Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Privatisteksamen Økonomi og Ledelse/NØK 28.11.2011

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Modeller som regner ut kritiske verdier helt automatisk finnes ikke. Man må renge det ut for hånd ved hjelp av målsøking. Det tar inmari lang tid og er veldig kronglete, men det er altså slik det er gjort i faginfo H2008.

Målsøking finner du hvis du går inn på "data" i excel, "hva-skjer-hvis-analyse" og trykker på målsøking.

Sett celle: nåverdi

Til verdi: 0

Ved å endre celle: den variabelen du skal undersøke

Håper du får det til! :)

PS: si ifra til meg hvis du finner en måte å lage en modell med innebygget målsøking!

Lenke til kommentar

Målsøking finner du hvis du går inn på "data" i excel, "hva-skjer-hvis-analyse" og trykker på målsøking.

Sett celle: nåverdi

Til verdi: 0

Ved å endre celle: den variabelen du skal undersøke

Har prøvd meg litt på en modell nå, men jeg er litt confused... Det du nevner her, henviser du til "margin i prosent" - kolonnen som en kan se i faginfo? Om ikke, vet du hvilken formel en får frem den prosenten på? ..

Tror forresten det er på høy tid jeg går til sengs nå.. Alt for mye økonomi på meg for en dag :D Får se og komme meg litt ut i morra ;)

Endret av Ulven93
Lenke til kommentar

Okei :) Skal prøve å forklare det bedre:

Der det står "verdi i kalkylen": disse tallene henter du fra informasjon du allerede har.

De "Kritiske verdiene" finner du ved å bruke målsøking. Da er det nåverdien du skal sette lik null, ved å endre en av variablene.

"Margin" er margin i kroner. Det er forskjellen mellom "Verdi i kalkylen" og "kritisk verdi". Altså Verdi i kalkylen minus kritisk verdi. Noen av tallene du får vil bli negative. Hvis du ikke vil ha negative tall, kan du bare bytte til kritisk verdi minus verdi i kalkylen.

For å finne prosenttallet tar du ("margin" * 100%)/ verdi i kalkyle.

Husker ikke helt, men tror det er slik :)

Håper du finner ut av det!

Har du forresten kommet frem til hva slags marked dette er?

Lenke til kommentar

Ha! Fikk ihvertfall til "Margin i prosent" nå :) Takk for det ;) Tror jeg bare får bruke litt lenger tid på følsomhetsanalysen ved å finne kritiske tall uten målsøking, ble nok litt for vanskelig for meg ;) Kan hende jeg kommer til å plundre litt til da ;)

Har egentlig ikke tenkt så mye over hvilket market dette er. Men vi får jo vite at...

- Bedriften har 50 års erfaring

- Visjonen til Stivali er å være førstevalget

- 40% av produksjon blir eksportert (Fabrikker innenlands)

..Fullkommen konkurranse?

Endret av Ulven93
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det, men er helt på grensen til det ja. Selv om de har en visjon å være best, så er jeg sikker på at det finnes flere slike selskaper i Norge som klarer seg bra, for å ikke snakke om import fra utlandet, f.eks Goretex osv.

Markedet for tursko o.l i Norge er jo også forholdsvis stort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...