U1ven Skrevet 25. november 2011 Forfatter Del Skrevet 25. november 2011 Fant forøvrig ut at Stivali AS er etter all sannsynlighet hentet fra en spansk bedrift, men kun navnet etter å dømme.. http://www.stivali.com.co/ Lenke til kommentar
IdaMaria Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Modeller som regner ut kritiske verdier helt automatisk finnes ikke. Man må renge det ut for hånd ved hjelp av målsøking. Det tar inmari lang tid og er veldig kronglete, men det er altså slik det er gjort i faginfo H2008. Målsøking finner du hvis du går inn på "data" i excel, "hva-skjer-hvis-analyse" og trykker på målsøking. Sett celle: nåverdi Til verdi: 0 Ved å endre celle: den variabelen du skal undersøke Håper du får det til! PS: si ifra til meg hvis du finner en måte å lage en modell med innebygget målsøking! Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 25. november 2011 Forfatter Del Skrevet 25. november 2011 Hmm.. Ja, det var kronglete! Får bruke resten av kvelden på å prøve å mekke sammen en Takk for info! Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 25. november 2011 Forfatter Del Skrevet 25. november 2011 Men den kritiske verdien må en finne selv? Lenke til kommentar
IdaMaria Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 (endret) jepp Men som du sikkert skjønner kan du jo lage en modell som regner ut marginen i kroner og prosent ... når du allerede har kritisk verdi Endret 25. november 2011 av IdaMaria Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 25. november 2011 Forfatter Del Skrevet 25. november 2011 Ah! Da har jeg ihvertfall forstått det! Tusen takk Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 25. november 2011 Forfatter Del Skrevet 25. november 2011 (endret) Målsøking finner du hvis du går inn på "data" i excel, "hva-skjer-hvis-analyse" og trykker på målsøking. Sett celle: nåverdi Til verdi: 0 Ved å endre celle: den variabelen du skal undersøke Har prøvd meg litt på en modell nå, men jeg er litt confused... Det du nevner her, henviser du til "margin i prosent" - kolonnen som en kan se i faginfo? Om ikke, vet du hvilken formel en får frem den prosenten på? .. Tror forresten det er på høy tid jeg går til sengs nå.. Alt for mye økonomi på meg for en dag Får se og komme meg litt ut i morra Endret 25. november 2011 av Ulven93 Lenke til kommentar
IdaMaria Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 Okei Skal prøve å forklare det bedre: Der det står "verdi i kalkylen": disse tallene henter du fra informasjon du allerede har. De "Kritiske verdiene" finner du ved å bruke målsøking. Da er det nåverdien du skal sette lik null, ved å endre en av variablene. "Margin" er margin i kroner. Det er forskjellen mellom "Verdi i kalkylen" og "kritisk verdi". Altså Verdi i kalkylen minus kritisk verdi. Noen av tallene du får vil bli negative. Hvis du ikke vil ha negative tall, kan du bare bytte til kritisk verdi minus verdi i kalkylen. For å finne prosenttallet tar du ("margin" * 100%)/ verdi i kalkyle. Husker ikke helt, men tror det er slik Håper du finner ut av det! Har du forresten kommet frem til hva slags marked dette er? Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 26. november 2011 Forfatter Del Skrevet 26. november 2011 (endret) Ha! Fikk ihvertfall til "Margin i prosent" nå Takk for det Tror jeg bare får bruke litt lenger tid på følsomhetsanalysen ved å finne kritiske tall uten målsøking, ble nok litt for vanskelig for meg Kan hende jeg kommer til å plundre litt til da Har egentlig ikke tenkt så mye over hvilket market dette er. Men vi får jo vite at... - Bedriften har 50 års erfaring - Visjonen til Stivali er å være førstevalget - 40% av produksjon blir eksportert (Fabrikker innenlands) ..Fullkommen konkurranse? Endret 26. november 2011 av Ulven93 Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 26. november 2011 Forfatter Del Skrevet 26. november 2011 Weee! Fikk til målsøking nå Lenke til kommentar
IdaMaria Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 Gratulerer! Ja, tenkte fullkommen konkurranse først jeg også, men ble litt usikker... Kunne det være monopolistisk konkurranse? Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 26. november 2011 Forfatter Del Skrevet 26. november 2011 Jeg tror ikke det, men er helt på grensen til det ja. Selv om de har en visjon å være best, så er jeg sikker på at det finnes flere slike selskaper i Norge som klarer seg bra, for å ikke snakke om import fra utlandet, f.eks Goretex osv. Markedet for tursko o.l i Norge er jo også forholdsvis stort. Lenke til kommentar
IdaMaria Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 Skjønner..... Må si jeg ble usikker nå Lenke til kommentar
IdaMaria Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 Hvorfor er det ingen andre som deltar på dette forumet? Er det så få som tar dette som privatist? Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 26. november 2011 Forfatter Del Skrevet 26. november 2011 Har ingen aning. Når det gjelder kulturforståelse så kan jeg anbefale deg å se på side 307 og utover i læreboka. Si ifra om du finner noe relevant om de Baltiske landene Lenke til kommentar
fjellheim92 Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 Jeg skal også ha samme prøve som dere. HAr du mulighet til å sende det passordet til meg også så hadde det vert flott. Lenke til kommentar
IdaMaria Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 Hei! Kan du si hva slags marked du tror dette er? Fullkommen konkurranse, ikke sant? Eller kunne det tenkes at det er monopolistisk konkurranse? Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 26. november 2011 Forfatter Del Skrevet 26. november 2011 @Fjellheim: Sendt Lenke til kommentar
fjellheim92 Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 Det er nok fullkommen konkuranse ja. Tusen takk Ulv Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 27. november 2011 Forfatter Del Skrevet 27. november 2011 Dagen før dagen! Gleder meg til å få dette overstått Hvordan tror dere kulturoppgaven kommer til å bli? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå