Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Privatisteksamen Økonomi og Ledelse/NØK 28.11.2011

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei hei!

Ja, skal også opp. Engster meg litt. Tror det blir litt stress...

Bruker du Økonomi og Ledelse-boka fra Økonomiforlaget?

Jeg synes oppgavene i den er så dårlig forklart og uklare... Og svarlisten på nette gir så lite informasjon.

Hva synes du?

Lenke til kommentar

Ja, men jeg anbefaler deg sterkt til å gå på både udir.no og okforlaget.no for å finne ut mer informasjon om hvordan eksamen blir satt opp.. Har sittet i et par dager med modeller som er nødvendige til eksamensoppgaver. Har ellers bare lest meg litt opp i det teoretiske i læreboka :)

Tror også vi får forholdsvis god tid i forhold til oppgavene, forhåpentligvis.. :)

Lenke til kommentar

Jeg holder på å repetere noen av de eksamensoppgavene som jeg ikke skjønner helt.

Har du gjort den fra våren 2009?

Jeg har litt problemer med formuleringen av finansieringssvaret...

Oppgaven lyder slik:

OLEANA AS ønsker å utvide produksjonslokalene på Espeland. Investeringen vil beløpe seg til kr 1 900 000. Ledelsen har beregnet at utvidelsen vil medføre at den årlige omsetningen vil øke med kr 3 400 000 uten mva. Bedriften regner med en bruttofortjeneste på 40 %. Alt salg vil være på kreditt per 20 dager. Gjennomsnittlig lagringstid forventes å være 200 dager. Betalingsbetingelsene fra leverandørene er per 30 dager eller per 10 dager – 2 % rabatt. Effektiv rente på kassekreditten er i dag ca. 10 %.

Jeg har regnet ut at den effektive renta hos leverandørene er 42 %, men hva betyr egentlig det?

Betyr det at det "koster" 42 % å betale kreditt, og at bedriften heller bør betale kontant og bruke kassekreditten til å legge ut?

Trenger hjelp så jeg vet hva det er jeg har funnet ut... :blush:

Og når jeg ikke får vite noe om egenkapital...

Skal jeg bare si at den bør være 35 % av kapitalbehovet?

Lenke til kommentar

Jeg har sett på oppgaven og fasiten, men må innrømme at jeg er ganske grønn på det området selv. Du har ihvertfall rett i at den effektive renten er på 42.6, noe som står i fasiten. Se om du får lastet ned "Faginfo Høsten 2009" fra ett eller annet sted. Der finner du fasiten.

Lenke til kommentar

Hehe ;)

Stivali AS ja... Ingen hyperkomplisert bedrift dette.. Men det er nok å gjøre ser jeg. Mer enn gjennomsnittlig (6 oppgaver hvis du deler kapital og invest). Dog tror jeg ikke kulturforståelse vil være så vanskelig. For min del må jeg sette meg ned med dekningspunktanalyse, produktvalg og kapitalbehov med det samme

Lenke til kommentar

Jeg bruker Dekning.xls fra okforlaget.no, men den regner bare ut i forhold til dekningspunkter, dekningsgrad og sikkerhetsmarginer...

I boka står det at man kan bruke Invester.xls til å regne ut kritiske verdier, men jeg skjønner ikke helt at den er så behjelpelig.

Jeg foretrekker heller å sette opp en modell og bruke målsøking.

Lenke til kommentar

Jeg også leste at en kunne bruke Invester.xls. Men har ikke forstått det enda. Hvis du deretter ser på en av faginfoene så kan du se at de bruker en model som regner ut følsomheten/sikkerheten automatisk..

Se for eksempel i Faginfo H2008 side 23 nederst på siden.. Skulle ønske jeg hadde en slik modell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...