Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

JØDEDOM: Hva ligger i Guds utvalgte folk?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg jobber med en oppgave i religion, og jeg har satt meg fullstendig fast.

Jødene ser på seg selv som Guds utvalgte folk, dette blir nevnt i 2. Mosebok 19:5. Men hva innebærer egentlig det? Hvilke særrettigheter mener de at de har krav på, og er det noen estetiske eller rituelle uttrykk som skal gi uttrykk for at de er Guds utvalgte folk?

Slik jeg forstår det er de pliktig å følge Guds bud i Toraen, altså de fem mosebøkene, men innebefatter dette kun omskjæring av gutter samt de ti bud?

Endret av Jostein K.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg jobber med en oppgave i religion, og jeg har satt meg fullstendig fast.

Jødene ser på seg selv som Guds utvalgte folk, dette blir nevnt i 2. Mosebok 19:5. Men hva innebærer egentlig det? Hvilke særrettigheter mener de at de har krav på, og er det noen estetiske eller rituelle uttrykk som skal gi uttrykk for at de er Guds utvalgte folk?

Slik jeg forstår det er de pliktig å følge Guds bud i Toraen, altså de fem mosebøkene, men innebefatter dette kun omskjæring av gutter samt de ti bud?

I de eldre tekstene i GT er det ikke fokus på selve utvelgelsen, her er det mer Israael som et eiendomsfolk, eller Guds folk: 2. Mo. 6, 6 - 8 "Jeg vil ta dere til mitt folk og være deres Gud."

Selve tanken om utvelgelse kommer først i de yngre elene av det gamletestamentet. Og da er det gjerne verbet bachar som blir brukt - et overveiet valg motivert i en spesiell anvendelse. Vi finner ordet og i nadre sammenhenger, som i 1. Sam. 17, 40 - David "lette seg ut fem glatte steiner i bekkefaret" (da han skulle kjempe mot Goliat).

Gud har en hensikt med å velge seg ut Israel - Gjennom utgangen av Egypt vises Guds handlinger .

Utvelgelsen har og et resultat - en ny status - "velsignet", "eiendomsfolk", "sønn", "bolig for Gud"

Så har og utvelgelsen en klar horiosont - ikke fra noe, men til noe - med tanke på helheten - 2. Mos. 19, 5 "Dersom dere nå vil lytte til mine ord og holde min pakt, så skal dere være min eiendom framfor alle andre folk; for hele jorden er min.

I 2. Mos. 19,5 - 8 leser vi "Dersom dere nå vil lytte til mine ord og holde min pakt, så skal dere være min eiendom framfor alle andre folk; for hele jorden er min. Dere skal være et kongerike av prester og et hellig folk for meg. Dette er de ord du skal tale til israelittene." Da Moses kom tilbake, kalte han sammen folkets eldste og bar fram de ord som Herren hadde sendt ham med. Og hele folket svarte, alle som en: "Alt det Herren har sagt, vil vi gjøre." Dette svaret bar Moses tilbake til Herren."

interessant nok sier Jesus nesten ordrett det samme om disiplene og oss kristne: Joh. 15,14-16 "Dere er mine venner hvis dere gjør det jeg befaler dere. Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, for tjeneren vet ikke hva hans herre gjør. Jeg kaller dere venner, for jeg har sagt dere alt jeg har hørt av min Far. Dere har ikke utvalgt meg, men jeg har utvalgt dere og satt dere til å gå ut og bære frukt, frukt som varer. Da skal Faderen gi dere alt det dere ber om i mitt navn.

Det er alltid Gud som er utvelgelsens grunn - Guds hensikt og mål - ikke etter Israels fortjeneste, som mange synes å tro. Gud er den som handler og folket subjektet for handlingen.

Spør gjerne, dette var i hvertfall litt om utvelgelse i bibelen.

Lenke til kommentar

Jødene er ikke den eneste stammen som har funnet på en gud som er deres gud, og alle andre stammers største fiende. Men takket være Kristendom som har tatt utgangspunkt i Jødedom (og Islam som tilsynelatende bygger på Kristendom), for så å gjøre den noe mer universell, har deres religion eller deres religions innhold holdt seg mye bedre inn i vår tid enn resten.

For oss som så er ment å se på denne guden som alle menneskers beste venn, evt. en god og rettferdig gud, så blir det umulig å samtidig få Jødenes fortellinger til å stemme overens, slik Gud bruker sin makt til å påføre enorme og enormt urettferdige lidelser på alle Jødenes fiender.

Du kan kanskje se på denne listen: http://www.jewfaq.org/613.htm

Bl.a. hvis de tar til fange en vakker kvinne i krig, så skal de ta henne til kone. Det står også at en vakker kvinne ikke skal selges eller gjøres til slave, som hinter til at det er greit å selge eller gjøre slaver av de mer gjennomsnittlige og de stygge. Om du ikke allerede ser på det som slavehold å ta en kvinne til fange for så å gjøre henne til kone.

Endret av KarlRoger
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jødene er ikke "guds utvalgte folk"

Men de vil ha folk til å tro det, slik at folk, og særlig kristne skal begynne å tilbe dem, og følge jødene og ikke Jesus.

Slik håper de å ødelegge kristendommen, og de kristne.

Det er kristne, de som følger Jesus som er Guds utvalgte folk og ikke jødene.

Mao kristne av alle folkeslag som følger Jesus og Hans budskap er Guds utvalgte folk, ikke noen få som kaller seg jøder.

Jødenes "gud" er Lucifer, kanskje bedre kjent under navnet satan.

De har altså ikke noe med Israels folk å gjøre, de er en blanding av etterkommmere etter khazarer som konverterte kollektivt til jødedommen i år 740, ogetterkommere etter de folkene som kong Nebukkadnesar flyttet inn i judea da judah og benjamin stamme som de to siste av Israels stammer ble ført i fangenskap til Babylon.

I GT kan vi lese om Israels folk som ble utvalgt av Gud, dette folket besto av tolv stammer.

Men jødene er ikke Israels folk, og de er ikke engang en av disse tolv stammene.

På den tid eksisterte det ingen jøder.

De som kaller seg jøder i dag, er ikke engang i slekt med Israels folk.

Lenke til kommentar

De kristne er ikke "guds utvalgte folk"

Men de vil ha folk til å tro det, slik at folk, og særlig Jøder og Muslimer skal begynne å tilbe dem, og følge Jesus som en gud istedet for Gud.

Slik håper de å ødelegge Islam, og muslimene.

Det er muslimene, de som følger Gud som er Guds utvalgte folk og ikke de kristne. Mao. muslimer av alle folkeslag som følger Muhammed (fvmh) og Hans budskap er Guds utvalgte folk, ikke noen få som kaller seg "ekte" kristne.

De kristnes "gud" er Mastema, kanskje bedre kjent under navnet satan.

Det enkleste beviset for dette er at kristne tror at Gud tester folks tro, når det virkelig er Mastema som bedriver slikt, ikke Gud.

Lenke til kommentar

De kristne er ikke "guds utvalgte folk"

Men de vil ha folk til å tro det, slik at folk, og særlig Jøder og Muslimer skal begynne å tilbe dem, og følge Jesus som en gud istedet for Gud.

Slik håper de å ødelegge Islam, og muslimene.

Det er muslimene, de som følger Gud som er Guds utvalgte folk og ikke de kristne. Mao. muslimer av alle folkeslag som følger Muhammed (fvmh) og Hans budskap er Guds utvalgte folk, ikke noen få som kaller seg "ekte" kristne.

De kristnes "gud" er Mastema, kanskje bedre kjent under navnet satan.

Det enkleste beviset for dette er at kristne tror at Gud tester folks tro, når det virkelig er Mastema som bedriver slikt, ikke Gud.

Ja du kan jo bare tro det om du vil.

Men faktum er at muslimenes allah er en avgud, en av de mange avgudene som araberne tilba før islam ble oppfunnet.

Og bak alle avguder så finner vi en kjent skikkelse som kalles Lucifer, også kjent ved navnet satan.

Muslimene tilber altså ikke Gud, men de tilber satan. Det samme gjør som sagt jødene, men de kaller ham for lucifer.

Kristne følger forøvrig ikke Jesus istedenfor å følge Gud, fordi Jesus er Gud.

Endret av Baltazar94
Lenke til kommentar

Men faktum er at muslimenes allah er en avgud, en av de mange avgudene som araberne tilba før islam ble oppfunnet.

Allah, som bare er arabisk for "Gud" var en helt ny gud, i den arabiske polyteismens verden, som brøt med de før-islamske stammegudene.

Muslimene tilber altså ikke Gud, men de tilber satan. Det samme gjør som sagt jødene, men de kaller ham for lucifer
De kristne tilber som sagt Mastema, i den tro at Mastema er Gud, og attpåtil tilber de Mastemas menneskeskikkelse som et gudebilde.

Kristne følger forøvrig ikke Jesus istedenfor å følge Gud, fordi Jesus er Gud.
Og hvorfor skulle Gud sende seg selv(?) ned til jorden?

Hvorfor skulle Gud finne på å si ting som:

Hvorfor sier dere da til ham som Gud har helliget og sendt til verden: Du spotter Gud, fordi jeg sa: Jeg er Guds Sønn? Hvis jeg ikke gjør min Fars gjerninger, så tro ikke på meg. Men hvis jeg gjør dem, så tro i det minste gjerningene, om dere ikke tror meg.

Hvorfor sa Jesus "Min fars gjerninger" og ikke "mine gjerninger"?

Hvis dere elsket meg, var dere glade for at jeg går til Faderen, for han er større enn jeg.

Hvorfor skulle Gud gå til seg selv?

Far, om du vil, så ta dette beger fra meg! Men la din vilje skje, ikke min.

Er det ikke absurd at Gud skulle be om at hans egen vilje skulle skje, samtidig som at hans egen vilje IKKE skulle skje?

Enhver som kan lese kan jo tydelig se at Jesus og Gud er to forskjellige entiteter.

Lenke til kommentar

Men de vil ha folk til å tro det, slik at folk, og særlig kristne skal begynne å tilbe dem, og følge jødene og ikke Jesus.

Mao kristne av alle folkeslag som følger Jesus og Hans budskap er Guds utvalgte folk, ikke noen få som kaller seg jøder.

De har altså ikke noe med Israels folk å gjøre, de er en blanding av etterkommmere etter khazarer som konverterte kollektivt til jødedommen i år 740, ogetterkommere etter de folkene som kong Nebukkadnesar flyttet inn i judea da judah og benjamin stamme som de to siste av Israels stammer ble ført i fangenskap til Babylon.

I GT kan vi lese om Israels folk som ble utvalgt av Gud, dette folket besto av tolv stammer.

Men jødene er ikke Israels folk, og de er ikke engang en av disse tolv stammene.

Ja det var jo ikkje lite typisk når det gjeld jødedommen.

I jødedommen følgjer dei berre GT og har spadd ut NT, fordi dei trur ikkje Jesus har døyd på korset for verden enda, som vi kristne trur.

Funny thing is, i følge det vi ser i bibelen, så "stammar vi alle frå jødene" (edit: Adam og Eva med andre ord) Så derfor trur eg at Gud automatisk setter dei, som trur på han, automatisk som Guds utvalgte.

Egentlig er alle Guds utvalgte, men siden Gud ga oss fri vilje, så er det ikkje alle som trur på han.

Endret av JarAxe
Lenke til kommentar

Ja det var jo ikkje lite typisk når det gjeld jødedommen.

I jødedommen følgjer dei berre GT og har spadd ut NT, fordi dei trur ikkje Jesus har døyd på korset for verden enda, som vi kristne trur.

Funny thing is, i følge det vi ser i bibelen, så "stammar vi alle frå jødene" (edit: Adam og Eva med andre ord) Så derfor trur eg at Gud automatisk setter dei, som trur på han, automatisk som Guds utvalgte.

Egentlig er alle Guds utvalgte, men siden Gud ga oss fri vilje, så er det ikkje alle som trur på han.

Jødene følger ikke GT, de har sn egen bok kalt den babylonske talmud.

Det er nok ikke slik at alle er Guds utvalgte, det er bare de kristne som følger Jesus. Men alle kan bli det, uansett folkeslag.Men da må de omvende seg først og bli kristne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...