IdaMaria Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Enig! Er virkelig lei av økonomi... Det blir sikkert noe ganske aktuelt, som: Stivali AS ønsker å importere arbeidskraft. Gjør rede for eventuelle problemer og interessekonflikter som kan oppstå. Hva tror dere? Lenke til kommentar
IdaMaria Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Men dere, det er noe jeg ikke skjønner helt... I boka står det masse om kostnader knyttet til finansiering. For eksempel at egenkapitalen koster, både for renta eierne kunne ha fått i banken, og for risiko. Men er dette noe som forventes at vi tar med i finansieringsplanen? Vi tar jo med kostnader for leverandørgjeld med effektiv rente osv. Men egenkapitalkostnad? Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 27. november 2011 Forfatter Del Skrevet 27. november 2011 Enig! Er virkelig lei av økonomi... Det blir sikkert noe ganske aktuelt, som: Stivali AS ønsker å importere arbeidskraft. Gjør rede for eventuelle problemer og interessekonflikter som kan oppstå. Hva tror dere? Helt enig på spørsmålet, har egentlig ingen snøring på hva jeg ville svart Men dere, det er noe jeg ikke skjønner helt... I boka står det masse om kostnader knyttet til finansiering. For eksempel at egenkapitalen koster, både for renta eierne kunne ha fått i banken, og for risiko. Men er dette noe som forventes at vi tar med i finansieringsplanen? Vi tar jo med kostnader for leverandørgjeld med effektiv rente osv. Men egenkapitalkostnad? Litt usikker på hva du egentlig sikter til angående kostnader, men jeg tror egentlig ikke det skulle være nødvendig, så lenge du begrunner tallene i finasieringsplanen osv. Lenke til kommentar
IdaMaria Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 (endret) Hehe Nei, jeg tror du har rett i at vi ikke trenger å ta det med. Men det bør kanskje nevnes... Kan opplyse dere om at bransjetallene fra lignende bedrifter ligger ganske lavt. På Proff.no fant jeg at de fleste egenkapitalprosentene lå mellom 20 og 30 %. Kravet om 50 % er ganske strengt... Endret 27. november 2011 av IdaMaria Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 27. november 2011 Forfatter Del Skrevet 27. november 2011 Takk for delingen :) Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 27. november 2011 Forfatter Del Skrevet 27. november 2011 Fant først frem til "effektiv rente" modellen nå.. Er den nødvendig til noen av eksamensoppgavene? Lenke til kommentar
IdaMaria Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Fant først frem til "effektiv rente" modellen nå.. Er den nødvendig til noen av eksamensoppgavene? Er du gæren! Effektiv rente er viktig for å finne ut om du skal bruke kassekreditt eller leverandørgjeld som kortsiktig finansiering. Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 27. november 2011 Forfatter Del Skrevet 27. november 2011 Hehe, da har jeg noe å jobbe med i dag og Lenke til kommentar
IdaMaria Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Vi er sååå heldige som har fått en hel helg på oss! Jeg har jobba fra morgen til kveld helt siden fredag.... Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 27. november 2011 Forfatter Del Skrevet 27. november 2011 Ja.. Er veldig glad for det, gleder meg til i morgen klokka 14:00! Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 27. november 2011 Forfatter Del Skrevet 27. november 2011 Tror jeg kommer til å miste masse poeng på begrunnelser til kapitalbehov og finansiering oppgaven.. Der er jeg helt blank annet enn at jeg vet at det er vanlig med en likviditetsreserve på 2% av omsetningen og 50%/40% på finansiering. Lenke til kommentar
IdaMaria Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Skjønner... Men det står ganske bra forklart på side 192-193. Det bør du virkelig lese, da jeg tror det er viktig med en begrunnelse for finansieringen du har valgt Du får bare spørre dersom det er noe du ikke skjønner! Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 27. november 2011 Forfatter Del Skrevet 27. november 2011 (endret) Takk for tipset, leste de første sidene i 8.3, men ble ikke såå mye klokere. Har fått med meg egenkapitalprosenten og omløpsmidler. Det jeg ikke forstår er når det skal gjøres unntak på en av disse beregningene. Merker uansett kapitlet igjen i boka for å lese resten senere ikveld Endret 27. november 2011 av Ulven93 Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 27. november 2011 Forfatter Del Skrevet 27. november 2011 Tips angående kulturen: http://www.fafo.no/pub/rapp/10019/10019.pdf Se kapittel 5 Lenke til kommentar
IdaMaria Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Takk for god side! Her er også en bra en: http://www.imdi.no/Documents/Rapporter/Rapport_arb_innv3MB.pdf Les sammendraget i starten. Kort og godt! Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 28. november 2011 Forfatter Del Skrevet 28. november 2011 (endret) Hvordan gikk det? Gikk som skinner for meg helt til oppgave 4, der jeg sikkert blir trekt for litt av hvert.. Fikk dere også 3% på marginalprosent på omsetning? Er nesten ganske sikker jeg tuklet litt der... Kan bli alt fra 3 til 5 tror jeg Endret 28. november 2011 av Ulven93 Lenke til kommentar
IdaMaria Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Uff, jeg synes det var skikkelig mye! Jeg ble bare såvidt ferdig! Marginalprosent? hva er det? Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 29. november 2011 Forfatter Del Skrevet 29. november 2011 Tenker på følsomhetsanalysen. Jeg var vel ferdig rundt halv ett.. men brukte en time til for å gå igjennom det. Lenke til kommentar
tinka10 Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 Heisann folkens! Kunne dere ha hjulpet meg litt? Har om tilsvarende på prøve i morgen. Kunne dere tatt kontakt med meg, og enten så kunne dere ha sendt oppgaven deres til meg, eller om jeg kunne fått passord og brukernavn til PAS? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå