selson Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 (endret) For en tid tilbake kjøpte jeg bruktbil med nybilgaranti hos forhandler. Etter en uke fant jeg flere feil. Bor på Lillehammer og feilene måtte fikses i Oslo. Etter masse bortkastet tid pga surr hos selger og verksted sto jeg fast i Oslo med bil som måtte stå igjen. Etter mye om og men ble jeg kjørt til huset til en av de ansatte, der jeg ble gitt nøklene til en bil som tilhørte forhandleren. Uten å ha signert på noe, eller fått noe mer informasjon var jeg alene med bilen. Kjørte den så til Lillehammer. En natt da den stod parkert i gata der jeg bor, ble speilet revet av. Dagen etter ringte jeg forhandler og forklarte saken. Han sa han skulle ta seg av det, da de hadde forsikring, bare jeg politianmeldte det. Nå, noen uker senere ringer de og vil fakturere for speilet. Jeg har brukt masse tid og bensinpenger på alt tullet med den kjøpte bilen, og ønsker ikke enda en utgift. Er jeg pålagt å betale for dette? Tusen takk for svar! Endret 21. november 2011 av selson Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Kunde er ansvarlig for feil som påføres en utlånsgjenstand som lånes i den perioden ens egen gjenstand er inne på service. Men hvis de har forsikring, og du har politianmeldt det og sendt de bevis på anmeldelsen, burde det vel ikke føre til utgifter for deg? Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Du har ikke skrevet under på noe og har dermed ikke samtykket til noe som helst av lånevilkår Lenke til kommentar
selson Skrevet 21. november 2011 Forfatter Del Skrevet 21. november 2011 Takk for svar, begge to! Asteroidea: Deres egenandel er større en kostnaden for reparasjonen (10 000 kr), så de vil ikke ta det på forsikring. MongoMan: Dette høres veldig logisk ut for meg også! Noen andre som har innspill? Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Vel, så lenge du ikke ble presentert med vilkår for lån har du ditt på det trygge. JA, du er ansvarlig for lånegjenstanden, men gjengs i markedet er at du skal ta vare på lånegjenstanden som om den var din egen. Uhell skjer. Så lenge dette ikke var din feil eller med overlegg, kan de ikke fakturere deg. Da jeg jobbet i butikk, signerte kundene på en låneavtale, der de stod solidarisk ansvarlig for varen, og om den ble MISTET måtte kunden betale. Dog er det sånn i verden at "ting skjer" og vi kalkulerte dette som en del av de daglige utgiftene ved å drive dataforretning. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. desember 2011 Del Skrevet 4. desember 2011 Det at man ikke signerer noe betyr ingenting, det kreves ikke skriftlighet for å avtale noe i Norge. Spørsmålet er hva du kan forvente når du låner en bil på den måten. Her vil nok bransjepraksis stå sterkt. Men samtidig: Dersom du hadde hatt din egen bil stående der, og den hadde fått speilet revet av, hvem skulle da betalt? Hvorfor er det rettferdig at det er noe annerledes nå? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå