jeg til å vifte med pekefingeren :)

 

 

De nye skjermkortene er fullt ut kompatible med det hovedkortet ja, det er ingen ting å bekymre seg for.

 

Jeg kjenner dessverre ikke så godt til de senere SSD'ene (Samsung med flere). Jeg hoppet av toget da jeg kjøpte min Crucial m4 (som er en veldig stabil og god SSD, men Dustin fører ikke disse). Ta et google søk på SSD'en og ting som "reliability" og "failure rates", så får du helt sikkert litt informasjon.

 

Når det kommer til faktisk ytelse tørr jeg påstå at en ikke vil merke stor forskjell på de forskjellige 3. generajons SSD'ene. Dette har jeg ingen data eller referanser på, det er kun hva jeg tror.

 

Håper det hjalp deg litt.

 

 

-Deluze

Lenke til kommentar

Vet forresten noen hvordan jeg kan sjekke hvilke kabler som sitter fast på en PSU? Føles sånt som denneikke virker modulær akkurat. henger jo en haug med kabler fra den, er det like greit å kjøpe en ikke-modulær da? Tenkte jo først på denne fordi det er veldig få kabler som sitter fast på den. Syntes ikke det er noen andre å finne i den prisklassen med så få faste kabler. Men det er vel igrunnen en ok PSU?

Om det ikke er noen problemer tar jeg bare den i lista så er det bare å finne en SSD, som jeg vel sikkert kan spørre om i SSD-tråden da det ikke virker som folk her følger så mye med på den fronten :thumbup:

Lenke til kommentar

En modulær PSU har de kablene du ha fast tilkoplet.

Det er ingen grunn til å gjøre disse modulære da de er nødvendige for å få ethvert system til å starte.

 

Disse er : 24Pin til hovedkort samt +12V til CPU (P4/4Pin eller EPS/8Pin)

 

En ikke modulær PSU har disse samt en zillion andre kabler i tillegg hengende permanent fra PSU , for x antall molex tilkoplinger , PCI-Ex tilkoplinger , Floppy power osv.

 

Stooooor forskjell

 

Edit:

Begge PSU du linker til er modulære

CORSAIR TX 650W M MODULAR PSU ATX12V 2.31 / EPS12V

FRACTAL DESIGN NEWTON R2 650W MODULAR

 

 

Bilde av en "ikke modulær Corsair og en som "er" modulær"

tx650m.jpg

cables.jpg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Med tanke på at SSD'en du har valgt nå går for 1500kr på dustin så kan du like gjerne gå for Crucial m4 fra komplett. Den er nå på tilbud som du ser så etter den ekstra frakten vil den likevel være billigere enn den fra dustin. Jeg har ikke voldsom peiling på SSD men Crucial m4 skal være meget god etter hva jeg har hørt. Er en del tull med disse SSD'ene virker det som så kan være greit å velge kvalitet av øverste hylle hær. Fullt mulig Samsungen fra Dustin er av høy kvalitet, det vet jeg ikke men Crucial skal iallefall være det.

Men vær kjapp nå da vettu, så rekker du den som er på tilbud på komplett :)

 

Lykke til videre! Og jeg hadde gjort som deg å ventet på den nye serien til AMD, regner med du ikke blir skuffet om det ikke kribler for mye i mus-hånda og ventingen blir for mye for deg:)

Lenke til kommentar

Ja det er vel den som det er mest snakk om.. Kansje jeg skal slå til på den :yes: Men vet noen om det følger med sån 3,5" greie som man bruker i stasjonære?

 

Ser ikke ut som det.. Hmmm. Men var det denne du hadde deluze? Er dette en "skikkelig" god SSD, som vil vare? Leste just i en review at den trengte noen form for tweak for å fungere ordentlig, hva er det?

Endret av burndrinker
Lenke til kommentar

Det er den jeg har, riktignok i 64GB uten at det har noe å si.

 

BAT kjører en utholdenhetstest av Crucial m4 her på forumet. Link

Den skrev og slettet over 768 TB (!) data før den takket for seg.

 

Det følger ikke med en 3,5" brakett eller hva det nå enn heter, men en SSD har ingen bevegelige deler, så den kan egentlig ligge løst i kabinettet. Jeg valgte enkelt og greit å tape den fast i en av "harddiskskuffene" i kabinettet mitt.

 

 

 

Tweaking er diverse justeringer av ting og tang for å maksimere ytelse/utnyttelse, det være seg en SSD, OS, lengden på skolisser eller mye annet rart.

 

Når det kommer til en tweak er ikke det noe jeg har hørt om. Et kjapt søk på google ga meg en tråd hvor svarene gikk i duren av: "det er ingen tweak, rett og slett fordi det er ingenting å tweake". Det kan alltids være at de 5-6 svarene som gikk slik er gale, det aner jeg ikke.

 

Uansett er jeg storfornøyd med ytelsen jeg har uten noen tweak.

 

 

Denne tråden har nesten 13 000 poster om SSD'er. Gjør et søk der så finner du nok ut av det, eventuelt en post om du fremdeles er usikker.

 

 

-Deluze

Lenke til kommentar

Kjenner til den :hrm: Bestiller endel fra dealextreme, og DET er forferdelig om du virkelig vil ha det, så jeg er godt forberedt :cool:

 

Da blir det nok bestilling i morgen da! :3 (bestillte idag så jeg garantert fikk tilbudet :new_woot::dribble: )

 

Tusen takk for alle som har kommet med gode tips!!

 

 

PS: kansje jeg kommer tilbake om jeg trenger hjelp til noe med den :tease:

Endret av burndrinker
Lenke til kommentar

Lykke til og kos deg med ny pc! Det er nesten ingenting som er like digg som en splitter ny maskin. Og med tanke på alle timene, og all gleden jeg regner med du kommer til å ha med den så er det egentlig en veldig god investering. Det maskinen din med ett av de nye 7000 kortene til AMD vil nok holde ganske så lenge også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...